Sunday

Sabtu22September2018

Cadangnya nak pergi awal sikit ke Pekan Sari sebab pukul 8-30 ada kursus Umrah kat masjid. Tapi, Chu talipun, suruh jemput dia sebab dia pun nak pergi, then nak ke Sungai Ruan. Pelik jugak aku apa pasal Nyang, Pak Sedara aku yang duduk Lembah Klau tak datang harinih, biasanya dia lah yang datang jemput Chu. 

So kitaorang breakfast, then aku mengekor jer lah ikut Chu yang nak beli itu ini. Lelaki kena sabar kalau ikut orang perempuan membeli belah. Belek sana sini tapi tak dibeli jugak, then ke tempat lain pulak, belek-belek jugak. Then patah balik ke tempat mula-mula tadi, belek-belek, barulah beli. Then terjumpa kawan, bersembang. Then, "tunggu sekejap, Chu nak jumpa orang tu kejap, ada hal". Itu belum kira terpaksa patah balik sebab ada barang yang terlupa dibeli.

Kitaorang ke kedai peralatan pertanian di Sungai Ruan, Chu nak beli benih kangkung. "Macamana awak tanam, awak kambus ker awak tabur jer?" Chu tanya aku, pelik sangat Chu tengok kangkung aku yang subur tuh. Tak reti lah aku menjawab soalan yang basic sangat gitu tuh, dalam hati aku tanya, "tak kan tanam kangkung pun tak reti? Kangkung lah tanaman yang paling senang ditanam".

Katanya nak beli benih kangkung, tapi, rupanya macam aku jugak Chu nih, gelap mata bila masuk kedai peralatan pertanian tuh. Segala macam benda dibeli dan nak dibeli, sampaikan wheel barrow pun dibeli. Wheel barrow plastik, nak diguna untuk hantar kuih kat gerai depan rumah dia. Dalam sehari Chu buat about 300 bijik kuih of pelbagai jenis. Ooo patutlah Chu ajak aku, sebab kereta Nyang tak muat nak taruk wheel barrow. 

Sempat lagi kalau aku nak ke masjid untuk ikuti kursus Umrah tu tapi aku macam berbelah bagi, sebab Ustaz yang conduct kursus tuh sebenarnya nak memancing orang yang nak buat Umrah, ajak pergi ikut dia, or at least daftar dengan dia. Setiap tahun dia buat kursus, a few years ago MH suami itseri ada daftar dengan Ustaz tuh for a 12 days 10 nights punya package. Ingatkan pergi sama Ustaz tu, rupanya "tumpang" company lain, yang cuma pergi for 10 days and 8 nights. MH excited sangat nak pergi, dia tak percaya bila aku kata yang dia kena tipu short-changed.

Bukanlah aku nak pergi buat Umrah dalam masa terdekat nih tapi InsyaAllah kalau panjang umur, January tahun depan aku nak ke sana. Dan aku nih bukanlah jenis orang yang suka buat persediaan awal, aku buat last minute semuanya, bagi aku itu lebih mengujakan. Tak macam setengah orang tuh, nak pergi Bandung jer, tapi semua persediaan dah dibuat setahun lepas. 

Aku dah dibenarkan buat passport, tapi aku masih belum buat, simply sebab aku tak ada plan nak ke mana-mana pun sekarang nih. Dan aku masih belum clearkan nama kat LHDN, nama aku masih dalam no-fly list, maknanya aku tak boleh keluar negara. See, walaupun aku cuma seekor kera sumbang tapi I have something in common dengan Najib dan Kak Mah, tak dibenarkan pergi overseas.

Aku ingat lagi my first Umrah, di zaman Tok Kadok dulu tuh, dari hari yang aku buat keputusan nak pergi Umrah, sampailah ke hari bertolak ke Jeddah, tak sampai seminggu prosesnya. Travel Agent tuh gelak tak percaya bila aku kata nak pergi dalam masa secepat mungkin, paling lama aku boleh tunggu, seminggu. Tak kalu, aku tak jadi pergi, sebab cuti aku dah start. Tapi itu lah, dengan keizinan Tuhan, semuanya possible, seminggu kemudian aku dah di Saudi, sebulan di sana.

So, dengan lain perkataan, I'll cross the bridge when I get there. Aamin.

Aku ke kebun, petik kacang panjang, bendi dan kacang harimau, yang terus aku bersihkan, dan jemur. Aku rasa nak cabut lah pokok-pokok bendi, malu kat orang yang selalu tegur, "mengapa tak petik bendi tuh, dah tua-tua semuanya".

Sebelum Zohor, lepas Zohor, lepas Asar, aku terlagho online, one of those days bilamana aku terlayan internet like there is no tomorrow, bilamana aku kata dalam hati, "tak apa lah, sekali nih jer," Aku main games, aku tengok movie kat youtube, aku baca forum macamana nak dapatkan free Bitcoins etc. 

MH datang petang nih pun aku macam layan tak layan gitu, dia datang nak mintak belimbing (dia dapat tahu pasal belimbing dari Chu) so aku tolonglah dia memetik sesikit, dia guna galah. Then aku mintak diri, aku suruh dia kait sebanyak mana yang dia nak, aku kata nak buat kerja kat internet sikit.

Malam nih tak ada Kuliah Maghrib so aku melepak kat masjid aje, and since aku tak bawak cellphone (Forex market tak bukak) so tak ada lah gangguan, maka duduklah aku bersandar di tiang sambil menyesali keterlaghoghan aku siang tadi, sampaikan Quran pun aku tak baca.

Masa dinner terserempak dengan AN, dia baru balik mengaji kat surau. Rupanya setiap Sabtu dan Ahad (lepas Maghrib) ada mengaji kat surau, aku tak tahu tuh sebab aku sembahyang di masjid. AN nih dulu ikut jugak mengaji di masjid tapi dia sentapz akhirnya sebab tiap kali dia mengaji, one of the AJKs slowkan mikrofone. Memang kalau mengaji Isnin malam Selasa tuh, memang the whole kampung boleh dengar. AN nih pulak, dia dah lah baca nya kuat so orang kampung sebelah pun boleh dengar (I'm exaggerating there). Masalahnya, walaupun bacaannya berlagu elok tapi tajwid nya tunggang langgang, yang sepatutnya dibaca panjang dia baca pendek, yang pendek dibaca panjang, memang banyak salahnya, sampaikan aku selalu terfikir, "Ya Allah, orang kampung dengar nih dia baca tak betul walaupun berlagu sedap".

So itulah kisahnya, dia sentapz dan sekarang cuma datang masjid for Sembahyang Jumaat.

"Ramai orang-orang Tabligh jer dak?, aku tanya gitu bila AN ajak aku join mengaji malam hari Sabtu since kat masjid tak ada apa-apa majlis.

"Tak ada! Sekor pun tak ada, diaorang lari", kata AN. "Itu yang aku peliknya dengan diaorang nih, bila ada mengaji, ada Kuliah Maghrib, sorang pun tak nampak", kata AN lagi.

Lama jugak kitaorang bersembang, banyak dengar cerita dia aje lah, mengeluh pasal tak ada duit nak buat modal nak tanam Musang King. Dia ada 9 ekar tanah pusaka, nak tanam durian semuanya.

"Jual lah tanah tu sesekar dua, dapat jugak awak guna duit tuh", aku bagi cadangan gitu. 

Hidupnya kais pagi makan pagi tapi tanah ada 9 ekar, macamana tuh?