Thursday

Rabu - 21082013

Semalam awal aku masuk tidur (sebab tak boleh online), lepas balik dari masjid terus aku cuba tidur. Tapi, pukul 2 setengah aku masih tak dapat lelapkan mata. Gila, dekat 5 jam aku buang masa gitu aje, one of those days lah kan, kita tak boleh tidur for no apparent reason. So lepas Subuh tadi, aku lelapkan lah mata sekejap, sedar-sedar just before 8.

Dan aku terus ke kebun. Tak breakfast pun. Aku sambung kerja menimbus pangkal kacang. Untuk 2 tiga hari nih aku nak buat kerja tuh, repair mana-mana yang tumbang di hempap hujan 2 hari lepas. Ada quite a few jugak, dan timbunan kat pangkal pokok pun banyak yang kena direpair jugak. kalau dulu aku biarkan aje tapi kali ini, setiap perdu tuh aku jaga rapi, aku nak kali ini biar betul-betul puas hati dengan hasil yang aku dapat. So far tak ada lagi benda-benda bodoh yang aku buat, i.e letak baja berlebihan sampaikan mati pokok kacang, tanam rapat-rapat sampaikan tak ada space nak work on.

Itu yang aku fikir, mungkin kali ini aku tak nak tanam kat Zone 3 (a and b) sebab ituhari Long ada kata nak tanam cili kat situ. Aku nak concentrate jaga betul-betul kacang yang dah aku tanam nih, bila semuanya dah elok, barulah aku akan fikir kat mana nak tanam selanjutnya. Daripada tanam banyak-banyak, cepat-cepat, hasilnya tak seberapa, might as well aku tanam sikit tapi hasilnya berbaloi.

S ada datang nak membaja pisang so aku suruh dia ambik baja kat bawah pondok tempat cili. Nasiblah, yang tinggal cuma baja taik ayam yang busuk melantong tuh, 2 guni baja mahal aku sempat sorok dalam setor ituhari, kalau tak sure dikebas nya jugak dek S tuh.

Aku break pukul 10, pergi minum sekejap, tapau untuk S sekali. Dalam jahat-jahat aku, baik jugak kadangnya tuh.

Lepas tuh aku cuba merepih, buang rumput, nak clearkan kawasan yang aku nak tanam. tak sempat dua tiga kali hayun cangkul, van TM datang so teruslah aku layan diaorang. Ada a few masalah, splitter tak dipasang, modem kena setting balik, dekat sejam jugak diaorang betulkan itu ini.

Lega aku bila internet dah ok, dan yang buat sweetnya, bila talipun diguna, aku tak payah nak off kan modem macam dulu tuh. Dulu, bila nak guna phone, atau bila ada call, modem kena di off kan, kalau tidak ada bunyi berdesir. Teringat jugak aku yang semalam tuh masa berdoa, bila sampai ke part "permudahkan lah urusan-urusan dunia aku", ada aku terbayang dan teringat pasal internet aku yang ada masalah. Then aku terfikir pulak, benda-benda gitu pun nak doa jugak? Manja nya. Buat menghabiskan masa berdoa aje, buat mencacatkan doa aje. Tapi, benda yang terlintas kat fikiran kita pun Tuhan tahu, kan? Itu yang buat aku rasa lebih insaf tuh.


Jadi macam lebih ceria aku tengahari, petang nih. Iyalah, hidup dah tak ada masalah hehehe. Itu yang laju jer jalan, melangkah pun bersemangat jer. Kalau tak tuh, tak bermaya langkah aku, macam tak ada benda to look forward to. Can't blame me, itu jer lah benda yang menyerikan hidup aku yang pudar nih.

Petang nih aku membaja, kat Zone 2 dan jugak kat cili yang ditanam kat tanah tuh. Ya, sehari panas terik, tanah dah merekah-rekah, aku nak menyangkul pun siksa, debu aje yang berterbangan, tanah jadi keras. Esok kena menyiram lah.

Then aku mencabut kacang, dalam slow-slow aku buat tuh dapatlah lebihkurang 2 kilo, dan besar-besar kacangnya. 

Masih belum ada apa-apa program kat masjid di antara waktu Maghrib ke Isyak, mungkin minggu depan baru mula semula kot. Bagus jugak program belum mula sebab aku belum khatam baca Quran/Terjemahan nih.