Wednesday

Selasa11September2018

One of my resolutions untuk Tahun Baru Hijrah, nak bangun lebih awal, so semalam aku set kan jam ke pukul 4-45 pagi, instead of pukul 5. Alhamdulillah tak ada masalah pun nak bangun pagi nih. Dan biasanya aku spend dalam 15 minit untuk mandi, check MT4 etc so apalah sangat yang boleh aku buat sebelum Subuh masuk. Sekarang aku nak make sure yang by 5 aku dah siap sedia untuk buat benda-benda lain yang lebih berfaedah.

Lagi satu, aku dah tak masukkan duit ke dalam Tabung Masjid setiap kali sembahyang, instead aku masukkan sekali aje, sebelum Subuh, untuk semua sembahyang-sembahyang setiap hari. Mengapa tak masukkan sebulan, setahun sekali? Terasa "macam banyak" lah pulak kalau buat gitu, RM 5 sehari nih tak terasa sangat bagi aku yang tak kerja nih.

Awal aku ke Pekan Sari Sungai Ruan, iyalah sebab minggu lepas aku tak pergi. Tak ada nak beli apa pun cadangnya, cuma se tin benih jagung. Nak tunggu jagung aku tua jadi benih, lambatlah sebab tak ada pun yang aku simpan, semuanya dipetik. 

Masa breakfast tererempak dengan EL (blog entries dulu-dulu aku panggil dia BrunoMarz), Pegawai kat Pusat Serenti/Bilal/Ajen Takaful. Dia nak ke kebun, tanam durian. Again, aku rasa kecik nya diri aku bila memikirkan yang betapa orang lain ada harta banyak, tanah berekar-ekar, sedangkan aku nih apa lancau pun tak ada. True yang setiap kali berdoa aku bersyukur dan redha dengan apa yang ada, dengan ketiadaapaan aku, tapi kalau aku banyak harta macam diaorang mungkin aku akan lebih bersyukur kot?

Balik dari Sungai Ruan, aku ke kebun sekejap, musim hujan nih rumput dan pokok-pokok renek cepat betul tumbuh. Sawi, maman, kangkung yang baru aku tanam tetap tak tumbuh jugak. Aku menyemai, menanam benih-benih yang ada jugak, buat kat shed, malas buat kat kebun, nanti dimakan ayam-ayam jiran. Mamat yang meracun semak yang dulu tuh ada datang meracun kat  tanah kitaorang dan jugak tanah Mak Sedara dan Pak Sedara aku, so aku bayarlah dulu sebab nanti aku boleh claim. Kalau dulu aku kasi tips RM 25 tapi tadi aku tak kasi apa-apa pun, just bayar RM 220 (racun dan penyembur, dia punya). Dia expect aku kasi lebih agaknya, itu yang dua kali dia kira duit yang aku kasi tuh. Aku tak kasi tips tuh sebab tak ada duit kecik, lagipun aku tak berapa puas hati sebab dia kerja cuma 3 jam. Lagipun, mengapa meracun di musim hujan macam nih? Dia meracun kat tempat kitaorang dua bulan sekali.

Bila aku tanya apa pasal tergesa-gesa, dia kata nak ke Raub, nak membersihkan kawasan pejabat.

"3 jam kerja, dapat juga RM 30, deme nyeh bayar sepuluh ringgit sejam", kata Mamat tuh. 

Long tak balik pulak, biasanya Selasa Long ada balik sekejap. Aku nak duit balance untuk bayar KN, nak standby, Long tak reti nak buat online transaction. Dulu, Ida yang maintain account tapi sekarang dengar ceritanya Long yang ambik alih, buat sementara kot. 

The rest of the day macam biasa, buat benda yang sama, ke kebun sekejap, then memorex. Malam nih tak ada Kuliah, masa makan kat kedai, terserempak dengan MH, dah lama tak nampak dia. Sibuk berkebun kata nya. 

Account aku bertambah jumlahnya ke 3.145 ETH, di sepanjang hari nih ada positions yang aku untung dan rugi tapi keseluruhannya tetap untung.