Friday

Khamis13September2018

Hujan turun rintik-rintik sejak awal pagi so aku lupakan hasrat untuk ke kebun. Terpaksa drive for breakfast, lama jugaklah melepaknya. Then MP datang, dah lama tak terserempak dengan dia. Dah tak ada cerita pasal projek ayam kampung lagi dah, agaknya dia faham yang aku tak nak join. Kitaorang tak sembang lama, aku pun sibuk dengan memorex sesambil minum tuh, dan dia pun nak ke Raub katanya. 

So dia blah dulu, aku mati-mati ingatkan dia dah bayarkan breakfast aku sebab seumur hidup dia, dia belum pernah belanja aku, memang tiap kali aku yang bayarkan harga makan. Rupanya dia cuma bayar harga teh yang dia minum aje, sampaikan geleng kepala si Samad tokay kedai, sambil kata, "Ada jugak manusia macam tu kat dunia nih".

Aku sambung kerja semalam, mengemas bilik. Bahagian lain, living, masih tak boleh dikemas, lagipun Ida nak balik this weekend, biar dia yang kemas dan susunkan. Aku nak kemaskan bilik aku aje. Aku pindahkan semua barangan aku, nak beroperasi kat bilik aje lah from now on. View luar pun cantik.

Aku keluarkan semua pakaian, aku masukkan dalam kotak-kotak, nak dibasuh semuanya. Barang-barang yang dari Cherating dulu pun barulah aku keluar dan kemas kan. Dah 3 bulan aku pindah duduk kampung, baru sekarang aku bukak kotak-kotak tuh. So sibuklah aku pagi nih, sesambil tuh tetap memorex.

Then pekerja nak pasang grill pun sampai, one of them is such a chatter box, rimas aku. Dari semalam dah aku tak layan dia sembang sebab banyak sungguh cakapnya, tapi dalam tak sembang dengan dia tuh pun aku rasa annoyed sangat dengar dia bercakap, beri pendapat, mengomen etc dengan sorang lagi tuh. Nak pasang grill jer pun tapi discussionnya panjang lebar, lama pulak tuh.

Pak Sedara aku, Pak Andak, yang duduk Muar ada datang, he's back for the wedding. Sembang-sembang sesambil tengok mamat yang mengukur tingkap untuk pasang grill, that chatterbox tuh bila tahu Pak Sedara aku duduk Johor (dia pun orang Johor), mulalah bukak cerita. Bosan, aku tinggalkan diaorang, masuk bilik, mengemas apa yang patut, memorex etc.

Walaupun kat bilik tapi aku boleh dengar dengan jelas, dengan mata kepala aku lagi,yang sakanlah diaorang membawang. "Apa nama dia, berapa umur, dia buat kerja apa, sebelum nih dia kerja apa, takkan tak pernah kawin, berapa kali bertunang, berapa kali putus, ....."Mamat tuh tanya Pak Andak. Bengang, aku keluar bilik senyap-senyap, tengok diaorang kerja.

"Dia nih sebab lama duduk obersi, belajar pun di luar negeri", kata Pak Sedara aku.

Tak settle jugak akhirnya, ada besi yang kena dipotong, kalau tak, tingkap atas tak boleh dibukak. Tapi tak apa, at least Mamat tuh dah nak blah.

Nyah kau dari sini, aku tak suka orang yang banyak cakap mengalahkan Mak Nyah, bitch!

"Letih melayan dia bersembang, tak habis-habis", kata Pak Andak bila diaorang ke workshop untuk hantar besi grill. Ada dalam setengah jam diaorang bersembang kat kereta Pak Andak sebelum tuh, aku dok intai dari dalam bilik, diaorang dah blah baru aku keluar.

Aku selongkar kabinet sebab nak bersihkan isi dalam, nak letak kat bilik aku,then aku ternampak a few albums gambar, aku yang punya. Gambar-gambar masa aku student dulu, masa kat UK. Apa lagi, terralitlah aku membelek satu persatu gambar-gambar tuh. Damn, boleh tahan hensemnya aku suatu ketika dulu.Tapi, hensem-hensem pun, apa pasal tak ada awek yang "nampak" aku? Kalau dulu masa aku muda belia, hensem, tak ada awek yang nampak, maknanya sekarang nih lagilah orang tak akan nampak aku kan,sebab aku dah tua bangka, dah berkerepot sana sini.

Tak apa lah, life goes on. Ada aku kisah?

Album-album tu my parents simpan, masa aku tak ada dulu, infact itu ajelah barang yang ada nya. Adik beradik aku yang lain, memang tak ada apa-apa barang kat rumah nih simply because they have their own house(s) kan?





Dalam banyak-banyak gambar tuh aku terralit tengok gambar masa Umrah Ziarah yang terakhir sebelum aku ke US. Banyak gambar aku dengan budak kecik nih (satu rombongan) yang masa tuh jadi rapat dengan aku, ke mana-mana aku pergi, dia nak ikut.

Terakhir aku bersama keluarga budak nih kat Heathrow Airport, masa diaorang nak balik Malaysia. Aku tak ikut sama sebab aku merempit kat UK for another month. 

Aku nak cari balik budak nih, kalau boleh jumpa semula memang miracle lah. Umrah Ziarah Tahun 2000 (atau mungkin 1999) , Saudi-London-Paris. Keluarga budak tuh duduk area Damansara, rasanya diaorang Cikgu sekolah dulu tuh.

I have to admit yang masa Kuliah Maghrib tadi aku tak betul-betul concentrate apa yang Ustaz tuh ajar, aku macam terleka dengan Forex aku yang jadi a bit tricky, itulah padahnya kalau masuk a few pairs of different currencies. 

Since connection tak berapa laju, aku tak dapat nak buat apa-apa transactions, setakat boleh aksess akaun aje. Sebelum tuh floating profits dah dalam 100K of EIT (0.1 ETH) so aku konfiden lah yang kalau pun data yang keluar out of the US pukul 8-30 pagi tuh negative, aku masih untung. Betul, both readings tuh negative so USD turun banyak, some of my positions automatically liquidated, some masih running. So far so good.

Dalam pukul 10 lebih, market jadi macam kucar kacir, volatile, dan USD jadi strong sedangkan aku masih lagi jadi seller. Berlarutan sampai ke sudah, account aku akhirnya jadi banyak "floating loss", dalam 50K of EIT. Kalau dulu-dulu, apalah sangat 0.05 ETH tu kan?, aku pernah ada about 0.5 ETH floating loss, tapi sekarang sejak akaun aku dah membiak nih, aku jadi lebih berhati-hati dan takut aje, what if the price keeps moving satu arah aje? Sure aku jadi tak tentu arah, kan? 

And so malam nih aku masuk tidur dengan perasaan tak berapa sedap hati, rasa macam tak best jer. Ada lagi satu benda yang buat aku macam down jer harinih, InsyaAllah esok aku cerita.