Monday

Ahad16September2018

Awal aku keluar minum pagi nih sebab nak tapau makanan untuk yang masih belingkar kat rumah. Semuanya lelaki so tak ada yang nak kepoh-kepoh suruh bangun awal.

Aku rasa disappointed bila tengok sekumpulan orang kampung kat kedai kopi yang aku pergi tuh, aku buat-buat tak nampak, dan diaorang buat-buat tak perasan kat aku kot sebab biasanya aku akan tegur. Cuma tadi diaorang tengah gelak sakan sambil hisap rokok. Takkan meraikan Hari Malaysia, kot?

Kalau budak muda biasa, atau orang kampung yang lain, aku tak lah rasa disappointed gitu tapi kumpulan tuh, orang-orang nombor 1, 2 dan 3 dalam bab ugama, i.e Imam-imam kampung dan kampung sebelah. Aku rasa macam tak percaya jer, especially yang sorang tuh, orang nombor 1. Dulu-dulu aku macam "pelik" jer bila terserempak dengan dia yang rugged tak berketayap dan pakai jeans koyak lutut masa kat Pasar Minggu Bandar Raub, adalah a few ocassions lain yang buat aku rasa macam pelik, yang bagi aku, tak sepatutnya orang nombor 1 buat macam tuh. So hari inih macam mengonfirmkan yang kepelikan aku itu memang bukan sesuatu yang pelik. Mengonfirmkan yang setiap orang tuh ada taik palat nya masing-masing.

Tak tahulah, mungkin expectations aku terlalu tinggi. Sebagai orang kuat ugama, orang nombor 1, 2 dan 3, aku expect diaorang akan maintain perilaku semasa di khalayak ramai, jangan serlahkan ketaikpalatan masing-masing. Kalau kat masjid boleh pakai serban sebesar sarang tebuan, apa salahnya ke kedai kopi at least pakai ketayap? Ok, tak pakai ketayap pun tak apa, tapi janganlah bersorak-sorak macam orang lepas jolok sarang tebuan, kan?

Awal Akak De sekeluarga tiba dari Tanjung Karang, mungkin sebab diaorang ada program lain, nak melawat Long di Jerantut is one of them. Pui sama cousin aku dan kawan dia, diaorang sempat ke Lata Jarum, mandi air terjun, sementara menunggu untuk pergi khenduri. Aku ke kebun untuk petik jagung, dapatlah puluhan tongkol, terbanyak yang pernah aku kutip. Aku rasa happy hasil tanaman aku dapat dikongsi dengan adik beradik lain.

Tukang pasang grill ada datang untuk mengecat grill, aku suruh dia cat kat bahagian dalam dulu sebab nanti kitaorang nak pergi khenduri, takkan nak tinggalkan dia sorang-sorang kat rumah. Ada sebidang dinding yang tak dicat, yang dia tak nak buat sebab katanya takut dimarah dek KN sebab memandai-mandai, so aku suruh dia tinggalkan sedikit cat, aku akan cat sendiri nanti, bila dah confirm yang KN tak akan datang lagi, since projek dah siap. Aku hulur RM 50 katMamat tuh, sebagai duit kopi, aku pesan kat dia, jangan beritahu KN, dan aku pun tak nak beritahu KN jugak. Aku tak nak jadi macam dulu, kes nasi lemak dulu tuh, Mamat tuh yang beritahu KN (dia pun makan jugak) , then KN sindir-sindir aku.

"Tokay Bitcoins dah sampai.....", one of my cousins kata gitu bila aku sampai. Tak tahulah apa maksud dia, bergurau atau sindir sebab dia nih dulu berdebat dengan aku, dia ajak aku join BitnetworkClub tuh (dia tak tahu aku dah lama tahu pasal Bitcoins dan aku memang anti dengan MLM tuh), agaknya sekarang baru dia tahu kebenaran kata-kata aku dulu tuh. 

Lagi satu yang buat aku tak berapa berkenannya, pasal duit upah meracun dulu tuh, yang aku bayarkan guna duit aku, untuk tanah arwah Mak Sedara aku tuh. Semalam masa kat rumah cousin aku, adalah aku beritahu one of them (yang aku dah advanced kan dulu guna duit sendiri), tak ada lah aku mintak, cuma memberitahu diaorang. Tapi harinih, tiap kali aku bersembang dengan cousins aku, adalah sorang nih yang akan mencelah, "dia nak duit meracun....". Sekali sekala tak apa, aku boleh hadam, tapi kalau selalu sangat, benganglah jugak aku, macamlah aku hadap sangat dengan RM 105 tuh. Tau lah aku duduk kampung, tak kerja, kan? Mungkin jugak cousin aku tuh bergurau, tapi, kalau nak bergurau pun berpada-pada lah, masa kecik-kecik dulu bolehlah bergurau kasar-kasar, dah tua gini, orang mudah sentapz, tau tak? ekekekekeke

Mak dan ahli keluarga aku yang lain sampai serentak, Ngah dari Melaka, Ani dari Taiping. Lama lah jugak melepaknya kat dewan sebab sedara punya wedding, kalau tak, lepas aje makan sure dah blah. Lepas berbincang sesikit, adik beradik aku buat keputusan untuk balik ke rumah sekejap, nak tengok keadannya rumah yang dah siap direnovate. Then lepas Asar masing-masing balik kecuali Ani sekeluarga yang akan bermalam di sini. Mak, terus dihantar balik ke Pondok Pengajian di Kerdau, Temerloh, anak sedara yang hantar, anak Long.

