Sunday

Jumaat - 02082013

"Moh kita ke Raub karang, nak beli barang nak Raya nih. Nak tunggu Pekan Sari esok susah lah, uko penuh oghang", kata mak masa balik dari Subuh tadi.

"Nak pergi pukul berapa?", aku tanya mak.

"Awak datang jempert (jemput) mak di Surau kang dedalam pukul 10, lepas kome habis bertadarus", kata mak.

"Tinggalkan lah dokumen siap-siap, surat kematian pak, salinan IC, semuanya tu, saya nak ke Telekom nak pulangkan cek (arwah) pak semalam tu", aku kata gitu.

Kebetulan semalam dapat cek yang dialamatkan kat (arwah) pak, TM pulangkan deposit talipun sebanyak RM 200, so aku nak settlekan benda tu lah.

So awal lah sikit aku ke kebun, aku membaja kat sebidang tanah yang kacangnya aku tanam sebulan lepas tuh. Bukan pasal mak bising semalam tapi memang dah plannya gitu. True yang ada a few pokok kacang yang kekuningan sebab kurang makanan. Dan aku perasan yang ada 3 empat anak kacang yang termati, mati dengan sendiri. Ha, itu satu lagi sumber isu yang kontroversi. Haruslah mak akan kata yang kacang tuh mati pasal banyak sangat baja. Macam masa second round dulu, ada a few pokok kacang yang mati, so aku beritahu mak. Mak, as always, ada jer lah jawapannya. 

"Terlebih baja lah tu, tak pun baja tu terkena pokok, itu yang kena buat berambi sikit tu masa membaja", kata mak. 

Aku tak terus jawab, aku tunggu lama sikit, then baru aku kata, "Sini belum letak baja lagi..." 

Mak selamba aje, tak ada pun reaksi bila serkap jarang mak tak mengena. Alah bisa tegal biasa kot ekekekek.

So kali ini aku sure yang jawapan yang sama akan mak kasi, kacang tuh mati sebab terlebih baja atau sebab baja terkena pokok kacang masa membaja.

Kali ini aku taruk sikit jer baja, pengalaman lepas mengajar aku. Dulu tuh aku taruk berlebihan baja, overdose, sampaikan banyakkkkkkkk pokok kacang yang mati. Kali ini, Alhamdulillah, aku belum lagi buat benda-benda bodoh gitu, lawa tersusun jer anak-anak kacang aku.

Tengah ralit membaja, aku nampak ada kereta datang. Hmmm, balau mana pulak nih? Why don't people just leave me alone? Biar lah kera sumbang sekor nih sorang-sorang, kalau nak kacau kera pun, pergi lah zoo.

Rupa-rupanya member kat internet yang datang berempat dulu tuh, Neocortex dari Bentong. Tak ada call pun nak datang, nasib baik aku ada. Dia datang nak beli kacang, mulanya aku ingatkan nak beli sesekilo dua tapi bila dia kata dia nak beli banyak, terus aku senyum dalam hati. 

Tuhan maha kaya, semalam mak beria-ia tanya aku pasal kacang tuh nak dijual kat mana, harinih Tuhan beri jawapan in the form of Neocortex. Dan kebetulan pulak mak tak jadi ke surau (and I don't know why) so right infront of her eyes mak tengok (melalui dapur) aku menimbang 12 kilo kacang untuk dikasi kat Neocortex. Hope mak sedar pengajaran yang Tuhan tunjukkan tuh. 

Aku suka kalau benda-benda macam nih buatkan aku ingat Tuhan, buatkan aku relate kan kepada kebesaran Tuhan. Macam tadi tuh, masa aku tengah nak pindahkan polybag petola ke bawah pokok, tengah aku ralit berjalan tuh aku terpijak lubang, then jatuh berdebuk. Terus aku cuba ingat kalau-kalau kaki aku ada buat dosa pagi nih. Tak ada rasanya. Then aku cuba ingatkan kalau ada benda-benda yang aku buat salah. Pun tak ada rasanya.

Nasib baiklah cuma ada 12 kilo kacang, kalau tak sure dia ambik semuanya sebab tak kan dia nak kalah dengan Pakcik Kacang yang beli 20 kilo ituhari kan? And so, sampai ke Bentong lah kacang aku akhirnya. Cawangan Bentong dah ada, cawangan Ulu Dong dah ada, sapa lagi nak beli kacang untuk dimakan dan ditanam?

Eh, aku rasa nak sorok lah cili yang disemai tuh pasal tiap kali orang datang nak beli kacang, ada jer yag mintak anak cili tuh ekekkeke. "Lawo lah lada deme terh, bak ke kome dua tiga batang", "Bagi aku empat lima batang cili tuh, nampak macam lawa jer", "Kome ambik lima nang batang lada aok nih boleh ker?", selalu pertanyaan-pertanyaan macam tuh keluar dari mulut pembeli kacang yang terpaku menengok anak cili yang tersusun rapi tuh.

Dalam pukul 10 kitaorang ke Raub. Aku ingatkan banyaklah benda yang nak dibeli tapi bila aku nak hantar mak ke Tunas Manja, mak suruh hanta ke kedai runcit Big Onion Grocery jer. Aku ingatkan sure lah macam yang dalam quiz show Supermarket Sweep tuh kan, tapi setakat 2 bag plastik jer barang yang dibeli.

Tak settle masalah kat TM so aku kena datang sekali lagi nanti, kena bawak Sijil Kahwin mak lah pulak. Kalau nak dialamatkan ke orang lain, kena bawak Surat Beranak, tak cukup dengan bawak IC aje. 

Sampai rumah dalam pukul 11 (tak sampai sejam pun kitaorang kat Raub), so banyaklah jugak masa untuk aku online, dah lama tak rileks-rileks dalam pukul sebelasan gitu.

Lama dah Aiman tak datang tolong aku so sorang-sorang aje lah aku menyiram petang nih. Bosan gak jadi pekebun nih, kena kerja hari-hari, pagi petang. 

Tarawikh malam nih Imam tuh tertinggal 2 rakaat, Bilal yang tersalah. Tak ramai orang sedar, aku pun mulanya ingatkan aku yang salah tapi aku perasan yag Imam tuh tak sempat habiskan Surah Yaasin, Tarawikh dah pun 20 Rakaat.

Besok malam terakhir budak-budak Tahfiz tuh kat masjid nih, so aku nak kasi lah jugak duit poket untuk diaorang balik kampung.