Sunday

Khamis - 01082013

Aku habis meleraikan kacang yang dicabut kat Zone 3a pagi nih, yang tinggal belum bercabut sekarang cuma a few baris yang aku rasa nak habiskan sebelum Raya. Tak boleh biarkan banyak tak bercabut, nanti ramai yang nak, ooppsss. 

Berjaya jugak aku menanam a few baris kacang pagi nih, aku tak nak tunggu siap sejalur/sebidang tanah, baru ditanam. Lambat jadinya kalau macam tuh sebab nak menyediakan, menyangkul tanah, that's the hardest part. So, bila dah siap dicangkul sesikit, aku tanam a few baris, gitu lah seterusnya. 

Aku sambung mengopek kacang lepas tuh, dalam sejam setengah kerja boleh dapat sekilo benih kacang. I still have a few more kilo kacang yang nak dijadikan benih. Sure pelik mak agaknya, nak buat mende lah benih bebanyak. Bagi aku, biar banyak benih dari ada kawasan nak ditanam tapi tak ada benih, macam masa mak yang mengepalai operasi menyediakan benih dulu tuh. 

Aman aku round kali nih sebab mak langsung tak turun padang tolong. Aku suka macam nih, aku bebas buat ikut kehendak aku, dan yang pentingnya fikiran aku lapang, selapang kawasan tanaman kacang aku. kalau tak tuh, Tuhan aje lah yang tahu, itu tak betul, ini tak betul, dan banyak pertanyaan lain, as if aku nih memang digajikan untuk buat kerja tanam kacang. 

Aku tiba-tiba macam termalas nak ke kebun petang nih. Sebab utama, aku ada a few things nak buat online, iyalah kan, dah semiggu tak ada internet, ada banyak gossip-gossip yang tertinggal, blog pun nak diupdate, FB pun nak dicheck, twitter nak dijenguk. So lepas Asar tuh selamba jer lah aku tak turun ke kebun, aku melepak dalam bilik aje, online. Ala, kalau ke kebun pun cuma dapat kerja dalam sesejam aje kan?

"Kacang yang awak tanam terh tak berbaja, kuning jer. Cer awak bubuh baja", kata mak masa aku tengah menyediakan bekal untuk dibawak ke masjid for Berbuka.

Mula aku nak kata tak ada masa tapi itu macam bola tanggung pulak sebab lepas Asar tadi aku tak ke kebun, kan? 

"Memang nak bubuh baja pun, nanti-nantilah", aku kata gitu.

Rupanya masa aku di dalam bilik tadi tuh, mak meronda-ronda menengok keadaan sekeliling. Ada aje kan? 

"Kacang yang awak rendam terh awak nak juei ke mana?", mak tanya pasal kacang pulak.

Ada 2 besen kacang yang aku rendam, lepas aku bersihkan semalam. Aku tak kisah, kalau tak ada orang nak beli, aku nak buat benih aje. So itu yang aku beritahu mak.

"Cer pergi rumah Makcik Lijah, dulu terh dia kata dia nak beli", kata mak. 

Mak kelentong.

"Tak, dulu dah tanya anak dia, dia tak nak beli kacang sebab ini bulan Puasa, mana dia jual makanan di Pekan Sari", tegas jer aku kata gitu. Untuk menunjukkan yang fakta aku betul, walaupun aku pun kelentong jugak. 

"Kalau dibiar lama dalam air, nyer cambah jadi benih", kata mak. 

As if aku tak tahu tuh. 

"Mak, benda-benda gitu mak jangan risau, saya tahulah macamana nak uruskan", aku kata gitu.

Mak senyap. Then mak terus hala ke bilik. Sambil membebel.

I mean, for God sake, aku tak ada lah cakap kasar, cuma aku cakap direct, what's so wrong? I wish mak nih berfikiran lebih terbuka, sanggup terima pendapat. Then again aku teringat yang Pak Andak, Chu dan Nyang yang senada kata, "Mak deme terh memang gitu, tak pernoh nok dengo cakak oghang, dia sokmo lah yang beterl (betul) nyerh". 

Apasal Melayu mudah sangat jadi macam tu hah? Mat Saleh (yang Islam pun) kalu, tak ada langsung buat perangai macam tuh, anak-anak cakap direct jer dengan mak bapak. Dan mak bapak pun tak ada pun sentap. Tapi Melayu nih, cakap tuh kena jaga-jaga, kena hati-hati, kena dibelit-belitkan, sebab mak bapak mudah terasa hati. Walaupun mak bapak tuh salah. Melayu jer yang macam tuh. Bangsa lain tak pun. 

I'm always between the devil and the deep blue sea.

Eh Dear Diary, kau tahu apa yang aku fikir?

Lama dah aku fikir nih Dear Diary. Dari dulu lagi. Yang aku, kalau boleh, aku tak nak kawin dengan perempuan Melayu (Malaysian), sebab aku tak suka nak layan benda-benda yang macam ni lah. 

Laaa, kau jangan gelakkan aku, Dear Diary!