Monday

Ahad - 25082013

Aku ingatkan Long ada beli breakfast, so lambatlah sikit aku bangun lepas Subuh tadi. Lambat 15 minit jer dari biasa. Dan Long pun dah di kebun, menyangkul kat kawasan untuk dipindahkan anak cili. So aku pun join sekali lah, walaupun tak breakfast lagi.

Itu yang kerja pun macam tak ada mood aje, tambah pulak tanah basah, susah nak menyangkul. Macamana pun clearlah jugak hampir separuh dari Zone 3a tuh. Aku pindahkan anak-anak kacang yang tumbuh sendiri merata-rata tuh, banyak jugak. Dan aku tahu yang akan banyak lagi yang akan tumbuh so aku tak adalah tergesa-gesa sangat nak clearkan keseluruhan kawasan. 

Lepas tuh barulah aku pergi minum. Lepas gali a few lubangs untuk Long dalamkan lagi (untuk diletak sabut yang akan aku beli sesehari dua nih), aku mencabut kacang kat Zone 3b. Aku tahu Long nak bawak balik kacang, dan kawan mak pun ada nak beli kacang (dah berapa kali aku beritahu mak yang kacang dah tak ada sangat, yang ada tuh aku nak buat benih, itu pasal aku biarkan tak bercabut, biar kacang jadi tua/matang) tapi mak being mak, sebab mak ingatkan banyak lagi yang belum dicabut (kalau ditengok dari kejauhan memang nampak macam banyak yang belum dicabut), itu yang mak masih terima order tuh.

Biasanya Long bawak balik dalam enam tujuh kilo kacang, dia kata kawan dia nak beli tapi tadi tuh Long terberitahu yang dia rebus semua dan bawak ke masjid di tempat dia di Jerantut. Dan jemaah kat sana ramai yang nak order dari Long. Terlambat lah, kacang dah hampir habis, macamana pun aku rasa akan datang nih aku akan dapat ramai customer baru. Tak sangka pulak dalam sesebulan setengah dah ada kacang yang boleh dicabut. Dan aku pun masih menanam kacang lagi sekarang nih, and there's no sign yang aku akan berhenti.

Besar-besar kacang yang aku tuai, saja aku pilih kat kawasan mana yang rasa macam elok hasilnya. Tadi dah beritahu Ariff yang Selasa nih aku nak upah dia cabut semua kacang yang ada. Yang belah-belah sana tuh semuanya dimakan tikus.

Aku kata aku nak slow kan sikit menanam, tapi tadi tuh aku jadi bersemangat nak tanam, so aku ambik my last batch of benih, my last kilo of kacang berkopek (again, bukan maksud aku kacang tuh ada tetek, tapi kacang yang dah dibuang kulitnya). Baris demi baris yang aku cangkul dan tanam, harus esok aku sambung lagi nih pasal aku nak ambik kesempatan sementelah tanah masih lembut nih. Aku tahu yang soon akan panas, dan akan jadi susah kerja menanam, so might as well tanam sekarang, kan? Walaupun ada berlambak kerja lain yang sepatutnya aku dahulukan. 

And I thank God pasal memudahkan kerja aku so far. Aku tahu yang soon akan panas, soon akan bertungkus lumus lah aku terkejar ke sana sini menyiram etc tapi aku akan tetap bersyukur. Bersyukur di waktu diberi kesenangan macam nih dan InsyaAllah, bersyukur di waktu akan susah sikit nanti.

S ada datang kejap, entah apa pasallah S nih, datang sesekejap then blah. Tak buat kerja apa pun. Sembang jer lebih.


Dah letih, aku mengopek kacang lah pulak. Aku tahu itu kerja tak macho tapi apa boleh buat, aku kena buat jugak sebab kalau aku tak buat then siapa yang nak buat. Akan tak berbuat-buatlah kalau aku tak buat, atau kalau aku buat tak buat. 

Masa mengopek kacang tuh aku tengok jer telapak tangan aku yang macam seludang kelapa nih (betul ker perumpamaan nih? Sounds nice), melepuh, melucas sana sini. Tadi tuh masa kat masjid, aku terperasan Long pun, masa tengah berdoa, dia belek-belek, dia kerobek-kerobek tapak tangan dia, haruslah sebab masalah yang sama. Nak tergelak aku menengoknya. Sedabgkan Long yang balik sekali seminggu, tangan dia jadi keras, inikan pulak aku yang berjam-jam menyangkul setiap hari, kan?

Itu yang aku kalau bersalam lepas sembahyang tuh, aku tak genggam kuat sangat tangan orang lain, aku bersalam kat hujung jari jer. Sebab aku malu, telapak tangan aku kasar.