Monday

Ahad - 11082013

Aku tak perasan pun malam tadi hujan lebat, masa nak pergi Subuh baru tersedar yang bumi di Ulu Gali nih ditimpa hujan. Syukur Alhamdulillah pasal a few days ago ada aku berharap hujan turun so that aku tak payah nak menyiram, kacang senang nak dicabut dan yang bestnya, tanah akan jadi lembut dan senang untuk dicangkul.

Dan yang buat lagi best nya, hujan berterusan turun sampaikan aku tak payah ke kebun pagi nih. 

Ani sekeluarga, Akak The sekeluarga balik ke destinasi masing-masing, terus lah aje aku bawak bunga melur untuk ditanam kat kubur. Rupanya Ani sekeluarga masih di kubur, so kitaorang sama-sama tanam bunga tuh di kubur pak.

Then aku terus ke nursery beli another 20 gunis sabut. Lepas hantar sabut tuh aku ke Sungai Ruan, beli papers, gayanya macam nak hujan berterusan so baik aku sediakan bahan-bahan bacaan, untuk memenuhkan masa. Bosan jugak nak online, bukan ada apa sangat pun di hari minggu macam nih.

Masa nak balik ke rumah aku terperasan yang Chu ada berniaga nasi lemak kat depan rumah dia, so aku singgah, makan sama-sama Chu. Chu nih memang terrer memasak, memang suka berniaga, since kedai di depan rumah dia tuh masih tutup (kedai tuh dia punya tapi disewakan kat orang), itu yang Chu berniaga tuh, for a few days sampailah kedai tu dibuka semula lepas Raya.

Rileks, selamba jer, ramai orang datang beli, sekali beli sampai sepuluh, lima belas bungkus nasi lemak. Aku tolong-tolong kupas telur, kadang tuh bila Chu ada hal lain, aku yang jualkan.

"Habis awak nih mende ceritanya, tak ada kesudahannya hidup awak nih kalau duduk di kampung", kata Chu bila dah lama bercerita tuh.

"Awak kena fikir pasal diri sendiri jugerk, awak kenalah bekeluarga...blah blah blah", kata Chu lagi.

Sempatlah jugak bergossip pasal mak. I see no harm bercerita sesikit tentang mak kat Chu, after all Chu tuh kan ker adik mak?

Lama jugak aku sama Chu, cuaca sejuk, mendung, so memang seronok melepak macam tuh. Nak balik rumah pun bosan jugak pasal mak sure nya tengah sibuk mengemaskan itu ini yang bergelimpangan sana sini.

"Awak ke rumah orang nikah tu, mak tak dapat pergi sebab nak memasak, Ipin nak balik", kata mak, bila aku sampai aje kat rumah.

So lepas mandi teruslah aku ke rumah orang kawin, ambik nasi sesudu jer, selebihnya makan acar jer, alah, benda yang ada mentimun, lobak merah, dan kuahnya manis-manis dan ditaruk cuka tuh.  

"Mak nak masjid jugak ker, kang Ipin sampai kang?", aku tanya mak.

"Alah, deme nyer bertolak pukul berapa?", kata mak, dengan nada yang bermaksud, lambat lagi lah Ipin nak sampai.

Tapi, kitaorang balik dari masjid, tengok-tengok Ipin sekeluarga dah ada depan rumah. Ipin balik ke sini pasal ituhari bini sama anak-anak dia beraya di Sabah.

Since dah lama tak tidur petang dan cuaca pun mendung semacam, aku tidur aje lah. Lepas Asar tuh macam biasa, ke kebun. Baru jer aku nak mula menanam, mak jerit panggil aku, sambil berlari-lari anak kedua-dua tangan lambai aku, sambil kata, "benih yang awak simpan tu uko habih rosak berkulat, sebab bekasnya basah, lepas tuh bila kena panas, dia beruap".

(Bekas benih tuh dulunya disimpan dalam fridge tapi dekat bulan Puasa, sebab banyak barang sampaikan tak muat 2 fridge tuh, mak keluarkan bekas tuh. Semalam agaknya mak masukkan semula ke dalam fridge, so bekas tuh jadi lembab lah. Fridge tuh penuh dengan tempoyak sama belimbing rebus by the way)

"Ingatkan mende tadi", aku kata gitu. 

Seriously, aku ingatkan apa lah yang penting sangat, macam emergency sangat. Even kalau benih tuh terjatuh dalam lubang tandas pun aku tak akan terkejut, aku tak akan ada reaksi apa-apa. Unlike mak, yang benih berlumut sesikit tuh pun uko keri. Mak nih mudah keri, mudah kerayan orangnya. 

