Saturday

Selasa - 30072013

Since tak ada tanda-tanda yang talipun service dah back to normal, aku SMS Ida tanya, rupanya bill baru saja dibayar like a few minutes sebelum tuh. Itupun orang lain yang bayarkan. I guess internet service memang down sampaikan Ida tak boleh access CIMB, semalam pun Pui ada talipun aku tanya pasal internet yang kat office dia pun turut down. 

Bagus jugak tak ada internet nih sebab aku jadi rajin, sampai betul-betul dekat Zohor baru aku berhenti buat kerja. Dalam sepagian sampai 3 kerja yang aku buat, menyiram, meleraikan kacang, kopek kacang untuk dibuat benih. Selamba jer aku buat semua tuh. Kadang aku menyangkul walaupun aku terfikir nak slow kan sikit proses penanaman pasal kalau aku keep on tanam tanam tanam, nanti bila nak harvest, terkejar-kejar pulak aku. So might as well slowkan sikit, but still, setiap minggu akan ada yang aku tanam. Kalau boleh, sampai 13 minggu (jangakamasa hayat kacang) aku nak buat gitu so that akan ada kesinambungannya, bekalan kacang tak putus. 

Ada jugak aku terfikir, apa lah yang mak fikir sebab aku asyiklah mengopek kacang aje setiap hari, dan dalam fridge dah ada 5 kilo kacang yang berkopek (bukan kacang ada tetek tapi kacang yang telah diasingkan dari kulitnya). Aku boleh bayangkan mak senyap-senyap periksa tabung bekas duit (tempat aku taruk duit hasil jualan kacang), sambil fikir, apasal sikit jer duitnya kali ni, entah-entah aku poketkan duit tuh. 

So far duit jualan cuma lebihkurang one third dari jumlah hasil jualan round pertama dulu tuh, tapi, banyak yang aku jadikan benih jer. Lagipun ini bulan Puasa, Makcik Lijah (my number one customer) tak nak beli kacang di bulan Puasa. Aku tak kisah langsung, kalau tak ada orang nak kacang, aku boleh jadikan benih aje. 

Harinih hari ke21 kita berpuasa, so far so good. Aku ingat yang dulu masa berpuasa di tahanan kat Buffalo, New York, aku rasa itulah Puasa yang terbaik yang pernah aku buat sepanjang hayat aku. Well, that was then. And this is now. Tak ada lah aku puas hati sangat Puasa aku kali ini, I could have done better tapi aku bersyukur dengan apa yang ada sekarang. Kita dah masuk ke fasa ke3 Ramadhan, masih belum terlambat kalau kita nak tingkatkan ibadat, buat apa-apa yang kita terlupa nak buat. It's never too late.