Wednesday

Sabtu1September2018

Since semalam hujan lebat, pagi nih aku tak jejak kaki pun ke kebun. Eh sorry! Ada, ada. Ada aku ke kebun, sementara menunggu pekerja datang. Cumanya aku tak buat apa-apa, setakat melilau ke sana sini. Pagi-pagi aku suka meround tengok perkembangan tanaman aku, kadang tuh rasanya macam nak jer berjaga malam dan tunggu kat pokok tembikai, kobis etc, nak tengok diaorang membesar. Iyalah, mana tak nya, semalam tak ada apa-apa, harinih bendi dah banyak berputik. Tembikai lagi lah, sehari jer dia punya ukurlilit dah bertambah.

Tak beli apa sangat kat Pekan Sari, cuma beli sebotol date vinegar dan sebotol pomegranate vinegar, sebab apple cider tak ada dijual. Then bersembang kejap dengan MN, cadangnya nak tegur gitu-gitu jer lah macam biasa, bila aku melintasi tempat dia sekeluarga jual makanan. 

Dia tanya pasal projek renovation kitaorang, aku beritahu yang dah nak siap pun, adik dia KN yang buat.

"Itu lah awak, tak bagi ke aku buat, awak bagi ke dia. Dia pun sub ke orang jer kan? Dia bukannya pandai, belajar sampai Sekolah Vokasyional je tapi nak jadi Kontraktor. Dia tuh awak nak tau tak, Darjah 6 baru reti membaca", kata MN lagi. 

Diaorang adik beradik (berempat kot yang lelaki) tak berlaga angin sesama sendiri, yang ini kutuk yang itu. Yang itu kutuk yang ini. Yang ini itu kutuk yang itu ini. Yang itu ini kutuk yang ini itu.

"Kaya dia yerk? Ngapa awak tak join dia?", aku tanya gitu, rasa macam salah jer soalan aku tuh.

"Dia cerita ker awak,ker? Dulu dia UMNO, tu yang banyak projek sana sini tu. Tapi ini kerajaan baru nih, sakit dia tuh", kata MN.

Aku mintak diri dengan beli semua kuih yang ada dalam talam, 25 keping, kalau aku layan, melarat nanti nih, aku akan terturut membawang sebab semalam pun KN ada cerita dan tanya aku banyak hal pasal MN.

"Banyak sangat kuih nih, Bang, harinih kitaorang berdua jer" kata one of the workers, aku tak perasan pun cuma 2 orang yang kerja harinih. Diaorang dah start mengecat bahagian dalam rumah.

"Saya takut dia tak bayar jer" kata pekerja tuh bila aku tanya dah berapa lama diaorang kerja sama KN. Rupanya ini projek ketiga diaorang.

"Tak kan dia tak bayar, saya dah bayar dia 75% harga kerja dah, balance tuh saya akan bayaar bila semua dah sdiap nanti, hari tu jjugak", aku kata gitu.

"Dia kata Abang cuma bayar RM 2000, itu dia mintak saya kurangkan lagi upah", kata Mamat tuh.

Ma cibai, pandai KN buat cerita rupanya, so aku beritahu Mamat tuh jumlah yang aku dah bayar, siap tarikhnya sekali, dan aku pesan kat dia, kalau KN "burukkan nama aku", tanya aku untuk kepastian. Takut nanti diaa sengaja buat cerita guna nama aku.

KN ada datang tengahari nih, aku beritahu yang balance duit dah adik aku masukkan ke account dia. Lama jugak dia melepak sama aku, rimas gila aku, nasib baik aku dapat idea, aku kata yang aku nak ke kebun kejap, nak semai benih. 

Guruh bersahut sahutan, gaya macam nak hujan tapi bila aku check Accuweather, katanya thunderstorm pukul 8 kat daerah Raub. So aku berbasikal aje lah ke masjid for Asar. Elok jer habis sembahyang, hujan turun mencurah-curah, dalam setengah jam melepak kat masjid tunggu hujan sidang. 

Malam nih tak ada Kuliah Maghrib, weekends memang free, tak ada majlis, so melepak aje lah dalam masjid sampai Isyak. Then pergi dinner, my next door neighbour suami isteri pun menyusul lepas tuh. 

"Meja yang lagi satu tuh nak kira sekali ker?, pelayan kedai tuh tanya aku bila aku suruh dia kira harga makanan untuk neighbours aku tuh jugak, aku nak belanja. Dan di sebelah lagi tuh, Imam Surau sekeluarga. 

"Kira tiga-tiga meja lah", aku kata gitu sambil fikir, nasib baik meja 3 tuh diaorang cuma minum aje. Ekekekekeke

Alah, kat kampung, tak lah semahal mana pun harga makanan.