Tuesday

Isnin17September2018

Aku breakfast lepas Ani sekeluarga berangkat balik ke Taiping, dalam pukul 8-30 gitu. Terasa macam dah lama aku tak bersendirian, itu yang aku rasa macam nak cover balik tuh, and so aku melepak kat bilik aje lah sepanjang pagi. Aku tak panik pun bila all my positions merah-merah belaka, rugi. Harinih Public Holiday kat Jepun so market jadi macam slow gitu, tak ada arah tuju.

KN ada messaged aku tanya kalau-kalau kerja dah siap, dia nak balance harga kontrak. Semalam dah siapnya, cuma tikar getah yang tak dikemaskan lagi tapi aku boleh buat sendiri. Aku tunggu sampai tengahari sikit barulah aku WA Long, suruh dia bank in kan balance. Tak sampai setengah jam, selesai, Long banked in kan duit then aku beritahu KN. Aku beritahu group keluarga, nak tutup dah file kisah rumahtangga, jangan pulak nanti, rumah dah siap tapi pahat masih berbunyi. 

Tak lama lepas tuh pekerja KN call aku beritahu yang gaji dah lama tak dibayar, so aku beritahu yang duit dah dibayar semuanya dan kalau ada apa-apa masalah, itu antara diaorang sama KN. Tapi aku rasa itu helah jer, sebab dia ada tanya kalau-kalau aku nak suruh dia buat kerja pasang tile kat kolah bilik air. Too soon lah nak buat pun.

Masa nak ke masjid for Zohor, aku tengok ada 4 ekor kucing yang cute-cute tengah melepak kat dapur, diam jer memasing. Kucing siapa? Since tak ada makanan kucing, aku kasi ikan bilis, tapi bila aku balik dari masjid, tak ada pun kesan macam dimakan, tak luak pun. And so aku ke kedai, beli 4 pek makanan kucing. Terserempak dengan MN yang gaya macam nak ke kebun, aku tegur dia tapi dia blah gitu aje naik motor. Laaa, apasal nya? Aku bukan nak mintak dia bayar hutang pun, saja nak sembang sebab dah lama tak jumpa.

Pun tak dimakan dek kucing-kucing tuh, pelik aku, diaorang melepak jer bawah meja. Aku bagi cheese pun takat dicium nya aje, pastuh blah. Menyeramkan lah kucing-kucing tuh, tak pernah aku jumpa kucing-kucing baik macam tuh.Tapi oklah, at least ada jugak makhluk Tuhan yang nak berbaik dengan aku. 

Aku ke kebun sekejap petang nih, menengok-nengok keadaan. Esoklah petik sayur-sayuran, timun, kacang panjang, bendi dan kangkung. Jagung pun masih ada tapi banyak yang dah tua. Petik tembikai sebijik. Aku perasan yang a few of my pokok cili macam nak mati, aku lupa yang pokok cili tak boleh selalu kena air, atau ada air bertakung. Besar kuasa Tuhan kan, Tuhan jadikan sebahagian tanaman yang nak kena selalu disiram (tembikai for example) dan tanaman yang tak boleh kena air yang banyak, pokok cili. Too bad pokok yang nak mati tuh pokok Cili Bali dan Cili Bangla (bell pepper)

Banyak lah pulak salahnya mengaji malam nih, ada 3 kali Ustaz tegur, sedangkan sebelum ke masjid aku dah baca a few times. Syukur jugaklah ada jaamuan lepas tuh, minggu lepas asyik makan luar aje, sampaikan aku dah tak tahu nak order apa. Balik-balik nasi daging merah atau paprik atau nasi ayam goreng kunyit, aku rasa pelayan kedai tuh dah boleh baca apa aku nak order.

Sempat jugak aku memorex masa mengaji tadi, aku sorokkan cellphone dalam beg pastuh letak bawah rehal yang besar tuh, sekali sekala jenguk. Aku ada masuk a few positions pun. Tapi harinih bukan hari aku, banyak entries aku yang salah. Price naik tapi aku tetap sell, aku macam refuse to accept the fact yang I am wrong so semua positions aku berlawan arus. Pagi tadi aku started my day dengan 3.376 ETH, by noon dah jadi 3.402 ETH tapi by tonight account aku turun ke 3.330 ETH. Maknanya pertama kali aku rugi. Nasib baik tak banyak. Tapi aku masih carry positions yang semuanya ada floating loss and they are not at all looking good.