Wednesday

Sabtu - 17082013

Aku ke Pekan Sehari pagi nih, ingatkan mak masih tidur, rupanya awal-awal lagi mak dah pergi membeli-belahnya. Then bila terjumpa orang yang aku kenal, aku dapat tahu yang nenek Rizal (yang kitaorang pergi melawat kat Hospital Raub petang semalam) meninggal pagi nih. Innalillah.

Aku sambung menanam di Zone 2, tak siap-siap lagi kerjanya, sepatutnya petang semalam dah boleh disiapkan. Dapat jer 3 baris menanam, Long sama AdikDin pun tiba, so teruslah kitaorang mula mengerjakan cili. Aku bancuh air baja, siram, dan lepas tuh barulah masukkan anak cili ke dalam polybags. Leceh jugak kerjanya sebab asyiklah duduk membongkok. Last-last dapatlah dalam 400 bags yang disiapkan, ada dalam 500 anak pokok cili yang kemungkinan kitaorang tanam kat tanah aje lah, tapi kali ini instead of terus tanam dalam tanah, kitaorang nak gali dalam sikit then taruk sabut kelapa. Dulu tuh silap, terus aje tanam dalam tanah, itu yang anak pokok cili tuh macam terkejut, maklumlah, akarnya halus-halus, tanah pulak keras, mana tak tension diaorang, kan? Macamana pun semua anak pokok cili yang dulu tuh (ada dalam 100 pokok), dah ok semula nampak gayanya, dan boleh meneruskan cabaran hidup di bumi lapang.

Lepas Zohor kitaorang ke kubur, pengkebumian jenazah. Walaupun tak ada talian kekeluargaan, tapi laju jugak airmata aku menitis masa mayat dimasukkan ke dalam liang lahad. Menginsafkanlah. Semoga roh nya dirahmati Allah. Amin.

Nuar sekeluarga tiba dari Shah Alam petang nih. Lepas Asar kitaorang buat kerja masing-masing, Long sama AdikDin memasukkan baki sabut ke dalam poybags. Aku memetik kacang. Siksa nak dapatkan even sekilo, kat kawasan yang mak tanam dulu tuh, nak dapatkan 10 bijik kacang pun susah. Tak menjadi kacang kat situ, entah apa pasal. Kat Zone 3b pulak, banyak yang dimakan tikus, yang kat bahagian lembah tu aje yang banyaknya, tapi, duri pun banyak jugak, itu yang susahnya tuh, walaupun aku pakai gloves. Walau macamana pun aku tetap bersyukur dengan apa yang dapat, lagipun kat Zone 3b tuh, lebih dari separuh kacang kat situ, kacang yang tumbuh sendiri, dari round sebelumnya. So tak ada lah aku ralat sangat. Orang lain jer yang nampak macam ralat, yang menyalahkan aku sebab letak racun tikus sikit (aku tak nak argue, aku letak 2 kotak besar racun tikus dulu tuh, walaupun agak terlambat). Pelik aku, aku yang mengusahakan kacang tuh, tapi orang lain yang banyak komentarnya, orang lain yang ralat sangatnya. 

Aku nih cool sangat ker orang nya, hah Dear Diary? Apa-apa hal pun, aku rileks jer, aku selamba jer. 

Lepas Isyak kitaorang ke rumah arwah nenek Rizal, bertahlil. Rombongan dari masjid tak ramai, ada dalam sepuluh orang jer, tapi tiba kat rumah tuh, ramai jugak orang. Entah apa pasal jemaah kat masjid semakin kurang ekarang nih, orang masih sibuk beraya ker? 

Internet masih down lagi harinih.