Wednesday

Rabu 28082013

Kalau dulu-dulu, bilamana malam sebelumnya hujan, pagi esoknya aku tak turun ke kebun. Atau aku turun cuma untuk buat syarat aje, aku tak buat kerja apa-apa pun. That was then.

Tadi, walaupu semalam hujan lebat dan air masih bertakung in between batas kacang, aku turun awal ke kebun. Pagi nih aku menyayur, bertanam sayur. A few weeks ago masa aku ke Raub, ada aku beli a few benih, ditambah dengan benih sayuran yag sedia ada, macam-macam jenis tanaman yang aku boleh tanam. Dan last week ada aku semai a few of them sayur, bendi, bayam, sawi, kobis dan carrot pun ada. Jugak tembikai. Dah long overdua nya, patutnya dah aku pindahkan ke tanah dah tapi aku dioccupied dengan kacang sama cili aku.

And so tadi aku bawaklah tray semaian tuh untuk dipindahkan. Dah kat paras lutut semak samun kat kawasan khas bertanam sayur tuh so the first half hour aku menyangkul, buat batas. Bila nak menanam tuh mulalah aku confused sebab aku tak kenal dan tak ingat, apa ke benda yang aku semai. Masa menyemai dulu aku rasa aku boleh ingat tapi tengok macam sama jer semuanya (kecuali bayam sama carrot). 

Aku rasa anak mentimun sama anak tembikai tuh aku tercampur kat satu batas. Argh lantaklah, asalkan diaorang berbuah dah lah. Aku tetap tak putus asa tanam tembikai walaupun tak pernah menjadi. Satu-satu nya tembikai yang hampir menjadi, dah tak menjadi. Semalam tuh aku perasan yang tembikai aku yang dah sebesar bola rugbi tuh busuk, berulat. Kira Level berapa tu hah kalau ikutkan main FarmTown/FarmVille? Level 50 an kot. I was so pumped dulu tuh bila tembikai aku membesar, hari-hari aku tengok, sampaikan aku dah nak bukak satu blog untuk ceritakan perkembangan tembikai aku ekekeke. Tapi, macam yang Brandie Carlile/Adele nyanyi tuh,

"But like everything I've ever known
You'll disappear one day
So I'll spend my whole life hiding my heart away"

Macam Melayu lain lah, tanah cuma sekangkang kera, tapi semuanya nak ditanam. Aku tanam sikit jer, tapi banyak benda, cuma untuk dimakan sendiri dan dikasi kat neighbors. Kacang panjang, buncis pun aku tanam gak. Sesebulan nanti aku nak tanam batch lain pulak. Itupun kalau aku rajin.

Lepas tuh aku merepih kat kawasan cili, tambunkan pangkal pokok. Ini cili yang mula-mula aku pindahkan dulu, yang mulanya macam nak mati semuanya tapi sekarang nih Alhamdulillah dah ok dan menghijau. Ada dalam seratus pokok. Cadangnya lepas tuh nak menyangkul kat kawasan kacang depan rumah pulak tapi I ended up mengopek kacang yang by the time aku siap, dapatlah sekilo biji benih. 

Mak ke surau sendiri-sendiri lagi petang nih, tak panas, mendung gitu so aku tak lah rasa guilty sangat. Jangan nanti mak buat cerita kat adik beradik yang aku dah tak nak hantar mak ke surau, dah lah. Possible tuh, seriously. Tengok jer lah nanti. Aku sempat intai mak, tiba-tiba mak pandang belakang, nasib baik dan menyorok balik langsir ekekeke. Aku tengok mak berhenti sekejap sambil perati kat kawasan sayur aku tuh dari kejauhan. Sure mak fikir, "that's my boy, semalam kawasan tuh semak samun tapi harinih dah ada sayur tumbuh. Orangnya senyap tak bercakap tapi handal buat kerja"

Eh Dear Diary, kalau ada Anugerah Anak Mithali, kau tolong calunkan nama aku boleh tak? Kau calunkan dalam semua kategori, ok?

So sekarang nih aku dah balik ke routine macam sebelum Puasa dulu tuh, aku free sebelum Asar. Dulu kalau masa Puasa, aku free gak tapi free yang tak free gitu pasal aku tidur untuk merihatkan badan. Sekarang nih aku tak tidur dah sebelum Asar (so far lah, baru 3 hari) pasal rasa macam rugi gitu tidur di waktu petang, di waktu aku keseorangan di rumah. 

So aku online jer lah. Rasa macam nak sambung buat Forex since aku ada masa free nih, account aku masih ada kat FBS, ada balance a few hundreds USD kan? Tapi, fikir-fikir balik, tunggu akhir tahun/awal tahun depan macam yang diplan lah, ha, masa tuh konfidenlah sikit pasal bullet banyak, InsyaAllah.

Gaya macam nak hujan sangat masa aku pergi Asar, guruh berdentum dentam, hujan ok, tak hujan pun ok, kata hati aku. Aku ke kebun menjenguk kawasan kacang yang mula-mula ditanam dulu tuh, yang dah hampir 2 bulan usianya. Alaaa, banyak kacang yang ranap ditimpa hujan, sebab kacang yang kat situ baka lain, baka lanky. Dah round ke 3 aku menanam kacang baru jugak aku terperasan yang ada dua tiga jenis baka kacang yang aku tanam nih. Ada yang jenis merimbun dan ada yang jenis meninggi, kurus tinggi melidi. Ha, yang tu lah tak boleh ditimpa hujan lebat, dia mudah terlentok. Aku baru cari tali nak buat pengadang, nak ikat dari hujung ke hujung batas, so kacang tak akan tersembam ke bumi gitu, dan hujan pun turun rintik-rintik. 

So terus lah aku ke surau, tunggu mak. Ada 5 orang jer semuanya. Yang bestnya, since masing-masing bawak makanan, dan banyak berlebih, itu yang mak selalu tapau tuh. Kadang mak bawak balik benda yang aku suka tapi biasanya takat kuih-muih gitu aje. Dah 2 petang mak bawak balik durian.

Malam nih tak ada Ustaz Simon Cowell datang mengajar mengaji, sebab hujan lebat kot? Berterusan sampai ke Isyak hujan turun. Melepak kat dalam masjid jer lah. Ariff ada kata yang dia akan datang pagi esok nak cabut kacang.