Tuesday

Rabu28November2018

Puas hati aku pagi nih sebab I spent like 3 hours kat kebun, mostly mencabut rumput dan mengambus pangkal pokok kacang harimau. Aku saspen jugak nih sebab kacang tuh merimbun semacam jer, takut nanti harapkan rimbun tapi tak berisi. 

The rest of the morning belek-belek tanaman kat polybags, tanaman mistri yang banyak cambah tuh masih belum confirmed apa sebenarnya, could be cili tapi I don't remember semai cili. Tapi daunnya macam licin, macam daun jenis-jenis lemon atau limau, I'm hoping limau sebab rasanya ada aku semai dulu tuh, then again, tak kan banyak sangat, macam sawi pulak. Tak ada gaya macam anak betik pun kalaulah yang tumbuh tuh anak betik, memang aku ada semai, or rather curahkan segerombolan benih betik kat dalam one of the polybags. 

Ok, pasal tembikai pulak. So far ada dalam belasan bijik buah of different sizes, and I'm sure akan datang akan ada puluhan bijik lagi sebab yang putik-putik tuh aku belum kira. (Masa kecik-kecik dulu, buah tembikai tak boleh ditunjuk dengan jari telunjuk, tak kalu buah tuh buruk, busuk, tak menjadi. Kalau nak tunjuk jugak, jari telunjuk tuh kena dikerekotkan, baru lah buah tembikai tuh tak rosak ekekekekke)

Now, ada at least 5 bijik yang dah besar, yang bergayut kat pagar, the rest tuh atas tanah. So aku kena buat buai untuk support tembikai yang semakin hari semakin membesar tuh. So tadi aku menyulam lah buat buai, guna plastik hitam dan dawai. Tembikai nih "fragile" sangat, sentuh sikit jer tercabut, tadi tuh terkulat-kulat aku bila sebijik tembikai yang tercabut, masa aku tengah nak masukkan dia ke dalam buai. Jangan lah roboh pagar tuh nanti sebab banyak tembikai bergantungan. 

Akan datang nih aku nak buat lain sikit, aku dah dapat idea supaya tak payah risau kalau aku ke KL for a few days. Semalam aku dah beli benih tembikai yang hopefully cambah, so aku nak buat sistematik sikit.

Damn I'm having fun bercucuk tanam. 

Dapat satu lagi parcel harinih, keychains isi nya. Esok aku akan start trading semula sebab aku nak convert kan Ethereum ke Bitcoin Cash ABC, hard fork dah selesai dan everything's back to normal. Aku akan cut loss a few of my British Pound pairs (dammit!), tapi tak apa lah, itu pun dah untung, I am trading on profits aje sebab modal (and some untungs) dah bawak keluar itu hari.

Lepas Zohor aku tiba-tiba jer buat keputusan untuk ke rumah ChuBekam, nak bekam kepala. Rumah dia tuh sentiasa ada orang sebab semua ahli keluarga dia boleh buat bekam. Aku suruh anak dia yang sekolah rendah tuh bekam kan aku sebab kalau husband dia yang buat, aku takut terbuat banyak pulak nanti sedangkan ituhari aku dah buat 21 cups semuanya. Aku bekam kat kepala dan tapak kaki, 2 cups each. Terpaksa dibotakkan sikit kepala aku, dua tompok. Aku nak biarkan gitu aje lah, tak nak botakkan kepala, sebab aku cuma keluar ke masjid (pakai ketayap) dan kalau ke tempat lain, aku pakai topi.

 Alah, botak tak botak pun bukan ada orang perati aku. 

Hujan turun lebat petang nih, syukur lah, dah lama jugak hujan tak turun, dalam 2 minggu kot. Lepas mengaji tadi ada jamuan, sponsored by a group of jemaah yang nak pergi buat Umrah bulan depan.