Friday

Khamis20September2018

Aku pergi breakfast kat kedai depan rumah Chu pagi nih, tak lama tuh dia datang so bersembanglah sama Chu, dia tanya pasal rumah, pasal tanaman, pasal belimbing. Aku beritahu yang semalam masa hujan lebat, ada bumbung yang tiris, terpaksa aku tadah dengan mangkuk. 

Dulu aku dah beritahu Mak yang ceiling nak kena diganti baru, the whole house punya ceiling, sebab ada kesan tompokan sana sini, lagipun ceiling tuh dah lama sangat, it's about time tukar dan diganti baru. So ini projek yang akan didahulukan nanti, awal tahun depan lah kot. 

Tengoklah macamana, entah-entah aku dah tak duduk sini dah, lagipun aku dah malas nak  beria-ia sangat dah, kalau boleh aku nak  senyap-senyap, nak mendiamkan diri aje lah. The past few weeks aku banyak kali sentapz, saja jer aku tak tulis kat blog, nanti orang fikir yang aku nih sensitif sangat, dengan benda-benda kecik pun nak sentapz. Orang cakap macam nih, terasa hati. Orang cakap macam tuh pun terasa hati. Orang bergurau pun terasa hati. 

Aku selalu teringat apa yang Ani kata masa mula-mula dulu bila aku kata nak duduk kampung. Ani kata, "jangan duduk kampung lah Abang Tam, buat sakit hati jer", dia cakap gitu. Very true apa yang dia cakap. 

Hmmmm.... kat hutan mana lah kera sumbang sekor nih nak membawak diri next ekekekeke

Tengahari ke petang tadi panas, tapi bila nak ke Maghrib, hujan turun. Tak lama tuh KN datang, katanya nak tengok hasil kerja dia, so aku tunjukkanlah , nasib baik lah  sebidang dinding tuh aku belum cat, kalau tidak puaslah aku nak explain kat dia, sure dia ingatkan pekerja dia yang buat.

Dan hujan turun semakin lebat, dan KN kata dia nak tumpang berteduh sebab dia datang naik motor. Aku dah panik dah sebab janjinya nak ke rumah Chu, Chu nak ke masjid jugak sebab dia ada buat kuih untuk dijamu kan kat masjid, sempena genap 10 tahun Pak Chu meninggal. 

"Awak cakaplah ke dia, mintak maaf sebab nak ke masjid", kata Chu lepas lima kali Chu missed call aku, aku tak perasan sebab kat beranda sembang dengan KN sesambil menunggu hujan berhenti.

"Tak boleh lah Chu, tak kan nak suruh dia balik dalam hujan?", aku kata gitu.

"Alah, tak mati nya lah kalau kena hujan sesikit tuh. Halau jer lah suruh dia balik", kata Chu lagi.

"Lepas Maghrib jer lah saya datang, Chu", aku jawab.

Nasib baiklah hujan berhenti, dah tak sempat aku nak berjemaah kat masjid so sembahyang di rumah jer lah. 

Malam nih Kuliah Maghrib dikansel sebab ada majlis Bacaan Yassin, Doa Selamat anjuran Sekolah Kebangsaan Ulu Gali, sempena budak-budak nak exam. So ramailah kat masjid malam nih. Kat sini, pinggan mangkuk dicuci sendiri, so lepas makan tuh berbaris panjanglah orang nak guna sinki. So aku suruh diaorang letak setempat pinggan mangkuk kotor, biar aku yang bersihkan. Kalau nak tunggu sorang-sorang, sampai lewat malam lah, budak-budak nak kena tidur awal, kan? Lagipun, aku perasan yang kalau sendiri-sendiri yang bersihkan, guna air banyak, compared to sorang yang cuci semua. 

So lambat lah aku balik, aku kasi signal kat Chu suruh tunggu, so adalah peluang Chu membawang. Sempat jugak aku fikir, apalah bahan-baan yang dibawangkan, sure cerita pasal belimbing, pasal timun etc.

"Kak Yah tuh nak timun kalau awak ada lagi, tadi Chu kabor ke deme nya.......", kata Chu. Aku agak dah akan ada cerita pasal timun yang aku kasi kat Chu ituhari. Pagi tadi pun dah cerita kat aku, puji yang betapa sedapnya timun tuh sebab isinya tebal, kulit nipis. 

"Dia tanya, awak baca mende, semua benda hok awak tanam semuanya menjadi", kata Chu lagi.

Hmmmm.... sampai ke situ diaorang bercerita, kan? Orang kampung nih diaorang bergossip perihal setempat, tak ada lah nak bercerita pasal Kak Mah ker, pasal Najib ker.

Fikir lojik lah, kalau aku nak bagi something kat orang, sure aku akan bagi yang paling baik, paling bagus, tak kan nak kasi timun yang kemetot, bendi yang terlebih tua, kacang panjang yang tak sepanjang mana, jagung yang isinya dah boleh dibuat benih, kan? Dan diaorang tak tahu pun yang bukan semua tanaman aku menjadi, ada jugak yang tak menjadi nya, ada jugak yang tak menjadi-jadi. 

Macam lah aku memorex, ada masa untung, ada masa rugi. Macam harinih, a few times aku cut loss dan aku masih tak dapat nak recover, account aku dah mengecut. Tapi aku rileks jer, adatlah kan, tak semua yang kita hajatkan, kita plan kan  tuh akan tercapai.