Wednesday

Selasa - 13082013

"Awak pergi Pekan Sari Sungai Ruan sekejak (sekejap), tak ada sayur langsung mak nak masak. Lauk ada banyak", kata mak, masa aku baru aje mula nak meleraikan kacang.

Kalau aku nih orang yang cerewet, tentu aku akan question apa pasal masa aku di rumah, mak tak suruh pun aku, tapi bila aku dah di kebun barulah mak suruh.

Mak lupa lah tu kan? Mak teringat pun masa tengah mengintai aku, nak tahu, apa kerja yang aku buat. Tengah-tengah mengintai tuh baru mak teringat gamaknya.

And so aku ke Pekan Sehari sekejap, beli favorite sayur aku, peria, bendi, terung. Jugak kangkung, best tuh cicah sama peda (budu). 

Balik dari tuh aku decided nak ke nursery sebab polybags macam dah tinggal sikit, dan sabut pun baru 40 gunis yang aku beli. So another 20 gunis sabut dan 7 kilo polybags yang aku beli. Tinggal berapa aje duit RM 700 yang Long kasi ituhari, dapat beli about 10 gunis sabut aje lagi tuh. Kena top up sikitlah guna duit hasil jualan kacang sebab so far cuma ada 60 gunis sabut aje.Mamposlah kalau tak menjadi projek kitaorang nih, banyak belanjanya. Projek kacang aku, sejak round yang lepas, langsung tak guna duit pun dah, kalau tak salah aku, total cost yang kitaorang belanjakan untuk projek kacang cuma RM 300, untuk beli benih sama baja, masa mula-mula dulu tuh, December tahun lepas. 

Aku sambung meleraikan kacang, dua tiga kali aku macam nak berhenti dan buat kerja lain sebab macam tak best jer meleraikan kacang yang tak bergogos hasilnya. Tapi aku kuatkan semangat, tambah-tambah Long ada merepih kat Zone 2, kat kawasan yang aku tanam cili dalam seseratus pokok dulu tuh. 

By 12-45 baru lah siap, aku buat bodoh jer meleraikan kacang tuh sambil duduk kat tengah-tengah panas tuh, kalau bukan aku, sapa lagi yang nak buat kerja tuh? Tinggal Zone 3b aje lagi yang belum dicabut kacangnya, jugak kat kawasan yang mak tanam dulu tuh. Tapi gayanya itu kawasan yang paling susah nak dicabut sebab dipenuhi hutan belantara, penuh pokok duri.

Lepas Zohor kitaorang singgah rumah Chu sekejap sebab sepupu aku, Abang Mie, ada datang. Dia baru balik dari Kelantan, rumah mertua. Dia ni lah yang Professor kat UPM tuh. He's one of my favorite sepupus, pasal masa aku kat UK dulu, dia ada tolong aku, waktu gue kepepetan uang. Maklumlah masa tu aku kan ke terpaksa mengeself-sponsoredkan diri aku, siang belajar, malam jadi dishwasher kat Indian restaurant. Dari dulu, dari kecik lagi aku rasa aku ada banyak persamaan sama Abang Mie nih, selalu orang kata yang aku nih macam Abang Mie. Contoh yang paling aku ingat, kalau aku kena marah, kena leter, atau aku merajuk, aku mudah bergenang airmata. Senyap-senyap jer dan airmata bergenang lalu jatuh ke perut. Abang Mie pun gitu jugak style dia.

Eh, sekarang aku pun masih macam tuh ker? Ekekekek. Tak lah kot, aku macam DJ Dave jugak, Ku Tak Ingin Menangis Lagi. Dang, janganlah Long pasang lagu lama lagi petang nih.

Then Abang Mie singgah kejap rumah kitaorang, sembang sikit-sikit, kasi diaorang kacang, then off diaorang balik ke rumah NgahRaub di Jalan Cheroh. Masa bersembang tuh aku terdetect 2 fakta (or rather jawapan) yang salah, yang mak kasi. Bila bini Abang Mie tanya mak samada mak turun ke kebun jugak, bekerja, mak jawab ya. Hehehhe. Sekali tuh bila Abang Mie tanya siapa yang tanam kacang nih, mak jawab, "kome berdua lah". Hehehhehe again. Ekekekeke

I find it funny kadang tuh bila mak selamba jer kasi jawapan yang "baik-baik, bagus-bagus", walaupun dengan ke"ada"an aku di situ. Alah bisa tegal biasalah tuh kot, whatever the fuck it means lah, apasal banyak kali sangat aku guna term alah bisa tegal biasa nih?

