Tuesday

Jumaat31Ogos2018

Macam biasa lepas aje aku buat apa-apa yang patut online, aku ke kebun, menyiram dan menyangkul sesikit sekadar nak kasi keluar peluh. Tiap kali pekerja datang, aku masih di kebun, at least diaorang tahu yang aku nih seorang pekebun. Lakunan jer semua tuh, aku bertanam tuh pun lakunan aje, nak "memberitahu dan menunjukkan" kat orang-orang sekeliling yang aku nih bukannya makan tidur aje kerjanya. Aku ada sebidang tanah yang perlu dikerjakan. Tak kisahlah walaupun cuma tanam sayur-sayuran sedangkan orang lain tanam tanaman yang heavy-heavy macam durian, pisang, betik.

Lepas breakfast aku terus masuk rumah, memorex. Last day untuk minggu ini so kena hati-hati sikit, kena closekan apa-apa positions yang patut, tak nak carry too many open positions ke minggu depan.

Dapat WA message dari KN, dia macam sindir-sindir aku (at least itu pemahaman aku, ayat dia buat aku macam sentapz gitu - mudah sangat sentapz aku nih kan?) , dia kata aku baik sangat kononnya sebab belikan nasi lemak untuk pekerja dia semalam tuh. Dan dia dah tak nak aku belikan apa-apa, hatta sediakan air minum, untuk diaorang. Pelik aku, siapa yang beritahu dia pasal nasi lemak tuh? Lagipun, nasi lemak jer, berapa ringgit lah sangat,kan? Lagipun, apa salahnya aku belanja diaorang? 

And so aku beritahu pekerja tuh, aku tanya diaorang apa pasal benda kecik aku belanja nasi lemak pun nak diberitahu kat orang? Diaorang pun tak tahu cuma diaorang suspect drebar lori KN yang beritahu sebab dia pun ada semalam tuh makan nasi lemak tuh. 



Aku sebagai tuan rumah, aku rasa guilty sangat bila pekerja-pekerja tuh tak pergi Sembahyang Jumaat, sembahyang lain memang tak buat tapi tak kan Sembahyang Jumaat pun tak pergi? Ada aku kasi hints ajak diaorang pergi sembahyang naik kereta sama aku tapi diaorang buat bodoh jer. 

Baru jer online, dapat another message dari KN, lagi buat aku sentapz, aku tahu yang dia bimbang sangat aku deal directly dengan pekerja-pekerja tuh untuk buat extra works. Mana dia tahu yang aku ada tanya diaorang pasal harga nak pasang tiles kat kolah tuh? Geram jer aku nak reply dengan ayat-ayat pedas tapi mengenangkan yang dia tuh Tok Empat dan aku tak berapa kenal dia so aku buat tak tahu aje lah. Tapi memang aku bengang.

Tak lama tuh KN datang, ingatkan setakat nak melawat pekerja tapi nak sembang dengan aku. Lama bersembangnya, tapi most of the time dia menceritakan pasal kekayaan dia, projek itu ini, sana sini. Pernah dapat income puluhan ribu sebulan. Rumah besar, duit kat bank banyak ("kalau awak tak percaya moh datang rumah tengok statement", dia kata gitu), duit kat ASB bertambun, dah 2 kali pergi Umrah (2 kali dia ulang-ulang cakap, aku senyap jer lah sebab tak reti nak buat ayat yang tak berbunyi riak nak beritahu aku pernah pergi Umrah 3 kali). Banyak lagilah yang dia ceritakan pasal kehebatan, kekayaan, kekuasaan dia. Dan setiap kali dia bercerita, aku rasa diri aku kecik sangat, rasa hina sangat, aku nih apalah yang ada nya, kata aku dalam hati.

"Unbelievable! "What's wrong with this guy?", itu jer yang aku terfikir sepanjang masa dia bercerita tuh. Aku pulak tambah ayat-ayat, statement dan kata-kata perangsang dan membakar jiwa untuk dia lebih bercerita, aku guna terms like, "Baguslah kau", "Pandai kau!", "Hebat kau!" Bertambah laju dia bercerita, selebat hujan yang tutun mencurah-curah kat luar. Dan aku pun tak dapat nak ke masjid for Asar, bukan sebab hujan tapi sebab dia tak ada gaya macam nak berhenti bercerita.

Aku rasa macam tak percaya jer yang aku bersembang hebat dengan dia. Ayat kasarnya, aku macam tak percaya yang dia tuh Tok Empat kampung. Itulah, biasanya Tok Empat nih orang yang dah berumur, yang disegani ramai. Tapi dia nih, dari cerita dia, aku tahu yang dia ramai musuh, tak ramai orang yang suka dengan dia, for whatever reasons lah. Dan mungkin jugak itu sebabnya laju jer dia bercerita kat aku, at least ada orang yang nak mendengar rintihan dia, macam Uncle Agony gituh. 

Then again aku nih bukannya bodoh, the more kau bercerita, the more pekung di dada yang kau dedahkan. I'm very good at pretending to look stupid.Well I don't have to pretend pun, I already look stupid.


Lepas Maghrib aku tak lepas dalam masjid, aku keluar melepak sebab kat dalam masjid tak dapat line. Malam nih penting forexwise sebab aku nak clearkan most of my positions. Screenshot kat sebelah tuh account aku as of end of Friday, yang akan aku bawak ke minggu depan. Balance aku dah jadi 2 032 186 EIT (2.032186 ETH). Modal aku dulu cuma 500 000 EIT (0.5 ETH) kan? (ETH = Ethereum)

Terrer dak, aku? ekekekeke