Thursday

Rabu - 14082013

Aku beritahu Long yang aku tak dapat tolong diaorang memasukkan sabut basah ke dalam polybags sebab aku nak mula menanam kacang kat Zone 2. Sebenarnya aku tak suka kerja menyediakan sabut tuh, bosan gila kerjanya, macamana pun tak lah sebosan kerja memetik cili.

So aku mulalah menyangkul, menyediakan kawasan, dah clear jugak kawasan Zone 2 tuh pasal semalam Long dah ada menyangkul sesikit kat situ. Aku pindahkan dulu a few pokok kacang yang tertumbuh sendiri tuh, pindahkan ke kawasan Zone Penempatan Semula Kacang, so dapatlah a few baris. 

Dalam sesejam kerja, aku jenguk-jenguk Long sama AdikDin, maklumlah, Zone 2 nih jauh sikit kedudukannya dari khalayak ramai. Then aku terperasan yang polybags dah tinggal sikit, sabut pun cuma tinggal sesepuluh guni. Pulun gila diaorang nih bekerja anak beranak, kata aku dalam hati.

So aku beritahu Long yang aku nak pergi beli lagi sabut sama polybags, since duit yang Long kasi cuma tinggal sikit aje, aku kata yang aku nak guna duit hasil jualan kacang, yang ada disimpan dalam bekas plastik, tabung. Masa aku bukak tabung tuh, aku perasan yang duit di dalamnya tersusun rapi, sah lah ada insan yang mengira jumlahnya duit tuh. 

So siapakah itoo yang cooba-cooba nak tahoo berapa hasil penjooalan kacang akoo. Macamlah akoo tak tahoo sebab dooit dalam bekas too biasanya tak disoosoon serapi macam tooh. Akoo rasa akoo tahoo siapa poonya angkara tooh, selain akoo, siapa lagi doodook di roomah ni kan? Tak moongkin Long atau AdikDin sebab diaorang mana pernah bookak pintoo kabinet di dapoor tooh. Adik beradik akoo yang lain masa Raya kot? Tak mungkin joogak. So akoo haroos bersedia dengan jawapan terhadap soalan, "Mana dooit kacang awak? Takkan sebanyak ni jer yang dapat?". Mak tak tahoo yang selama ini akoo goona dooit too oontook beli itoo ini, tarook minyak kereta etc. 

Whateverlah, akoo akan pasrah dan booat tak tahoo aje kalau-kalau kelooar statement lain yang akan menoosook kalboo akoo nanti. I told yoo, mak nak ambik tahoo semooa hal, walaupoon sehiris tanah poon mak tak cangkool, walaupoon sebijik benih poon mak tak tanam, walaupoon sepokok kacang poon mak tak caboot, walaupoon sebutir kacang poon mak tak kopek. 


Ooh how I miss Samy Veloo

Aku nak beli another 20 guni, nak jadikan 80 guni total tapi bila aku bukak bonet kereta (masa nak masukkan guni yang baru dibeli), baru aku sedar yang semalam aku terlupa nak keluarkan yang 5 guni kat bonet tuh, so aku cuma dapat beli 15 guni aje lah.

Sembang sekejap dengan tokay nursery tuh, dia nak cuba-cuba tanam kacang harimau jugak, so dia kata nak beli sesekilo dua kacang untuk dibuat benih.

"Sinang itu macam ka?", dia tanya aku bila aku kata yang menanam kacang nih bukanlah benda yang susah, tambah-tambah kalau ada kuli yang nak mengerjakannya. 

Bangga jer aku sebab bukan aje tokay Kacang Goreng Sempalit yang dah jadi orang tawanan aku, tapi tokay one of the biggest nurseries kat Raub nih pun dapat aku takluki. 

Aku sambung kerja aku, jugak buat kerja-kerja lain i.e membaja, mencabut kacang, mengopek kacang (menetek kacang? ekekek). Sampai dekat Zohor baru selesai. Nampak gayanya waktu kerja aku sekarang semakin panjang, dari 7-30 sampai 1 tengahari. Kalau dulu, belum pun pukul 10 aku dah masuk rumah tapi sekarang aku rasa lebih enjoy kat kebun, kat luar rumah.

Keletihan, tak heranlah aku terbongkang tidur balik aje dari masjid. Long sama AdikDin akhirnya terpaksa pindahkan semua polybags yang dah berisi sabut tuh ke bawah pokok rambutan di bahagian kanan rumah, sebab kat kawasan asal tuh (bawah pokok rambutan jugak) tak sesuai, terlalu di depan rumah. 

Aku menyiram, took me the whole evening nak menghabiskan menyiram, itupun separuh aje kawasan yang disiram, air paip tuh pressure dia tak kuat. Sebelum balik, aku bekalkan Long 7 kilo kacang, dia nak kasi kat kawan dia separuh. Aku tak ambik pun duit kacang yang Long nak kasi tuh, sedekah aje lah. Sekarang nih setiap hari aku pastikan ada sesekilo dua kacang (yang dah elok berbungkus) dalam kereta, aku kasi jer kat sapa-sapa yang tegur aku, masa aku kat masjid. 

Aku lost count berapa jumlah berat kacang yang dapat dituai so far, dan aku rasa separuh aku jual, dan separuh lagi aku kasi kat orang, aku rasa ok dah macam tuh. Aku fikir, kalau jual semua pun, duit tuh akan habis jugak, kan, so might as well kasi kat insan-insan bertuah.

Masa aku tengah membersihkan kacang yang aku dapat cabut sesikit tuh, aku terdengar Long bersembang dengan mak, sebelum Long balik. Sembang biasa-biasalah, mak ada tanya Long kalau-kalau Long (dan aku) nak adik-beradik lain contribute duit untuk projek cili kitaorang. Tapi Long kata tak nak sebab masa Raya ituhari macam tak ada siapa pun yang tunjuk minat. (Then again, masa tuh belum pun beli sabut, polybags etc so manalah adik beradik aku tahu)

Then terkeluarlah statement yang aku rasa macam tak perlu, ayat-ayat macam, laki sapa rajin, sapa yang tak pernah langsung nak tolong, blah blah blah. Ayat dan statement yang kalau adik beradik perempuan aku dengar, sure diaorang akan sentap. Tapi, itu benda biasalah kan, mengompare-ngomparekan anak dan menantu.

Tiba-tiba senyap jer, mak sama Long sembang berbisik-bisik. Sah lah menceritakan benda yang melibatkan aku, aku rasa lah kan. Kalau tidak, apa pasal cakap perlahan-lahan, potong stim aku yang tengah pasang telinga jer tau dak?

Rasa macam nak sentap tapi bila difikir balik, menghabiskan beras aje nak sentap-sentap. Lantaklah orang nak bercerita pasal aku sebab rasa aku, aku tak ada pun buat palat. Aku tak ada pun taik palat.