Wednesday

Selasa - 20082013

"Mat nyer, awak dah janji dengan dia ker?", mak tanya aku masa aku berhentikan kereta depan rumah Makcik Esah, Subuh tadi.

Kat rumah Rizal semalam ada aku tanya Makcik Esah, bila nak ke masjid sama kitaorang macam dulu tuh, so dia kata esok (hari nih) sebab dia belum habis Puasa. Then malam semalam dia ada talipun, mak yang jawab, tapi line tak clear, so aku yang sambung jawab. Ada aku beritahu mak, Makcik Esah yang talipun, tapi mak tak tanya apa-apa pun.

Jangan mak sentap sebab aku tak consult mak dulu dah lah. Ada kemungkinan sebenarnya.

"Saya nak ke Raub karang sikit, nak pergi Telekom, nak uruskan pasal pertukaran cek tuh. Boleh tanya-tanya pasal line talipun yang tak berapa elok tuh", aku beritahu mak sebelum ke kebun.

Dalam sejam aje aku kerja, sambung menanam kacang kat tempat semalam. So selesai satu plot yang ada belasan baris kacang tanah. Seriously, aku puas hati betul dengan kerja aku kali nih, aku tanam tak rapat, cambah aje, terus aku gembur, taruk baja. Kalau lah tak menjadi jugak kacang aku kali nih, memang nasib badan lah. 

Lama jugak aku kat bandar Raub, puas meround keliling, tak ada pun ternampak cyber cafe, aku dah 5 hari tak online nih, senak jugak dibuatnya. Berapalah harga gold sekarang nih, kat mana lah EURUSD, GBPUSD pergi. Blog pun tak dapat nak update walaupun ada aku savekan entries kat thumb drive. Aku dah nak bawak laptop tadi, boleh melepak kat KFC atau Marybrown, atau Raub Kopitiam, tapi aku macam konfiden aje yang akan terjumpa cyber cafe.

Orang Telekom kata tak ada masalah dengan line talipun, internet aku. So apa masalahnya hah? Bulan lepas pun macam nih. Minggu lepas tuh ada sekali line talipun blank gitu tapi tak dan aku nak buat lapuran, line tuh terelok sendiri. Aku macam dah nak terpercaya dengan alasan mak yang "sejak ada internet, line talipun mudah rosak". 

Lepas Zohor, macam biasa aku cuba tidur kat beranda. Tapi kan, sejak kitaorang bercili keliling rumah nih, banyaklah ulat/hama, ulat hitam tuh berterbangan. Ala, ulat yang suka hinggap/hurung kudis tuh, ulat yang sama yang suka hinggap/hurung tanaman, kacang panjang for example. Tension gila aku dibuatnya, aku tutup muka dengan kain, bila aku intai-intai, diaorang pun masih berlegar-legar berterbangan kat depan muka. 

Yang aku dok intai tuh apa pasal nya? Buat bodoh jer lah patutnya. Ini dah lah tertension sendiri.

Aku selalu ditensionkan oleh benda-benda bodoh macam tuh.

Dah tak tahu nak buat apa, aku ke pondok projek cili, membancuh baja, dan menyiram pokok-pokok cili yang kat situ. Nasib lah cili yang kitaorang pindahkan ke sebelah sana rumah dulu tuh (lebihkurang 400 bags kot), aku segan nak menyiram kat situ pasal dekat sangat dengan bilik mak, sure mak mengintai aku aje kerjanya. Aku tak kisah sangat kalau orang intai aku dari kejauhan. Aku dah plan yang aku akan cuma buat kerja di situ bila mak di dapur, bila mak tak ada di bilik. Atau bila Long ada sama.

Lepas Asar, serba salah nak buat kerja apa, last-last aku ambik cangkul dan mula buat lubang/alir untuk tanam kacang tanah, kat kawasan kiri rumah. So far cuma ada satu plot jer kat situ, ada dalam 12 baris kacang. Sedikit demi sedikit aku menerokai kawasan baru, yang dalam sesebulan akan datang nih sure aku akan kagum dengan diri sendiri. Even sekarang nih, tiap kali nak pergi sembahyang, aku akan jeling jer ke kanan kat baris-baris kacang. Baris demi baris kacang tanah yang tersusun rapi. 

So dapatlah another belas baris kacang yang aku tanam. Yang jadi macam cepat tuh pasal tanah masih lembab (2 hari hujan), dan aku ikut style mak. Aku cuma buat alur, jalur, dan tanam. Biasanya aku akan cangkulkan keseluruh kawasan, then baru dibuat lubang, itu macam membazir waktu dan tenaga. Mengapalah aku tak terfikir nak buat macam tuh sejak dulu? 

Dah siap tuh aku menimbus pangkal kacang, senang kerjanya sebab ada space untuk bekerja, baris kacang jauh-jauh antara satu sama lain, lagi pun tanah masih lembut. Dan aku pun bersemangat kerja, yang aku rasa disebabkan ketidakceriaan hidup aku sekarang nih sementelah internet tak ada connection. 

Esok, aku kena ke Sungai Ruan lah, dulu Aiman ada kata yang kat Sungai Ruan ada cyber cafe kokak. Kokak pun kokak lah, asalkan boleh online. 

Ya ampun, penasaran gue justru udah 5 hari gak bisa internetan.