Saturday

Isnin - 29072013

Malas sungguh lah aku nak ke kebun pagi nih, banyak benda-benda negatif, benda-benda kecik yang buatkan aku macam hilang mood nak kerja. Pasal bill talipun tak berbayar lah, pasal internet service tak ada lah, pasal kedisappointedtan aku kat Ida lah, pasal kacang kat Zone 3a tuh macam tak banyak isi lah, pendek kata memang aku mengalamai Monday Blues yang parah. Orang kampung pun ada gak Monday Blues nya. Kelas gituh. 

Tapi, Ariff pulak ada datang sebab memang dah janji nak mencabut kacang pagi nih. Pundek arrr Ariff nih, biasanya kalau dia "nampak aku tak ada", dia akan terus blah, walaupun sebenarnya dia "tak nampak aku ada". Tapi tadi tuh walaupun dia "nampak aku tak ada", dia tunggu jugak as if dia "tak nampak aku tak ada". Lama jugak aku intai dari rumah, dalam hati kata, mintak-mintak Ariff blah lah, tak payah nak cabut kacang pagi nih. Tapi, doa-doa, permintaan-permintaan macam tuh jarang dimakbulkan.

And so mencabut kacanglah kitaorang berdua, or rather Ariff sorang. Aku mengumpul dan meleraikan kacang, bersepah di sana sini . Aku tak berapa faham Ariff nih so memang aku tak akan tegur salah dia, memang aku jaga hati dia, aku kasi dia happy-happy aje. Entah macamana lah gamaknya kalau dia nih sentap, harus terpelanting screw sana sini kot? Ekekekkeke

As expected, tak berapa menjadi kacang kat Zone 3a tuh, dan aku akur yang semuanya tuh berpunca dari kebodohan dan keserakahan aku yang tanam rapat-rapat. Ditambah pulak hujan yang tak henti-henti dulu tuh, so tanam rapat-rapat bukanlah punca utama (tak nak mengaku kalah/salah gak tuh aku nih). Dan semua tuh buat aku bertekad yang round seterusnya nanti nih, aku nak buat yang terbaik, infact memang dah aku buat macam tu pun dah, tanam jarak-jarak, dalam sejalur/sebidang tanah cuma tiga atau empat baris kacang aje yang aku tanam. Kalau mengikut piawaian dulu, selagi boleh muat ditanam, aku akan tanam, itu yang boleh muat sampai enam tujuh baris tuh. 

Dan aku tanam pun dalam-dalam, infact ada kacang yang aku tanam 2 minggu lepas pun masih belum menampakkan butirnya kat permukaan tanah. It takes about 5 or 6 days nak tumbuh, kalau tanam tak berapa dalam, dalam tanah. So aku boleh imagine yang next round nih bountiful harvest lah kot, InsyaAllah.

Petang nih Aiman datang tolong menyiram, pasal aku sibuk sambung kerja meleraikan kacang yang dicabut tadi tuh. Slow kerjanya pasal macam tak bersemangat jer aku denga hasil yang dapat, itu yang tak ada lah aku beria-ia sangat nak buat cepat-cepat. Kesian pasal dia jalan kaki (tayar basikal bocor), aku hantar Aiman balik ke rumah. 

"Ini rumah Atuk saya, rumah saya lain, kat belakang Pekan Sari", kata Aiman bila aku sampai kat depan rumah Atuk dia.

Mati-mati selama ini aku ingatkan Nasir duduk di situ. Rupanya rumah diaorang ada tak jauh dari situ, kat belakang. Dan bila aku tengok jer rumah tu, aku rasa sayu, rasa kesian aje. Sebab keadaannya teruk. 

Eh, aku lagi teruk kan? Rumah sendiri pun tak ada, tak kerja, tak ada harta, duduk sama mak pulak tuh.