Friday

Rabu -07082013

Cadangnya tak nak ke kebun pagi nih tapi Long nampak macam sibuk aje so aku pun ke kebun jugaklah. Long merepair kat kawasan cili yang aku tanam kat tanah dulu tuh, kat Zone 2 kacang. Boleh diselamatkan cili tuh gayanya, ada dalam 100 pokok. Ituhari, lepas aje aku pindahkan cili tuh ke situ, diaorang macam "terkejut" kot, iyalah, biasanya hidup dalam tray, tiba-tiba dibiarkan hidup di bumi yang luas. Itu yang masing-masing macam tak bermaya nak hidup. Dan aku pun macam tak bermaya nak menyelamatkan cili-cili tuh.

Seronok rasanya Raya kali nih pasal selain sibuk melayan anak sedara, adik beradik aku pun semuanya nampak macam best aje. Tak ada lah berpuak-puak, tak ada yang menyombong. Spouse masing-masing pun semuanya sekepala, pendek kata semuanya harmoni, masing-masing saling bantu membantu buat kerja.

Ipin ada balik harinih, Ida sekeluarga, Pui sekeluarga, Akak The sekeluarga akan balik esok. Nampak gayanya raya nih Nuar sama Ngah aje yang tak balik, Nuar beraya di Perlis, Ngah di Chicago. Aku baru tahu yang Ngah ke sana sorang-sorang aje sebab Abang Ngah masih di Malaysia.

Petang nih kitaorang sama mak ke kubur, merepair kubur yang dah mendap sikit sebab hujan ituahari. Sekali jer hujan, kubur tuh akan mendap pasal ada macam alur air hala ke kubur tuh.

Aku berbuka di rumah lagi malam nih, best gila makan besar sama adik beradik. Masakan pun semua masakan kampung, sambal tumis betik muda, gulai keladi, sambal belimbing hitam, gulai masam, sambal tumis tempoyak, masakan macam tuh. Siap dengan budu dan sambal belacan lagi. 

Malam nih melayan anak-anak sedar main bunga api, pasal orang lain semuanya sibuk dengan gadget masing-masing.