Yang kalau dilebih detailkan lagi, mudah keri dan mudah merayan nih maksud dia kaki kepoh, kepochi.

Adesssss........

"Awak jangan peduli ke hal lada lah dua tiga hari ni, kita kena selamatkan benih tu dulu. Moh kita tanang, ajak Ripin tolong tanang", kata mak lagi.

"Rileks lah", aku tak tahu macamana nak jawab. 

"Tanah tak bercangkul lagi, macamana nak tanam?", aku kata gitu.

"Tak payah cangkerl (cangkul), kita buat alur pepanjang, tereh (terus) tanang", kata mak lagi sambil mata mak ke arah kawasan lapang di celah-celah pokok pisang.

"Rilekslah. Biar saya habiskan yang ini dulu, luas lagi nih. Tak mende hal nya lah benih tu", aku kata lagi. 

"Ikert (ikut) awak lah", kata mak, terus masuk rumah sambil merungut.

Hangat hati, terus aku menyangkul buat lubang, alur untuk mula menanam. Laju jer aku buat, aku buat cepat-cepat, sampaikan meleleh-leleh peluh keluar. Buat kerja dalam keadaan bengang memang gitu kan?

By 6-30 tuh hampir separuh kawasan yang kat depan rumah tuh siap bertanam, aku sendiri macam tak percaya aje. Nampak gayanya aku kena sentiasa berada dalam keadaan benganglah kot, baru cepat kerja aku. Kalau buat kerja dalam keadaan hati tenang, tak secepat itu. Mulanya aku bajet-bajet dalam minggu depan mungkin boleh siap tapi nampak gayanya kalau aku teruskan kerajinan aku (atau masih ada saki baki kebengangan by tomorrow), esok petang boleh siap kot. 

"Ini lah yang dinamakan "tak ada kerja cari kerja", aku kata kat Faridah (bini Ipin) yang sibuk memilih benih-benih kacang yang "tak elok", yang ada lumut/kulat.

"Dah mak yang suruh buat, kita buat jer lah", kata Faridah.

Tak payah aku tulislah apa yang mak bebelkan (ditujukan kat aku) sebelum suruh Faridah asingkan benih-benih tu. Itu semua Faridah ceritakan kat aku, sambil gelak-gelak.

"Sabar jer lah Abang Tam", kata Faridah lagi.

Aku sikit pun tak tunjukkan rasa kecik hati, rasa bengang (bila dengar cerita Faridah tuh). Alah bisa tegal biasa kot. I've been emotionally and mentally abused for more than 8 months now, and yet I'm still here.

Lepas Maghrib aku tak ke mana-mana, lepak masjid jer sambung baca Quran/Terjemahan yang aku gagal khatamkan dalam masa bulan Puasa. Baru kat page 4 ratus lebih, Quran kan ker setebal 600 mukasurat? 

Aku suruh Ariff datang besok pagi untuk mencabut kacang, nak biarkan dia kerja sorang-sorang sebab aku nak kena siapkan menanam. Linda, sepupu aku, ada datang beraya malam nih, diaorang dalam perjalanan dari Trengganu nak ke rumah bapak sedara aku (di sebelah arwah pak) kat Sega, itu yang singgah tuh. 

"Mak Long datanglah besok jumpa Marina sama Iskandar", kata Linda sebelum balik.

Marina nih sepupu aku (anak MakEncik yang kat Gombak) yang dah berbelas tahun duduk kat Switzerland. Dalam hati aku berdoa, janganlah mak nak ke Sega besok sebab aku akan sibuk, nak menyangkul, menanam dan mencabut kacang. Lagipun mak dah ke rumah pak sedara aku tuh Raya pertama dulu. 

Macam biasa, aku tak boleh tidur bila jiwa tak tenteram. Tak tenteram memikirkan itulah, pasal mak, karenah mak. Apa yang aku terkilan, mak tentunya ingatkan aku nih anak yang tak mendengar cakap, anak yang degil, anak yang ingat dia sorang jer yang betul, anak yang tak boleh terima teguran. 

Dear Diary, a pa pasal lah mak aku nih tak macam mak orang lain? 

Eh, tak nak. Mak orang lain lagi pelik perangainya.

Semalam ada dua benda aku cakap kat Akak The, bila mak buat hal, sembahyang aku jadi tak kusyuk, dan aku selalu teringat kat arwah pak (itu yang aku selalu ke kubur tuh, bukan mengadu tapi aku macam rasa seronok gitu. Seronok sebab aku tahu yang pak happy aku selalu datang melawat). 

Entah lah Dear Diary, aku pun tak faham.