Sunday

Khamis6September2018

Alarm aku tak bebunyi pagi nih, so aku terlewat bangun, pukul 5-43 pagi. Subuh masuk pukul 5-49 pagi. Tapi aku sempat mandi dan bila sampai masjid, sembahyang baru nak mula. Aku tahu yang jam kat masjid tuh lewat 2 minit. 

Dah lama dah aku sedarnya jam tuh salah, since aku memorex sebab 8-30 malam adalah waktu penting, waktu US session mula dan selalunya banyak data-data yang keluar pukul 8-30 tuh. Dulu waktu Isyak lewat sikit, so bila malam tak ada Kuliah Maghrib, aku akan on kan cellphone aku, nak check market. Cellphone aku dah 8-30 tapi jam kat dinding masjid masih 8-28 malam. Sampai sekarang isu tuh tak selesai lagi sedangkgan almost every night ada segerombolan jemaah yang mempertikaikan masalah jam yang berbeza dengan takwim. Masa Kadhi Raub datang ituhari pun ada ditanya pasal masalah perbezaan waktu tuh, dan aku puas hati dengan jawapan dia, tapi this one guy yang keeps pertikaikan masalah tuh, annoying sungguhlah, orang nak beribadat, diaorang tuh dari lepas Maghrib sampai lah ke Isyak, asyik berdebat pasal benda yang remeh macam tuh.

Aku macam tak bersemangat nak ke kebun sejak tanaman aku dah berkurang nihh, Aku suka kalau kebun aku meriah dengan tanaman, kalau boleh aku tak nak cabut, tak nak petik tanaman aku, biar nampak menghijau jer. Pokok jagung dah tinggal sikit, sayur--sayuran dahh berkurang, kecuali bendi yang aku dah tak boleh nak catch up sebab cepat sangat berbuah, dan kalau tak dipetik, jadi keras dan tua.

Aku mula buat lubang untuk pindahkan anak pokok jagung yang cuma beberapa batang aje yang hidup. Dalam sepaket benih yang aku beli, less than 40% yang tumbuh. Benih lama kot. Aku pasang pagar di sekeliling kawasan anak jagung tuh, tak nak kasi ayam kais dan makan benih. Nampak gayanya aku kena beli benih jagung lagi sebab nak tunggu jagung aku tua jadi benih, lambat lagi.

KN ada datang petang nih, dia keletihan baru balik dari JKR, somdia nak tumpang melepak. Sembang-sembang sama aku yang tengah memorex dan dia berbaring kat sofa, pekerja dia tengah menyiapkan finishing touch kerja-kerja.

"Dulu awak kerja apa?", KN tanya aku.

"Kerja buat hotel, resort, kat Cherating", aku jawab gitu.

"Kerja hotel/", dia tanya lagi, agaknya dia tak dengar perkataan "buat" aku tuh.

"Tak, buat hotel, resort", aku jawab slow jer sambil kononnya concentrate memorex. Then aku tukar tajuk, takut nanti dia terkejut dengan jawapan aku kalau dia soal aku seterusnya, kerja apa?

"Berapa harga motor besar yang ko nak beli tuh? Ratusan ribu, kan?", aku tanya dia sebab tadinya dia kata dia berangan-angan nak beli motor besar.

"Waaaa, lengkap lah ko nanti kalau dah ada motor besar", aku kata gitu sekadar kasi semangat kat dia ekekekekeek Macamana pun KN memang hebat, dia ada tunjukkan aku surat agreement yang dia baru signed, beli rumah kat Raub. Esok dia sekeluarga akan ke Langkawi for a few days, aman lah sikit aku nanti. 

Since semalam, aku ada masuk a few new positions sebab positions yang untung tuh dah aku liquidate. Slow pulak market masa Asian session, masa European session ada lah rancak sikit tapi macam clueless gitu, tak tahu direction. 

Aku terpaksa on kan cellphone masa Ustaz bagi Kuliah Maghrib sebab cadangnya nak masuk a few more positions, yang aku ada tuh semuanya dah positive. Alaaa, kalau semalam dah dapat untung besar, harinih mungkin boleh buat yang lagi besar, kan, itu yang aku fikir. So sesambil dengar Kuliah, jari jemari aku kadang tuh sibuk menekan cellphone. Tapi telinga aku tetap mendengar ceramah Ustaz. 

Ada sekali tuh aku terserempak dengaan mata Ustaz tuh yang melilau menegokkan jemaah yang bersandar kat dinding, masing-masing tersengguk-sengguk tidur kekusyukan. Bila mata Ustaz bertentangan dengan mata aku, aku angguk-angukkan kepala, biar Ustaz tuh tahu yang ada jugak jemaah yang tak tertidur, ada jugak yang mendengar Kuliah dia. Iyalah kan, buatnya Ustaz tuh sentapz dan tak nak mengajar dah sebab bila dia kasi kuliah, jemaah tidur, ha, aku jugak yang susah. Akan tak ada kuliah, dan akan tak ada jamuan, akan terpaksa lah aku makan kat luar.

Aku dah nak tidur, tiba-tiba harga currencies yang melibatkan Dollar, turun merundum. Rupanya President Trump ada keluarkan statement pasal trade war antara Jepun dan US, itu yang Dollar gugur tuh dan Yen naik mencanak. Dan semua positions aku bertukar arah, dari untung ke tak untung. Aku biarkan aje sebab tak lah banyak mana pun positions yang ada, macamana pun, sebelum aku tidur tuh, dalam 100K juga floating loss aku, dan aku setkan yang kalau it reaches 259K (hampir separuh dari keuntungan aku semalam), then semua positions aku akan ditutup automatically. 

Apa-apa pun, esoklah aku akan "repair", aku tak nak cepat panik. Lagipun, adat lah kan berniaga, ada masa untung dan ada masa rugi.