Thursday

Rabu - 24072013

Macam semalam jugak, aku ke kebun pukul 8 pagi. Spent the first 30 minutes tuh menjemur kacang tanah untuk dibuat benih, jugak memindahkan tray semaian cili. Lepas tuh barulah aku menyiram kacang. Kalaulah setiap hari aku kerja bersemangat macam nih, alangkah seronoknya. 

Sesambil kerja tuh aku asyik plan apa yang nak dibuat seterusnya, banyak kerja yang boleh dan patut aku dahulukan. Kopek kacang, potong akar pokok kacang yang dah menimbun di sana sini tuh, mencabut kacang, menyangkul dan menyediakan kawasan untuk ditanam seterusnya. Memang tak terbuat dek aku sorang tapi nak buat macamana, aku kena buat jugak. Kena buat yang terbaik dari 2 rounds yang lepas. Bagus jugak Puasa nih sebab kalau tak tuh, asyiklah nak mengeteh aje. Ini, asyik fikir apa yang nak dibuat next, dulu. 

Dan aku kerja pun sampai pukul 12 lebih, lebih rajin dari bukan bulan Puasa. Syukur aku tak rasa lapar, letih atau dehydrated pun. Mungkin sebab aku niatkan yang aku kerja tuh sebagai ibadah mencari rezeki. 

Lepas mencabut kacang aku menyangkul pulak, rasa nak terus aje mula menanam kacang tapi lebih baik esok aje, aku nak siapkan sejalur demi sejalur. Dalam sejalur tuh adalah 4 baris kacang. Kalau round yang lepas, sampai tujuh lapan baris aku tanam tapi kali ini aku nak jarakkan sikit, biar hasilnya lebih banyak. Kalau boleh aku nak siapkan tanam kat kawasan yang di depan rumah nih (Zone 1) sebab Raya dah dekat, akan nampak bersih aje nanti dengan anak-anak kacang yang mula tumbuh. Aku kena clearkan jugak batang-batang pisang, daun-daun pisang layu yang bersepah di sana sini. 

Aku ke Sungai Ruan beli segulung hose 30 m tuh, aku nak menyiram guna air parit (anak sungai) lah, kalau guna air paip nih leceh sikit sebab pressurenya tak kuat, kerja jadi slow. Lagipun, nanti risau pulak mak tengok bill air tinggi. 

Dapatlah dalam 6 kilo kacang yang aku cabut, leraikan. Not bad lah pasal aku buat tuh pun sekejap jer, aku spent banyak masa menyiram. Round yang lepas-lepas, aku boleh dapat dalam sesepuluh kilo sekali mencabut kacang, tapi itu aku concentrate satu kerja aje. So kaedahnya, kali ini cara kerja aku lain sikit, berbagai-bagai, bersimpang siur gitu. 

Indon tuh tak datang jugak lagi petang nih, haruslah dia ada hal tuh. Tak kan dia bawak lari duit beli racun tuh kan? 

Happy jer aku bila nak masuk Asar, hujan turun. Tapi, kejap jer turunnya, tak lebat pulak tuh. So terpaksalah aku ke kebun, menyiram. Akan datang nih aku nak suruh Aiman anak Nasir aje yang menyiram, aku boleh buat kerja lain. Itu aje kerja yang dia boleh diharapkan, so dia akan datang kerja untuk sejam, setiap petang. 

Semakin tak meriah dah suasana kat masjid masa malam. Malam-malam, cuma 3 orang (lelaki) aje yang berbuka di masjid. Aku, Bilal dan sorang Ustaz nih. UstazY nih pelik sikit, dia buat hal dia sorang-sorang, dia bawak bekal, dan berbuka kat balik tiang sorang-sorang. Waktu sembahyang lain pun dia gitu jugak, lepas aje jemaah, dia terus bangkit, solat sunat dan blah, tak ada nak tunggu sapa-sapa. Memang kera sumbang sungguh. Kera sumbang yang Islam.

So dia memang tak campur baur lah bab-bab bermasyarakat nih, jenis yang pergi khenduri pun dia tak nak.Yang buat orang tak berapa berkenan nak berjemaah kat masjid lepas Maghrib, sebab UstazY nih macam nak rush sangat, lepas aje berbuka terus dia cepat-cepat suruh Bilal tuh qamat, tak sampai 10 minit pun dari waktu Azan. Masalahlah bagi orang yang duduk dekat area masjid, berbuka cuma minum air, then terus ke masjid. Bagi aku memang tak ada masalah pasal aku berbuka di masjid, dan aku bawak bekal. Kalau cepat nak sembahyang, aku makan bekal aku lepas Maghrib, kan?

Tarawikh pulak, macam hambar jer, bila penghujung, cuma ada dalam 15 jemaah lelaki. Balik-balik muka tuh. Kuih berlambak tak habis tapi budak-budak Tahfiz tuh bawak balik.