Wednesday

Selasa18September2018

Aku tak ke Pekan Sari Sungai Ruan pagi nih sebab tak ada apa nak beli pun, kalau aku pergi, takut nanti terbeli benda-benda yang aku tak perlu. Hidup aku nih tak banyak kehendak dan keperluan. On my way ke kedai Samad aku perasan yang banyak buah belimbing bergayutan kat pokok, jugak yang kat pokok di tanah arwah Mak Sedara aku. Besar kuasa Tuhan, rasanya dalam 2 bulan lepas dah dapat satu wheel barrow penuh, belimbing tuh berbuah lagi. Aku rasa guilty jer tak manafaatkan pemberian Tuhan, itu yang aku decide nak kutip belimbing tuh untuk dibuat belimbing hitam.

Ciku dan jambu batu pun berteraburan buah yang gugur tak dikutip, aku tak suka ciku, tak ada siapa pun yang suka ciku. So kedua-duanya terbiar gitu lah, tak dapat lah aku nak memenafaatkannya.

Lama jugak aku kat kedai Samad, minum sambal layan Forex, aku scalp a few positions, dan closekan mana-mana yang dah untung. Nampak macam tak selamat jer, Nikkei naik mencanak, USD pun strong sungguh dua tiga hari nih.

Tak sangka pulak banyak sayur yang dapat aku cabut dan petik, mula cadangnya nak naik basikal jer ke rumah Chu, tapi sebab banyak barang, bawak kereta lah. Niat aku nak bagi ke Chu, so that dia boleh agih-agihkan kat jiran dan BFFs dia, tapi Chu terus aje potong kangkung tuh, bersihkan dan diikat. Then dia ke kedai depan rumah, dijualnya kat tokay tuh. Dang, Chu nih, semua benda nak dijual.

Aku beritahu yang aku nak petik belimbing dan Chu suruh petik yang kat tanah arwah Mak Sedara aku sekali, aku katalah yang aku tak nak hasilnya nanti sebab macam tak banyak belimbingnya.Tapi, sebab utamanya, aku malas nak jadi hamba sahaya Chu, membersihkan belimbing tuh, macam dulu tuh.Dia setakat tunjuk-tunjuk juih- juihkan bibir (sebab tangan sibuk buat benda lain), aku lah yang buat semuanya sampaikan jari jemari aku jadi macam asam boi putih, kekecutan.

Silap besar, rupanya banyak belimbing yang bergayutan, nak mengutip yang dah jatuh kat tanah pun satu hal, nak memanjat lagi. Dalam 2 jam aku kutip, dapatlah satu wheel barrow, dan masih banyak yang kat pokok. Itu baru satu pokok. Aku nak sambung esok aje lah sebab nak hantar belimbing yang aku dapat tuh cepat, sementara Pak Andak dan Mak Andak masih belum balik Muar.

Mak Andak kata cara aku kutip belimbing tuh salah, patutnya aku guna galah yang dipasang botol kat hujungnya so tak lah terkial-kial nak mengutip yang kat tanah. Makes sense tapi tak berapa berkesan kot, rasanya aku nak bentang plastik dan gegar pokok tuh, itu lagi cepat kot.

Hujan turun selebat-lebatnya lepas Asar membawak ke Maghrib, there goes my tanaman, kata aku dalam hati. Akan banyak lagi lah pokok cili yang akan mati nampak gayanya. Dah terlambat dah nak buat cover, aku tak expect hujan akan turun selebat dan sekerap ini. Kalau ditanam kat polybags, bolehlah dipindahkan ke bawah shed, ini pokok cili aku semuanya di tanam kat tanah. 

Tak apa lah, tak ada rezeki lah kot, harap--harap ada yang kuat bertahan, janganlah semua pokok aku mati, tak kalu, hilanglah salah satu punca pahala aku, aku bertanam dengan niat nak sedekahkan aje hasilnya.

Tak ramai jemaah malam nih sebab hujan, dan untuk kali pertamanya sejak aku balikmduduk kampung, Ustaz Sekolah Sains Raub tuh ada datang bagi Kuliah Maghrib. 

Hasil dari scalping account aku dah jadi 3.423 ETH, cumanya floating loss semakin besar, tengoklah dua tiga hari nih kalau semakin parah, akan aku cut loss a few positions. Tapi buat masa ini aku akan bertahan aje lah.