Wednesday

Selasa - 27082013

Alaaaaaa....pundek arrr...... Ariff tak datang pagi nih. Semalam tuh dah beria janji nak datang awal pagi nak mencabut kacang. So terpaksalah aku cabut sendiri. Tension nya pasal yang tinggal sekarang kebanyakannya kacang yang isinya banyak dimakan tikus. Dan yang elok pun isi/buahnya, dikelilingi pokok duri yang besar-besar.

Kena betul-betul berambi, kena dicabut dulu pokok duri tuh, tak kalu, habislah. Dan pokok kacang tu pun, susah nak dicabut, mungkin sebab dah tua/matang sangat. Agaknya lah kan, pokok-pokok kacang tuh merajuk sebab aku macam tak pedulikan diaorang, patutnya dah sebulan lepas mula dicabut tapi sampai sekarang aku palar (biarkan aje) jer. So diaorang berpakat, "nampak gayanya kita tak dipedulikan, nampak gayanya kita akan mati tua sorang-sorang. Dah lah kita semuanya dikerjakan dek tikus", itu yang diaorang pasang bodyguard tuh (pokok duri).

Sedarlah puak-puak Angkasa (Angkatan Kacang Lanjut Usia), Arkadia (Angkatan Kacang Dimamah Usia), Angkara (Angkatan Kacang Tua Sebatang Kara) sekalian, ada orang yang bodoh macam aku nih yang akan menyunting kamu sekelian. You just have to wait.

So dapatlah dalam 2 kilo kacang, semuanya nak dijadikan benih. Keletihan, aku tak buat kerja lain dah, aku cuma mengopek kacang yang tak habis-habis lagi tuh. Entah apa pasal aku rasa macam malas jer hari nih. Semalam ada aku terfikir yang aku nih tak bosan ker hari-hari kerja di kebun, bukannya aku pekebun jati. Aku nih kan ker accidental farmer? 

Tapi itulah, aku tak rasa bosan, tak rasa macam ada pressure, aku tenang, aman damai, santai, stress-free, dan semua yang best-best lainnya. true yang kadang tuh aku ada jugak throw tantrum, ada masa aku bengang, itu biasalah, I'm only human kan? Lagipun itu pasal ada orang kacau. Tapi, in general, macam yang aku cakap tadi tuh, hidup aku aman damai. And I thank Allah for that. 

Mak ingatkan aku tidur kat bilik agaknya so mak pergi surau sorang-sorang, jalan kaki. Tak lah sejauh mana, seberang jalan tu aje cuma kena melalui semak lah sikit. Kalau naik kereta, jauhlah sikit pasal kereta tak boleh nak jalan dalam semak, kan?

Aku sempat intai mak, tapi mak dah half way dah so tak kan aku nak panggil, kan? Kesian jugak tengok mak ke surau sorang-sorang. Itu lah aku nih, bila mak ke surau jalan kaki, aku rasa guilty tapi dulu bila mak suruh aku drive kan mak ke surau setiap petang, aku pelik, dalam hati aku tanya, surau sedekat itu pun nak dihantar naik kereta?

Lepas Asar aku merepih, mencabut rumput, then timbus mana-mana anak kacang yang dah besar. Susah kerjanya pasal tanah dah keras, space nak kerja pun limited, rumput banyak tumbuh, macam-macam lagi lah. Memang aku masih dilanda kemalasan lagi.

Eh Dear Diary, semua kerja yang aku buat selama ini, semuanya susah, kan? Tak ada pun kerja yang senang ekekekek. Teruk aku nih kan?

Tak sampai setengah jam kerja, aku melepak sesambil mengopek kacang yang aku cabut tadi pasal kacangnya besar-besar, bekas tuh cepat penuh nya. Kacang yang aku kopek dari dulu, yag tak habis-habis tuh aku letak ke tepi dulu, kalau betul-betul dah tak ada kacang lain yang nak dikopek nanti, then barulah aku ambik kacang tuh. Tak pun aku buang aje nanti.


Elok jer aku masuk rumah, hujan turun. Yang amat lebat. Dengan petir halilintar nya sekali. Mengerikan gitu. Pelik aku sebab sebelumnya tak ada gaya pun macam nak hujan, tadi tuh aku dah nak meyiram dah cadangnya tapi thanks to kemalasan aku, aku cadang nak buat esok aje. Tapi since hujan turun lebat, 2 hari lah aku tak payah menyiram. 

Bila petir dah tak berapa kuat barulah aku melepak kat beranda sesambil menengok kawasan tanaman aku yang digenangi air. Sesambil fikir yang semua nih buat aku ingat kebesaran Tuhan, senang kerja aku round kali ini, so far berapa kali jer aku menyiram, selebihnya semua hasil dari siraman air hujan. Dan kalau lah bukan sebab hujan yang Tuhan turunkan, tak seluas ini, tak sebanyak ini kacang tanah yang sempat aku tanam. 

"Ingatkan tak jadi pergi masjid", kata mak, masa nak pergi sembahyang. Iyalah, hujan lebat sangat, lentung lentang petir pulak tuh.

Aku ingatkan mak memang nak pergi, itu yang aku tunggu siap-siap dalam kereta tuh. Sebab aku tahu, badai salju sekalipun mak akan ke masjid jugak. Inikan pulak cuma hujan. 

"Terima Kasih sangatlah awak jemput sampe ke tepi pintu", kata Makcik Esah, masa dalam kereta pun dia berterima kasih jugak. 

"Jangan puji beria sangat......", kata mak.

"Kalau tengah-tengah orang awak jagan puji sangat, awak jangan cakap mende-mende pun", kata mak lagi.

"Ngape nyer The?", Makcik Esah tanya mak.

Aku dengar jer lah, terasa macam nak menyampuk tapi aku diam kan aje. Mak cerita yang dia terdengar desas desus orang bercerita pasal hal dulu tu lah, yang Makcik Esah nih, walaupun ada 4 orang anak yang duduk dekat-dekat rumah dia, tapi pergi ke masjid pun menumpang orang. Lagi satu, sedara mara Makcik Esah pun duduk sebelah menyebelah, semuanya kaya raya, yet Makcik Esah ke masjid menumpang orang. 

Dang, aku yang pelawa Makcik Esah tu dulu, I have no hidden agendas pun, dan aku tak ada fikir apa-apa pun. Apa pasal orag lain yang fikir bukan-bukan, hah?