Aku tengah melayan anak sedara main game bila dapat Wassap message dari Long, yang bunyinya keras tapi dalam bahasa yang lembut, bahasa menyindir. Long tak tanya apa-apa, terus dia salahkan aku sebab dulu aku kata jangan bank in kan duit balance selagi Kontraktor tak siapkan kerja. Tapi sekarang apa pasal dia dipersalahkan? Dia tak nak jadikan alasan sakit, sebab tuh tak dapat bank in kan duit, dia boleh suruh anak dia untuk buatkan. Gitulah maksud Long, tapi ayatnya pedih, yang bila aku baca, terus aku jawab....."Laaa, ini apa pulak ni?" Then aku kata, "kerja belum siap".Tak lama tuh aku tengok kat WA, Long is typing....... Pastuh senyap. Pastuh ada lagi Long is typing.....Pastuh senyap. 

Taip taip, dok tubik. Taip taip dok tubik.

Aku dah bersedia untuk berperang saraf, then Long kata, "Mungkin Long salah faham...." in which terus aku jawab, "Memang pun". Then aku tulis lagi, aku pulang paku buah keras, aku kata "lain kali tanya dulu, jangan dengar cerita sebelah pihak jer lepastuh maki orang bertali arus, kan ker hari-hari forwardkan Tazkirah panjang lebar kat group". 

Tapi aku tak send, aku delete. 

Again, my expectations is high, Long selalu forwardkan Tazkirah dan message berunsur keugamaan kat group so aku tak expect dia boleh memvavi vuta hentam aku macam tuh. 

Aku ada join group masa belajar dulu, ada lah this one guy yang selalu forwardkan nasihat, doa, amalan, benda yang baik-baik. Pendek kata, semua benda-benda yang baik-baik tuh akan diforwardkan sampaikan aku fikir, "waraknya member sorang nih, kalau aku boleh jadi macam dia, alangkah bagusnya. Tapi......bila ada events, ada majlis-majlis yang melaghokan, ada bola, dia pun sakan post kan kat group. Masa World Cup ituhari, aktif dia, sampaikan aku terfikir, nasib baiklah aku dah tua-tua gini tak ambik port langsung pasal bola.

I mean.....DEFAQ?

Masalah Long tadi tuh terjadi bilamana Akak De datang melawat Long kat hospital Jerantut, aku tak tahu lah ayat yang Akak De sampaikan tuh macamana bunyinya, pagi tadi ada aku beritahu Akak De yang aku bimbang sebab Kontraktor dah nak siap kerja sedangkan Long kat hospital. Aku tak sampai hati nak mintak duit dalam keadaan Long tengah sakit. Tapi, Kontraktor tak nak tahu itu semua, bagi dia, jelaskan balance bila kerja siap. Gitu lah lebih kurang apa yang aku cakap kat Kak De, tak terfikir langsung yang ayat aku tuh mungkin akan ditambah sesedap rasa, ataupun disalaherti kan.

Aku tunjukkan conversation aku dengan Long tuh kat Ani since dia ada di rumah, aku forwardkan kat Kak De biar dia tahu yang satu kemalangan yang mengguris hati telah terjadi so that dia akan rasa guilty aku forwardkan kat Ida sebab Ida nih kepochi ekekeke, biar Ida tahu what's going on behind the scene gitu. 

Ani kata, "Laaaa.....ngapanya? Akak De kata "Long salah faham, Akak De tak ada niat apa pun. Dan Akak De mintak maaf". Dan aku pulak terasa guilty sebab Akak De rasa guilty, so aku kata, "Tak apa, tak apa, tak apa". Ida pulak asyik tanya itu ini sampai malas aku melayannya.

Mungkin sebab cuti, malam nih tak ada Kuliah Maghrib, so aku melepak jer lah kat masjid. Sambil melayan perasan. Aku ada perasaan, tu pasal aku layan kan aje, mulanya aku gelakkan bila memikirkan apa yang terjadi. Then bila teringat yang that very same person lah yang dulu tuh kata yang aku ni lah anak yang paling tak guna, anak yang paling menyusahkan mak bapak, airmata aku gugur jugak.

Aku tak salahkan Akak De, aku tak nak salahkan Long tapi itulah, it is what it is. Mungkin Long terlebih meroyan sebab dia sakit. Mungkin dia menyesal habis tersend that message kat aku. Macamana pun aku sebagai seorang yang classy, aku rasa he owes me an apology but I doubt it lah yang dia akan mintak maaf, tak macam Akak De yang awal-awal lagi mintak maaf dengan aku. 

Since tak ada jamuan, kitaorang makan kat Dataran Sungai Ruan, jarang sangat kitaorang makan besar macam tuh, tak pernah ada kesempatan.