Lepas Asar kitaorang sambung buat kerja, aku teruskan kerja aku, menanam kacang, yang akhirnya siap. Then aku pindahkan anak pokok kacang (? - pokok kacang yang kecik) yang tumbuh dengan sendiri. Banyak jugak, merata-rata. Kalau aku biarkan, dia akan terus membiak sebab kebanyakannya dah berumur dalam 2 tiga minggu sedangkan yang lainnya baru aje aku tanam. So by the time yang baru aku tanam nih mengeluarkan hasil, yang tua tuh dah beranak pinak lagi.

So aku pindahkan ke mana-mana ada kacang yang sebaya, mana-mana kawasan kosong. Selebihnya aku pindah/tanamkan kat Zone 2, di situ aku akan jadikan Zone Penempatan Semula Kacang. So Zone 2 nih akan jadi meriah sikit nanti, di sebelah kiri ada dalam 100 batang cili, di tengah-tengah aku nak tanam kacang, dan di hujung kanan semuanya pokok kacang yang dipindahkan dari tempat lain, yang dah pun nak berbunga yang pertama.

Bila dah selesai semua tuh baru aku rasa lega, macam dah tak ada pressure sangat dah nak menyiapkan kerja selebihnya now that baris demi baris of kacang dah aku siapkan.

"Chu ajak mak ke KL nikah Hairi (anak Nyang), Ahad nih", aku kata gitu kat Long. 

"Tak tahu lah mak nak pergi ker tidak.....", aku tak berapa reti nak mulakan gossip, unless ada orang sambung ayat.

"Kalau mak nak suruh sapa-sapa datang ambik, lepas tu hantar balik, nak kata tak ada sapa yang free", kata Long.

Aku beritahu Long awal-awal (pasal Chu's offer tuh) sebab tak nak Long terdikelentong mak lagi, macam masa kawin anak Pak Andak di Johor dulu tuh. Yang mak "kelentong" dengan buat-buat cerita yang tak ada kenderaan nak ke KL ke rumah Nuar (ke Johor sama Nuar) sedangkan Chu ke KL sama Tihah aje, Chu beria ajak mak. Yang mak jeling aku semacam bila aku cuba nak "bongkar" pengelentongan mak tuh.

It pains me kalau adik beradik aku dikelentong bulat-bulat, walaupun oleh mak sendiri, especially dengan penggunaan ayat-ayat sambar yang membabitkan orang lain. Apa salahnya cakap terus terang yang mak nak dijemput dan dihantar ke tepi tangga oleh anak cucu sendiri? Daripada create cerita-cerita yang kadang tuh terpaksa memburuk-burukkan nama orang, kan? 

So itu tujuan aku beritahu, warn Long siap-siap, takut benda yang sama berulang semula. Aku nih jenis lurus punya orang, tak suka lah aku main tipu-tipu macam tuh, hatta benda kecik sekalipun. 

Aku tolong jugak Long sama AdikDin sesikit, tolong pindahkan polybags yang dah siap berisi sabut basah tuh, ke bawah pokok rambutan yang di depan rumah. Aku dah beritahu Long yang aku rasa tak sesuai polybags tuh diletak di situ pasal nampak macam tak organize jer, pulak tuh kat situlah tempat nak park kereta, dan kat situ macam terlalu mempamirkan lah. Aku dah perasan sejak semalam dah yang mak asyik lah menjeling kat bawah pokok rambutan tuh, sambil mak menyapu.

Apa yang aku perasan, dengan Long mak tak pernah (tak berani kot?) tegur, beri pendapat. Kalaulah aku yang buat kerja macam Long tuh (bersepah larah, berkenjah, tunggang langgang), dah lama kena sound, dah lama mak kasi pendapat, yang aku akan buat-buat tak dengar, atau aku tak peulikan aje. Yang akhirnya buat mak sentap, merungut-rungut sambil terus masuk rumah. Yang buat aku tak aman untuk beberapa jam seterusnya, yang membuatkan sembahyang aku tak kusyuk sebab memikirkan yang aku takut aku nanti dilabelkan sebagai anak derhaka (Na'uzubillah) sebab tak dengar cakap mak yang selalunya tak dapat diterima dek akal ala Mat Salleh, cap New York City aku nih.

By the way, membebel, merungut nih memang lumrah kehidupan seorang perempuan, diaorang membebel, merungut, that doesn't mean diaorang marah. Memang perempuan macam tuh kan? Bodoh aku selama nih rupanya sebab bila mak membebel, merungut, aku ingatkan mak marah aku.

So mak, membebel lah sebanyak mana pun, merungut lah for all I care, emang nye gue pikirin?