Tuesday

Isnin - 26082013

"Mak buat sikit jer, nak bawak ke surau masa mengaji kang", kata mak masa aku membelah ketupat for breakfast.

Nasib baiklah ketupat tuh aku dah potong dua, dan nasib baik jugak aku nih lelaki. Kalaulah mak cakap macam tuh sebelum ketupat tuh aku belah, dan kalaulah aku nih anak perempuan mak, sure aku dah sentapz ketat, sure dah aku letak balik ketupat tuh ke dalam bekas, dan aku either makan roti aje for breakfast. Atau aku ke kedai. Aku tengok ada dalam 6 tujuh ketul ketupat, apa pasal mak buat sikit sangat, tanya aku dalam hati. Tiga orang makan pun tak cukup kalau sebanyak tuh, fikir aku lagi. Mak nih selalu jer adakan issue, selalu aje kasi aku idea untuk tulis kat blog, lagi kata hati aku.

So aku makan (seketul) ketupat tuh perlahan-lahan. Then bila aku bukak tudung saji, tengok-tengok dah ada 2 ketul ketupat yang mak potong untuk aku. Adess, nasib baik aku tak cepat sentap tadi tuh.

Aku sambung menanam lagi pagi nih, sampai ke benih terakhir. Puas hati aku. Cuma yang tak puas nya, benih yang dikopek dah tak ada, yang ada pulak semuanya kacang yang kecik-kecik. Dan kacang yang belum bercabut, dan kalau ada pun yang besar-besar, cuma akan ada esok pasal Ariff akan datang tolong cabutkan.

Peluh aku berjera-jera keluar, masuk dalam mata, masuk dalam mulut, tapi aku selamba jer kerja. Aku boleh bayangkan yang dalam masa dua tiga minggu lagi pokok kacang aku akan menghijau.

"Awak beli kereta ker?", aku tanya S yang kebetulan ada datang nak membaja pisang. Dia datang kat aku, biasalah, nak suruh aku beli baja tapi dia segan agaknya. Bila dia cakap pasal baja, aku bukak cerita pasal lain.

"Kereta buruk jer. Sapa kabor ke awak?", S tanya aku.

"Chu kome", aku kata gitu. S nih menyewa kat belakang rumah Chu.

Aku dapat tahu yang S nih baru lepas jual tanah. Or rather bini dia baru lepas jual tanah. Ok, let me rephrase that. Dia baru lepas jual tanah bini dia. Tu pasal agaknya kebelakangan nih dia asyik mengupah Guntur aje, meracun, membuang daun pisang, menambun pangkal pisang. Agaknya duit dah berkurang, tu pasal dia yang membaja sendiri, tak tuh sure dia suruh Guntur, kan? Kereta yang dibeli tuh pun RM 5000 "jer" harganya. Maknanya, tak lah banyak mana pun duit hasil jualan tanah tu kot. Kalau tidak, sure dia dah beli kereta yang lebih mahal, orang bermentaliti macam tuh.

Pandai jer aku nih buat analisa sendiri. Hiks!

Panas sangat hari nih, lepas aje membaja dan menyangkul sesikit, terus aku balik, ingatkan dah lewat tapi baru pukul 12. Tak apalah, tadi aku ke kebun sebelum 7 setengah. 

Lambat UstazM datang, aku siap 4 kali baca (3 pages) so tak banyaklah salah, tak ada pun yang ditegur masa baca kat depan dia.

Lambat mak balik dari surau, aku pun faham yang harinih hari pertama mengaji kat surau lepas Puasa dan Raya, so masing-masing bersemangat. Mengajinya tak seberapa, jamuan makannya yang lebih-lebih. Ada 4 orang aje perempuan (dan tiga empat orang lelaki yang datang just untuk temankan Ustaz for Asar, yang bermakna jugak, datang untuk makan) tapi makanannya ya ampun lah. 

Kat kampung nih ada 2 gangs sebenarnya, geng surau dan geng masjid. Perempuan yang sembahyang kat surau, diaorang tak pernah sekali sekala pergi masjid, nak kata tak ada kenderaan, masing-masing suami yang hantar. Kecuali mak dan makcik Esah, dan sorang lagi, bini Bendahari masjid. Ketiga-tiga nih ada masanya ke surau (waktu petang), selebihnya sembahyang di masjid. Yang lelaki pulak, geng Tabligh aje sembahyang kat surau, adalah 3 empat orang.

Aku menyangkul, merepih rerumput yang dah mula meliar naik, aduss, luas kawasan yang kena dikerjakan sebab 2 minggu lepas tuh aku tanam macam non-stop, so banyaklah baris-baris kacang yang kena diclearkan dari rumput dan semak.

"Imam nya sampe 3 orang tapi sorang pun tak datang", kata this guy masa nak sembahyang Maghrib tadi. Merungut. Entah pasal apa, dah lah Imam lambat, Bilal pun tak ada. Tak azan pun tadi dengar khabarnya, aku sampai masjid dah masuk waktu.  Kat sini "pelik" sikit, Imam nya hanya akan datang sembahyang kat masjid bila turn dia jadi imam. Atau bila ada majlis. Atau bila dia nak mengajar mengaji. Seriously, bloody "pelik" to me. 

ImamHajiMat tak ada so tak mengaji lah malam nih. Ada hal lain lah tu kot. Tak ada pulak Ariff nak aku ajak mengeteh kat kedai depan masjid, aku rasa macam bosan sangat jadi macam kera sumbang gini.

Pokok nye gue lagi butuhkan variasi dalem kehidupan gue sih.