Tuesday

Ahad - 04082013

Aku tengah syok layan mimpi bodoh bila terdengar bunyi enjin motor Ariff, dia datang nak mencabut kacang. So terus aku bersiap nak usung pam etc sebab kena disembur kaw-kaw dulu barulah senang dicabut kacang tuh, tanah kering sangat sebab dah lama tak hujan.

Then tiba-tiba mak laung dari rumah, suruh Ariff balik sebab mak dia baru jer talipun suruh Ariff pergi ikut sapa tah, memunggah kelapa sawit.

"Esok jer lah cabert (cabut) kacang, esok jer ah cabert kacang", kata Ariff sambil terus start motor. Cara dia cakap, ulang-ulang ayat tuh sebijik macam Dustin Hoffman (Raymond Babbit) dalam film Rain Man.

Charlie: Listen, Ray, our dad died, that means he's not with us anymore. Did they tell you about that?
Raymond: I don't know.
Charlie: You don't know if they told you or you don't know what death is?
Raymond: I don't know.

Bengang jugak aku mulanya, sebab dah janji pun malam semalam yang pagi nih nak habiskan cabut kat Zone 3a. Mak Ariff nih tiap kali Ariff datang ke sini, sure dia akan call. Bukanlah Ariff tuh anak manja tapi dia tuh kadangya lurus bendul, not to mention yang ada banyak jugak screws yang loose, so faham-faham jer lah kan? Aku tak pernah kenal mak bapak Ariff nih, diaorang tinggal bertiga, so Ariff lah yang jaga parents dia, adik beradik dia support dari segi kewangan.

So tak jadi lah aku nak mencabut kacang, instead aku menyangkul, memperelokkan baris-baris kacang aku. This is it, kata aku dalam hati, kali ini sure banyak isinya kacang aku nih. Cuma aku bimbang yang aku hanya rajin di permualan nih aje, nanti bila dah banyak kacang ditanam, aku dah tak ada masa nak look after my nuts, last-last aku biarkan gitu aje sambil kata, lantak ko lah kacang. Dulu memang macam tuh, mula-mula tuh elok, kemas dan lawa tersusun rapi aje tanaman aku but once masing-masing dah besar panjang, tak terjagalah dek aku, itu yang rumput rampai semak samun bermaharajalela tumbuh.

Kali ini aku nak pastikan kacang-kacang aku menghasilkan hasil yang banyak, jangan nak menyundal aje kerjanya, tumbuh pokok panjang-panjang, tinggi-tinggi, rimbun, tapi hasilnya mengecewakan.

Since harinih Sunday, aku rasa macam nak melepak lah sikit, so aku ke Sungai Ruan, beli papers. Aku cari spot tersorok kat kebun, sesambil melepak baca papers tuh. Kebetulan pulak mak tak lama bertadarusnya pagi nih, aku intai jer mak yang macam melilau sana sini, nak tahu apa aku buat. Rimas gila macam nih tau dak, ker mak nih ingatkan aku nih pun macam Ariff? 

Mak tak perasan kot, so aku tengok aje mak mengemaskan, menyapu sampah-sampah kulit kacang yang berterabur bawah pokok. Biasalah, lelaki punya style, buat kerja bersepah sana sini. Aku ada niat nak bersihkan semua tuh tapi once aku dah siap buat kerja lah kan? With mak, setiap hari kena bersihkan kawasan, setiap kali lepas buat kerja.

Mana boleh macam tuh kan? Buang masa. Dah lah masa tak cukup. Lagipun macam tak masuk akal, tak praktikal gitu.

Semenjak akhir Ramadhan nih, makin tak ada orang hantar makanan ke masjid untuk berbuka. Kalau dulu tuh adalah mertabak, mee kari, kadang tuh bertimbun-timbun kuih. Sekarang nih harapkan dua tiga bijik kuih aje, nasib baik ada kurma. Dan mak pun dah tak buat sandwich, mungkin sebab aku tak macam dulu. Dulu hari-hari aku beli roti.

Dan syukur puji Tuhan, malam nih hujan turun lebat selebat-lebatnya sampaikan mak suruh aku balik sekejap lepas Maghrib tuh, nak sendal pintu takut tempias air hujan. 

Since budak Tahfiz dah tak ada, Tarawikh macam melepaskan batuk di tangga aje, entahlah, aku pun tak faham jugak dengan pengurusan masjid nih, banyak sangat pantang larangnya.