Thursday

Jumaat - 26072013

Nasib baik pagi nih Aiman anak Nasir tuh ada datang tolong aku kerja sebab banyak jugak benda yang nak dibuat, so sempena cuti Nuzul Quran nih dia kerja sepagian. Aku suruh dia menyiram, aku suruh dia kopek kacang, aku concentrate menyangkul.

Internet masih tak boleh pakai, aku syak yang ada masalah besar nih pasal ituhari masa buat lapuran pasal kerosakan line talipun, masa dial 100 tuh, ada notice pasal kedownan internet nih, so I guess bukan aku sorang aje lah yang ditimpa malang. Apa pun, aku tak terasa sangat ketidakdapatan untuk online tuh pasal as I said, aku sekarang nih sibuk. Sibuk kat kebun tu lah. Bukanlah aku mengejar dunia tapi looks like dunia mengejar aku ekekekeke. 

Lan, Ida, Long sekeluarga ada balik petang nih, so meriah lah kat rumah, walaupun aku tak spend masa kat dalam rumah pun most of the time. Aku, either kat kebun atau kat masjid. 

Bambang datang lagi petang nih, together with his 2 sons, budak sekolah rendah. Daripada budak-budak tuh bermain basikal kat laman rumah (aku nak tidur, bising) so aku upah diaorang kopek kacang. Sesambil sembang dengan diaorang jugak, aku respek kat one of them sebenarnya, yang Darjah 6 tuh. Pasal dia nih rajin, selalu aku ternampak dia pakai boots kerja, selalu dia membonceng motor ayah dia dengan tong racun kat belakang dia. Now, samada memang dia tolong meracun, atau dia pakai tong racun tuh sebab nak duduk kat seat motor, itu aku tak tahu but he gives me the impression yang dia anak yang bagus, kecik-kecik lagi dah diajar buat kerja kampung. Aku, aku nak meracun pun tak reti. 

"Kerja rajin-rajin, tengok abah awak tu, pagi kerja tempat lain, petang pulak kerja kat sini. Kuat ayah awak", aku kata gitu, sambil kasi semangat kat dua beradik yang terkial-kial nak dapatkan tune nak kopek kacang guna pliers (playa).

"Ayah tak Puasa", selamba jer budak tuh cakap. 

Sempat aku menanam a few baris kacang petang nih, nak dapatkan sebanyak tuh pun susah sebenarnya, kadang tuh terfikir jugak aku, with that amount of work, berbaloi ker apa yang aku buat nih? Nasib baik lah aku bukan bekerja under pressure, aku berkebun nih cuma untuk mengisi masa lapang (then again, uko penuh sendat masa lapang aku aku isi, kan?). Selagi aku duduk di kampung nih, selagi itu lah aku akan tetap mengacang. (Note: Mengaceng - Bahasa Indon yang bermaksud kote stim)

Oh the rhythm of my heart is beating like a drum
With the words I love you rolling off my tongue
No never will I roam for I know my place is home
Where the ocean meets the sky
I'll be sailing

(Rod Stewart - Rhythm Of My Heart)

"Awak bagi dia berapa?", mak tanya, masa aku balik dari isi minyak kereta.

"Tiga puluh", aku jawab gitu, sesambil fikir, ini ayat perangkap ker apa nih. 

"Mat nyer bagi 30 jer?", mak tanya lagi. 

Nasib baik aku tak tipu, manalah tahu kalau-kalau Bambang mengadu kat Long atau mak yang aku ada bayar dia sebanyak itu aje.

"Bambang kata dia nak datang lagi nanti sebab nak tengok mana-mana yang tak berapa kena racun sebab hari pun nak hujan", aku kelentong sikit. Aku tak beritahu pun yang semalam Bambang dah untung RM 30 sebab cuma kerja dua jam aje. Tak kan hari-hari nak bayar dia lebih kan? Haku vukannya tokay vavee.

"Mak nak ke masjid jugak ker? Kan ker anak-anak ada balik?", aku tanya Long, masa aku nak ke masjid for Bukak Puasa. Entah, bagi aku, apa salahnya berbuka kat rumah, meraikan anak-anak yang ada balik. Orang lain tuh, kalau anak-anak diaorang ada balik, diaorang berbuka sama-sama anak cucu diaorang. Tapi mak tak pulak macam tuh. Mak seolah-olah "mewajibkan" diri untuk sembahyang kat masjid come what may.