Monday

Sabtu - 03082013

"La, apasal Makcik Esah jalan kaki, ngapa dia tak tumpang kita aje?", aku tanya mak bila dari kejauhan aku nampak orang bertelekung jalan kaki laju jer, yang aku sure memang Makcik Esah. 

"Orang tu dah mintak maaf ke saya, The", kata Makcik Esah, bila dia masuk aje dalam kereta.

Penasaran sangat aku nak tahu apa lah yang mak sama Makcik Esah punya cerita nih tapi aku tak berani tanya sebab dua-duanya macam tak nak aku tahu. Rasanya macam ada orang tegur atau komen apa-apa pasal Makcik Esah, yang melibatkan mak jugak.

"Sibuk jer deme nyer tuh....", kata mak.

Aku ke Pekan Sehari pasal harinih tak ada plan nak mencabut kacang pun. Habislah jugak puluhan ringgit beli bunga api, anak sedara ramai nanti nih, dah lah aku tak dapat nak kasi diaorang duit Raya, dapat happykan diaorang dengan bunga api pun kira ok lah tuh. 

"Mat nyer makcik tak nak pergi sembahyang sama kome dah?", aku tanya Makcik Esah bila bertembung dengan dia. 

"Laaa, deme berbuka di masjid, makcik berbuka di rumah, tu sebabnya", kata Makcik Esah.

"Awak tau dak, lagipun baru ni ada orang kata ke makcik, "Anak keliling pinggang tapi pergi masjid menumpang orang". Dia cakak gitu ke makcik", kata Makcik Esah lagi. 

"Laaa, sapa cakak gitu?", aku dah agak dah yang lambat laun sure akan ada cerita pasal nih walaupun dah lebih lima bulan kot kitaorang tumpangkan Makcik Esah ke masjid untuk Maghrib/Isyak sama Subuh.

"Tapi orang tu dah mintak maaf dengan makcik", kata Makcik Esah lagi. 

"Sapa hah cakak gitu? Orang kome ker?", aku tanya lagi. Maksud aku, either mak atau Chu.

"Bukan, bukan puak-puak deme. Tapi Makcik tak nak lah sebert (sebut) sapa dia nyeh. Macamana perasaan awak kalau orang cakak gitu. Memanglah anak makcik ramai di sekeliling tapi cakak tu patertnya (patutnya) berpada-pada lah", kata Makcik Esah lagi. 

"Awak ingat dak masa Subuh sekali terh mak awak pening kepala, dia tak ke masjid, awak suruh jugerk Makcik naik kereta sama awak, itupun orang terh cerita", kata Makcik Esah lagi. 

Tiba-tiba airmata dia mengalir. Ish, ini kes teruk dah nih, kata aku dalam hati.

"Buat tak tahu jer lah, kome tak fikir benda-benda pun, orang lain yang sibuk-sibuk. Lagipun memang kome nak ke masjid pun, lalu depan rumah makcik pulak tu, apa salahnya pergi sekali?", aku kata gitu.

"Lepas Raya nanti buat macam biasalah, jangan peduli orang nak kata apa. Kome tak mende-mende", aku kata lagi.

"Itulah, sedih makcik sebab The, awak, punyalah baik, punyalah ikhlas, tapi ada orang kata bukan-bukan", kata Makcik Esah lagi.

Tak ada Aiman datang so sorang-sorang aku kerja, mula tuh menyiram, then merepih, menyangkul rumput yang dah tinggi tumbuhnya. Sampai dekat Zohor jugak aku kerja, tak dapat nampak gayanya aku nak siapkan menanam kat kawasan di depan rumah tuh pasal masih ada 2 jalur tanah (yang muat 5 baris of kacang each) yang belum pun aku clearkan. 

Risau jugak aku sebab kacang kat Zone 3 masih banyak belum dicabut, nak kena disiram dulu tuh (untuk lembutkan tanah) harinih sebab Isnin nanti Ariff nak datang tolong cabut. Kalau boleh aku nak siapkan mencabut di Zone 3a sebelum Raya sebab kacang kat situ dah tua, pokok-pokoknya semua dah layu. 

Lepas Asar aku masih menyangkul kat kawasan kacang yang dah berusia sebulan dan 3 minggu tuh, aku tambun seeliling mana-mana yang dah aku bajakan ituhari. 

Lepas Tarawikh malam nih lama jugak melepak kat masjid, malam terakhir budak-budak tahfiz tuh kat sini. Aku noticed yang jemaah perempuan jer yang hulur packet duit kat budak-budak tuh, jemaah lelaki tak ada sorang pun, masing-masing sibuk makan. Aku adalah jugak kasi, duit yang Ida kasi kat aku minggu lepas tuh.

Semoga budak-budak tuh tamat pengajian diaorang, I'm sure suatu hari nanti aku akan pergi ke tempat diaorang, bantu dan tolong apa-apa yang patut. 

Semoga Tuhan panjangkan umur aku dan limpahkan rezeki kat aku. Amin