Saturday

Rabu5September2018

Lupa nak tulis kat entry semalam, KN ada contact aku semalam, mula tuh dia kata kalau pekerja dia memang confirm tak nak kerja dah, dia akan cari orang lain sebagai pengganti. Dan dia kata yang dia tak pernah tak siapkan project. Lewat malam semalam dia WA beritahu yang betapa leganya dia sebab payment dari project yang lepas dah dapat (siap dengan screenshot gambar account dia yang ada dalam RM 57000 )dan dia dah slow talk dengan pekerja dia dan diaorang janji akan teruskan semula kerja renovate rumah kitaorang.

Aku buat tak layan jer bila pekerja tuh sampai, aku bengang sebab kitaorang punya project dijadikan ransom. Walaupun aku selalu keluar masuk rumah dan ke kebun, aku tetap tak bercakap sepatah haram pun dengan diaorang, aku rasa diaorang tahu yang aku bengang. Tapi tak lama, tengahari tuh aku buatkan jugak diaorang se jug iced lemon tea, dan kitaorang bersembang semula macam biasa lepas tuh.

Hari ini aku banyak spent masa untuk merepair account aku yang agak parah kecederaannya. Aku banyak masuk new positions, banyak pairs yang aku trade, mostly pairs yang melibatkan Yen dan British Pounds. By late noon account aku jadi lebih parah sebab most pairs yang aku masuk, semua nya melawan arah. Aku tak ada pilihan lain selain liquidate kan semua positions yang untung, aku tinggalkan positions yang "rugi" (rugi on paper) yang aku rasa aku terpaksa redha ajelah kalau prices tetap,tak menyebelahi aku. Maknanya aku akan rugi about half of my total balance, dengan lain perkataan, untung aku selama ini akan habis begitu saja. Tak apalah, as long as modal aku intact, tak apa, aku akui yang aku buat silap, I got carried away sebab these few days aku rasa macam senang jer aku trade, itu yang aku masuk banyak positions tuh.

Ini satu pengajaran bagi aku, aku cuba menyedapkan hati aku yang rasa macam tak sedap aje tuh. Masa European session, parah bertukar jadi nazak, aku hampir cut loss aje account aku, back to the very beginning dengan modal hanya 0.5 ETH (500 000 EIT) 


Semua data-data yang keluar yang mempengaruhi respective currency, semuanya negative. Tapi malam ini masa US session akan ada satu data yang melibatkan British Pounds, itu aje lah my only chance untuk recover some of my losses. 


Biasanya sebelum Maghrib, especially kalau malam yang ada Kuliah, aku akan clearkan positions aku mana-mana yang patut, or at least pasang Stop Loss atau Take Profit points, that way account aku terprotect kalau ada apa-apa news atau data yang keluar at the beginning of US session. Iyalah kan, aku kat masjid dan tak boleh nak access akaun aku until after Isyak yang by that time, bermacam-macam benda yang terjadi. 

Memang aku selalu datang masjid agak awal, sejak aku aktif memorex nih pun aku masih datang awal. Cuma bezanya, kalau dulu, sampai aje masjid, aku terus masuk ke dalam tapi sekarang nih, aku akan stay dalam kereta sampailah dalam 5 minit sebelum azan. Sebab aku nak pastikan yang account aku is well protected dari segala kemungkinan,sepanjang aku di masjid. Nak buat macamana kan, demi sesuap nasi.

Malam nih Kadhi Raub yang kasi Kuliah Maghrib, aku tak adalah saspen pasal account aku, aku sedia maklum yang kalau luck is on my side, aku akan dapat untung tapi aku macam redha jer kalau aku rugi. Itupun aku dah patut bersyukur sebab kalau aku cut loss siang tadi, aku dah rugi about 450K of EIT (0.45 ETH), modal aku dulu 0.5 ETH. Sebelum Maghrib, aku dah dapat kurangkan kemungkinan loss aku tuh ke about 150K (0.15 ETH). So aku memang dah bersedia untuk rugi dalam 150K ke 200K of EIT (0.15 to 0.2 ETH)

Sebelum jamuan, aku sempat tengok cellphone, nak check account aku, syukur, account aku dah hijau, dah ada untung, tak banyak tapi dalam zone untung. Masih lagi belum selamat sebab agak volatile jugak market malam nih, dan aku pun tak boleh buat apa sangat, all I know is, aku masih ada harapan, I am on the right (winning) track.

"Nah, ini ada sikit bubur jagung. Jagung yang awak bagi tuh", kata jiran aku sambil hulur satu satu plastic bag, tak nak orang lain nampak. Laaaa, aku kasi diaorang jagung, diaorang kasi aku bubur, baik sungguhlah jiran aku nih.

Aku letak beg plastik tuh atas bumbung kereta, sebab satu tangan tengah check cellphone, tangan satu lagi pegang kunci kereta. Ada improvement , kata aku dalam hati. Then tiba-tiba, out of nowhere, semua pairs yang melibatkan British Pounds naik mencanak-canak, laju jer, aku macam tak percaya, aku check betul-betul, memang betul apa yang aku ingat tak betul tuh. 

For a few minutes aku tercegat kat sebelah kereta, khusyuk dengan cellphone, nak buat apa yang patut, nak lock all my winning positions so that untung yang tertera kat screen tuh akan confirm dapat kat aku. Aku tak closekan positions, aku just lock, dengan harapan untung akan lebih besar. Aku sikit pun tak peduli kat orang sekeliling yang rasanya tentu pelik tengok aku, mungkin diaorang fikir, "penangan handphone" sampai gitu sekali ralitnya.

Masa reverse kereta, aku ternampak ada benda melayang ke tanah, laaa, rupanya beg plastic yang berisi bubur jagung tadi tuh, aku lupa nak ambik. Nasib baik tak pecah.

Alhamdulillah Ya Allah, Alhamdulillah Ya Allah, itu aje yang keluar dari mulut aku sepanjang perjalanan balik ke rumah, masa tutup gate, masa bukak pintu, masa on kan laptop. Bila semuanya dah settle, barulah aku check satu persatu positions aku, ada yang aku close kan dengan profits, dan ada yang aku biarkan aje. 

Bila aku check news, rupanya tadi ada headline pasal Brexit, itu pasal semua pairs yang melibatkan British Pound naik mencanak canak. I don't need to know the details, cukup setakat main headline jer. So basically harinih aku untung 0.532023 ETH (532 023 EIT), so modal aku dah jadi lebih besar dan aku dah boleh masuk lebih banyak positions supaya aku cepat kaya ekekekeke