Wednesday

Isnin - 05082013

"Kita kena ke Raub kang, mak nak keluarkan duit Tabung Haji, nak bagi ke Long. Yami (anak sedara) accident di Kuantan, orang nyer tak mende tapi kereta nyer teruk", kata mak masa balik dari Subuh.

Patutlah lewat malam semalam talipun berdering. Tentu Long tengah desperate nih sebab tuh terpaksa resort pada duit Tabung Haji mak. Satu pengajaran tuh, Yami nih budak lagi (first year student kat UTM), aku tengok pun macam bebas ke sana sini aje. Tapi kali nih rasanya dia guna kereta ayah kawan dia kot.

Long nih, pelik aku, duitnya banyak tapi dilabur sana sini sampai tak ada cash kat tangan, patutnya adalah duit untuk beda-benda kecemasan macam nih. Mungkin Long banyak projek lain tapi semuanya nak kan duit, projek cili fertigasi nih for example, nak kan about RM 2000 untuk sediakan coco peat, polybags, itupun kitaorang tak ada duit. Anak cili yang kat tray semaian semuanya dah besar-besar, silap-silap nanti tanam kat tanah jer lah, mampos nak tanam semuanya tuh, ada dalam 1000 pokok. 

Sementara mak ke surau bertadarus, aku buat lah apa yang patut kat kebun. Mulanya menyangkul, dan merepair baris-baris kacang. Then membaja. Pokok kacang yang dah aku baja ituhari, since aku dah tambun dan kambus, pun aku taruk baja lagi sekali sebab rasa macam tak banyak jer baja yang aku taruk ituhari. harap-harap janganlah itu satu kesilapan besar, iyalah kan, dibaja dua kali dalam masa singkat. payah jugak, niat aku baik, nak menyuburkan pokok kacang tapi diaorang nih kalau terlebih baja pun boleh mati dibuatnya. 

Aku seterusnya mencabut kacang kat Zone 3a, tak banyak yang aku cabut sebab hasilnya boleh tahan jugak, aku pun surprised, bergogos-gogos. 

Gugusan hari-hari
Indah bersamamu Camelia kacang tanah
Bangkitkan kembali
Rinduku mengajakku ke sana

Inginku berlari
Mengejar seribu bayangmu Camelia kacang tanah
Tak peduli kau ku terjang
Biar pun harus ku tembus padang ilalang

Tiba-tiba langkah ku terhenti
Sejuta tangan telah menahan ku
Ingin ku maki mereka berkata
Tak perlu kau berlari
Mengejar mimpi yang tak pasti
Hari ini juga mimpi
Maka biarkan ia datang
Di hatimu... di hatimu...

And so pukul 10-30 kitaorang ke Tabung Haji, settled urusan semuanya terus aje balik. Dapatlah berihat lama sikit sementara tunggu Zohor. 

Petang, aku uruskan pasal cili pulak, membaja. Pelik aku, bila nak berbuahnya cili-cili tuh sebab pokok-pokoknya tinggi-tinggi tapi buahnya belum ada gaya nak muncul pun. Pokok lain yang baru aku pindahkan ke polybags, nampak macam ok jer, dulu tuh macam tak nak menjadi jer semuanya. 

Malam nih Tarawikh dibuat 8 rakaat jer sebab Ustaz Simon Cowell ajak buat Sembahyang Tasbih. Apasal lah aku tak jadikan sembahyang Tasbih nih satu kebiasaan sebab bagi aku, sembahyang ni lah yang paling senang nak kusyuk, sebab sibuk nak bilang Tasbih, so kena betul-betul concentrate. Lagipun, sembahyang nih lama, itu yang "best" tuh.