Thursday

Selasa - 06082013

Kitaorang balik dari masjid, tengok-tengok Ani sekeluarga baru tiba dari Taiping, orang pertama yang balik kampung untuk Raya. Since masing-masing mengantuk, dan semuanya tidur, aku pun join sekali lah, lama sikit tidurnya pagi nih.

Lepas beli barang kat kedai (santan etc), aku ke kebun, menyiram. Tak lama tuh ada orang datang, nak kan kacang tanah untuk dibawak balik kampung. So teruslah aku mencabut kacang. Setengah jam aje mencabut, dapatlah dalam 5 kilo.

Ke kedai beli baja, then singgah kat Pusat Serenti punya kawasan pertanian tapi tak ada orang, aku intai dari luar aje lah, dah berbuah cili besar SarjanK, dan dah ada ditanam pokok yang baru. Tak kan SarjanK dah cuti, so aku ke gate utama Pusat Serenti. Kebetulan ada a few Sarjans lain, so diaorang yang talipun SarjanK, sebab aku nak jumpa dia sekejap, nak sembang dan nak kasi kacang.

"Awak tunggu lah, dia ada tuh, tengah "isi minyak", kata SarjanM sambil senyum-senyum.

Baik dan peramah diaorang nih, kata aku dalam hati. Mati-mati aku ingatkan SarjanK isi minyak kat Shell Station di sebelah sana tuh so aku terus start kereta nak pergi jumpa SarjanK. Then aku ternampak dia keluar dari main gate Pusat Serenti tuh. So kitaorang sembang-sembang gitu ajelah sekejap sebab aku pun ada hal lain nak buat. By the way aku tak sampai hati nak beritahu SarjanK yang kat bibir dan mulut dia ada kesan macam habuk. Habuk apa tah aku pun tak tahu, tak kan dia tak Puasa kot?

Then again, apa maksud "isi minyak" tadi tuh? Dan cara SarjanM cakap tadi tuh pun, sambil senyum-senyum, buat aku tertanya-tanya jugak.

Lepas tuh teruslah aku pergi hantar kacang yang diorder.

Teh sekeluarga sampai petang nih, so lepas Asar tuh ramai jugak kat kebun, buat apa-apa yang patut. Mencabut kacang, membersihkan kawasan sekeliling.

"Awak tak berbuka di masjid ker?", mak tanya aku bila dah dekat waktu nak berbuka tapi aku tak ada gaya macam nak ke masjid pun.

"Berbuka kat rumah jer lah", aku jawab gitu.

"Mengapa tak berbuka di masjid?", mak tanya lagi.

"Saja jer nak meraikan adik beradik yang balik", aku jawab gitu.

"Masa Long balik, mengapa awak tak berbuka di rumah?", mak cuna corner aku.


"Long selalu balik.....", aku jawab gitu jer.

Apa motif mak tanya macam tu? Nak cari salah aku ker? 

"Chu suruh singgah di rumah dia, ambik kuih Raya", kata mak, masa habis Tarawikh.

"Esok boleh ambik, dah lewat nih", aku kata gitu.

"Entah, beria dia suruh datang", kata mak.

Rupanya ada udang di sebalik mee kot, nak beritahu yang Tihah baru beli kereta baru, Volkswagen Golf. Tihah ni budak muda lagi, single, dan dia buat Takaful.

"Chu kata harga kereta Tihah tu boleh beli sebuah rumah", kata mak.

"Memanglah, tapi bukan dia bayar sebanyak itu sekali gus, dia bayar dalam RM 20,000 jer, lepas tuh bula-bulan bayar RM 1600", aku kata gitu.