Thursday

Rabu19September2018

Banjir, air bertakung kat kebun, kat kawasan tanaman aku sebab hujan lebat semalam, yang membawak ke lewat malam. Aku nak mencabut sayur, kangkung pagi tadi, terpaksa bergayut kat daun pokok kelapa, tak kalu tergelincir, atau lebih teruk, terpelosok kat tanah lembik.

Habis semua kangkung aku cabut, dapat seguni, terus aku hantar ke rumah Chu sebab Mak Andak nak sikit. Belimbing yang semalam tuh tengah direbus, rupanya cousins aku ada datang tolong Chu dan Mak Andak membersihkan belimbing tuh. Aku beritahu yang harinih aku tak dapat nak memetik belimbing sebab basah lepas hujan. Mungkin aku buat weekends. Sebenarnya aku nak memorex, nak merepair my account yang banyak floating loss tuh. Aku tak nak lah berterusan menghabiskan hari aku untuk Chu, aku kena lah selang seli kan. I don't want to get too excited buat baik ngan orang, especially orang macam Chu.

Then mengeteh sama Pak Andak dan Mak Andak, diaorang dah nak balik Johor.

"Awak buat mende nya hari-hari, musim hujan ni pulak?",  Pak Andak tanya aku.

Nada pertanyaan tuh lain macam jer, as if nak tahu apa aku buat sebab tak ada apa nak buat. Aku dah lali dah dengan soalan gitu, dulu pun cousins dan Pak Sedara aku yang lain pun tanya benda yang sama jugak, so aku katalah yang aku ada buat kerja kat internet sesikit. That's all they need to know.

And so aku memerap kat bilik aje lah memorex, aku scalp sesikit, USD masih strong against Yen. Euro sama British Pound lagi lah. Sabar jer lah. Dan floating loss semakin besar, sampai cecah 0.65 ETH, record lah. Macamana pun aku tak panik sebab aku tahu yang tak kan price akan terus naik, akan ada masanya dia turun so mungkin masa tuh peluang untuk aku enter new positions. 

Petang nih adalah aku meround sesikit, cadangnya nak mengeteh, meroti canai, sebab lapar lah pulak, tengahari tadi aku makan fries sama omelete jer. Tutuplah pulak kedai tuh so minum petang kat rumah jer lah. Minum jer sebab tak ada apa yang boleh dimakan. Biasanya kalau rajin, aku buat cekodok sambal belimbing hitam tapi mengenangkan tadi dah ke dapur, tak kan lah sampai 2 kali nak memasak, kan? Nanti tumbuh tetek pulak, aku jugak yang susah.

Ramai jugak yang datang mengaji malam nih, biasanya 3 orang jer. Lepas Isyak ada Tahlil dan Doa Selamat, dan ada jamuan menyusul. Memang jarang sangat hari Rabu ada jamuan kat masjid so aku betul-betul bersyukur sebab tak payah ke kedai for dinner, hujan pun turun tak henti-henti sejak petang.