Saturday

Khamis - 08082013

Selamat Hari Raya untuk aku dan semua.

Lepas Subuh, terus tak tidur dah, bersiap awal-awal sebab ada berdozen-dozen manusia kat rumah nih, bilik air cuma 2. Makan segala jenis makanan yang ada, lemang, nasi impit, lontong. Seronok makan ramai-ramai nih.

A few minutes sebelum Sembahyang Raya, ada lah this one Bangla, terus dia ke depan sebab nak cari Amil zakat, dia nak bayar zakat Fitrah. Rupanya ramai lagi yang belum bayar zakat, so sembahyang dilambatkan sikit, nak kasi peluang orang nak jelaskan tanggung jawab bayar zakat.

Sedih gila aku dalam hati bila aku sorang jer tak kasi duit Raya kat anak-anak sedara aku, lepas bersalam-salaman, balik aje dari masjid. Tapi mungkin tak ada orang perasan kot, dan aku pun buat cool aje, aku redha yang aku tak berkemampuan untuk jadi macam adik-beradik aku yang lain. Macamana pun aku sentiasa berniat yang tahun-tahun akan datang aku akan "ganti" kemiskinan aku nih, InsyaAllah.

The rest of adik beradik aku yang lain, Ida sekeluarga, Pui sekeluarga, Akak The sekeluarga, tiba pagi nih. Most of them keluar beraya ke rumah sedara di Raub, yang tinggal cuma berdua bertiga aje. Macam biasa, convoy sedara mara aku di hari Raya memang meriah. Keluarga NgahRaub (kakak mak) memang happening.

Lepas Asar aku sama Long tetap turun ke kebun, aku merumput dan menanah (mengerjakan tanah) yang kat depan rumah tuh, hopefully minggu depan aku dapat mula menanam. Rasanya minggu nih aku tak ada pun menanam, kan? 

Abang Ngah sama Wazi (anak sedara) ada balik sekejap dari Putrajaya. Malam nih, segenap pelusuk rumah penuh dengan umat manusia bergelimpangan tidur, nak jalan pun terpaksa berjengkit-jengkit. One of the best Rayas rasanya. Too bad pak tak ada untuk sama merasakan kemesraannya.