Monday

Sabtu - 24082013

"Awak pergi lah lekas ke Pekan Sari, kita nak ke (Lembah) Klau pulak nih", kata mak masa aku nak mandi. Aku tidur lepas Subuh tadi tuh, sedar-sedar dah 8 lebih. 

"Awalnya nak pergi?", aku tanya gitu. Tapi dalam hati aku kata, apasal semalam tak nak tidur rumah Nyang jer, tak payah nak ke sana pagi-pagi.

So tak ke kebun lah aku pagi nih, lepas breakfast kat kedai Samad, aku melepak sekejap baca paper. Kitaorang bertolak pukul 10.

"Salah jalan nih, ke depan lagi rasanya", kata mak bila aku nak belok masuk selekoh ke rumah Nyang. 

Dalam hati aku kata, ha, nampak sangat jarang pergi rumah Nyang sampaikan jalan masuk pun tak tahu. Betul dah jalan yang aku nak masuk tuh tapi aku ikutkan aje kata mak. Bila fikirkan yang nanti sure malu kat sedara mara kalau kata kitaorang sesat jalan (kalau terus ikut mak punya direction), aku pun patah balik.

"The nak balik dengan sapa pulak hari nih?", sepupu aku tanya mak, innocently, masa kitaorang sampai. 

Aku sengih jer dalam hati, obviously ada cerita menarik semalam tuh, tapi aku tak nak ambik tahu. Aku dah faham sangat karenah mak.

Melepak aje lah sementara tunggu majlis mula, mulanya lepak dalam rumah then melangu kat tempat makan. Nasib baik ada orang sekampung ( kawan mak) yang aku kenal, yang aku jadikan peneman. 

Macam majlis kahwin kampung yang lain jugak, tetamu ralit melayan orang berkaraoke, cuma kat sini, yang conquer karaoke tuh orang berumur semuanya, so macam biasa, semua lagu-lagu yang dipasang dan dinyanyikan tuh lagu-lagu lama. Ada yang nyanyi lagu Hindustan pulak tuh. I mean, umur dah 70an masih tergedik-gedik menyanyi? Ooo, nak lepaskan gian? Fine.

Peneman aku tuh pun tak kurang hebatnya, bila ada lagu yang dia suka, dia menyampuk. Kampung sungguhlah hehehhe.




Aku nampak mak macam resah jer, mata ke sana sini (mencari aku lah tu) jer, kat tangan dah siap dengan bag. Aku tahu mak nak balik. Aku pergi melepak sama Pak Andak, then melepak sama Nyang, diaorang kata, biarlah balik lewat sikit, ini jer peluang mak nak bertemu sedara mara.

Bosan kat situ, aku melepak kat masjid, sebelum dan selepas Zohor. Aku balik semula ke rumah Nyang bila dengar bunyi kompang dipalu kuat, dalam pukul 2 gitu. Tiap kali mak nampak aku, mak akan tanya, "Awak nak balik dah?", aku terus jawab, "Tak lagi". Aku tahu yang mak nak balik sangat sebenarnya tapi mak pandai menggubal soalan, seolah-olah aku yang nak balik sangatnya. 

Feeling a little guilty, aku akhirnya setuju nak balik, sebab aku tahu yang mak nak pergi satu lagi khenduri kat kampung, lepas Asar. Ha, itu sebenarnya yang buat mak resah gelisah tuh. 

Aku berat jugak nak pergi khenduri tuh pasal harinih aku tak ke kebun pun lagi tapi bila aku nampak mak dah siap bertudung, keluar dari masjid, aku tahu yang aku terpaksa pergi jugak. Lepas makan, aku terus tunggu dalam kereta. "Ini ker part of sabar yang aku harus hadapi?", aku taya diri aku bila aku mula rasa nak bengang bila lama menunggu. Terus hilang rasa nak bengang aku tuh. 

Tiba aje rumah, rupanya Long dah sampai, dia balik sorang aje, so teruslah aku ke kebun sembang-sembang sama Long yang tengah merepih rumput kat Zone 3a, yang aku beritahu Long, nak ditanam cili, instead of kacang.


Ada Kelas Mengaji malam nih, dengan UstazM. Nampak gayanya dah mula bermula semula program kat masjid. So Isnin petang aku ada mengaji sama UstazM kat surau. Isnin malam mungkin mengaji dengan ImamHajiMat. Selasa malam ada Kuliah Ugama UstazTab. Rabu malam mengaji sama Ustaz Simon Cowell. Khamis malam Kuliah Ugama UstazIsmail. Jumaat malam, free willy. Sabtu malam mengaji dengan UstazM. Ahad malam free willy 2.

Syukur lagi, malam nih hujan turun sekejap, tak lebat. Dan internet aku down. So awal ah aku cuba tidur. Hate it, selalu jer ada lagu yang terstuck kat otak aku. Tu pasal aku tak suka dengar lagu.