Friday

Day 25 - Jumaat 25/11/2011

Aku keluar kerja awal sikit harinih pasal nanti dah nak pergi Sembahyang Jumaat kan? Lagipun banyak kerja yang terbengkalai nih, setiap hari hujan kan macamana aku nak potong rumput?

Jadi macam serba salah pulak akhirnya, apa yang nak dibuat dulu. Terpaksa aku potong rumput Kolam 3 pasal itu lebih penting. Tapi sebab Kolam 3 tuh curam sangat kat hujungnya so aku pindah ke kolam 2 pulak walaupun cuma tinggal sikit aje lagi yang belum dipotong. Tempat yang paling susah dan paling banyak dan lebat rimbun-rimbunnya. 

Instead of mula kat kawasan yang dulunya aku tinggalkan, aku potong rumput yang di sebelah sana tuh sebab kat situ tak curam sangat. Lagipun kat situ ada pokok rambutan yang buahnya macam melambai-lambai aku aje. Rambutan tuh, dan pokok buahan lain, semuanya milik Thamby tapi pekerja dia ada beritahu yang kalau aku nak ambik, ambik sikit-sikit, dan jangan makan terang-terangan. Setakat rambutan yang banyak pokoknya tuh diaorang tak kisah sangat, buah-buah lain (durian dan cempedak) diaorang tak pernah kasi aku. Unless cempedak dan durian tuh jatuh ke dalam kolam, then itu akan jadi harta sapa yang nampak dulu.

So asyik kerja kat kawasan bawah pokok rambutan tuh aje lah aku walaupun semak samunnya taklah setebal mana. Sekali mesin mati, sekali aku capai dahan rambutan. Murahnya rezeki aku. Dan banyak kali pulak mesin tuh mati. 

Biasanya kalau aku pergi Sembahyang Jumaat guna motor Mamat Lone Ranger, on my way balik tuh aku singgah kedai beli barang, dan aku akan belikan dia jajan dan biskut. Tapi tadi since aku tak ada duit, aku tak beli apa-apa. Aku kata kat dia yang aku tertinggal wallet. Tak apalah, aku akan "ganti" balik nanti "hutang" aku tuh. 

Seng datang hantar jaring pasal esok nak tangkap ikan kat Kolam 1. Dia kata Raju tak datang sebab Pinky sama Jon tak suka kat Raju tuh, so aku yang akan mengepalai seramai dekat 12 orang yang akan turun menangkap ikan esok. Dalam hati aku berdoa janganlah Seng datang awal-awal sangat besok, kalau boleh biar dia datang masa kitaorang dah siap tangkap ikan. Aku tak nak dia marah-marah nanti tuh sebab aku nih jenis melawan orangnya, menjawab balik. I have nothing to lose pun kalau aku bertekak, takat hilang kerja tuh apa lah sangat kan? Be my guest lah!

Pinky sama Sham datang petang nih. Cakap dengan aku baik-baik aje, senyum-senyum pulak tuh. Adusss, ini sure sebab ituhari punya pasal. Sham lagi lah, aku rasa awkward betul bercakap dengan dia pasal dia cakapnya baik-baik aje, tak berapa banyak cakap pun. Totally different from Sham yang aku kenal dulu. Sampaikan aku rasa macam bersalah aje. But at the same time aku rasa macam nak gelak kat diaorang yang "terpaksa berubah" tuh.

Aku tak ada masalah dengan Pinky tapi dia pun cakap beralus yang amat sangat. Sampai aku terfikir, berharga sangat ker aku kat sini nih? 

I'm your private dancer, a dancer for money
I'll do what you want me to do
I'm your private dancer, a dancer for money
And any old music will do
(Private Dancer - Tina Turner)

Aku mintak Sham tolong aku pindahkan kipas ke Kolam 3 sebab aku kena sediakan kolam untuk esok, nanti kalau dipindahkan ikan dan kipas tak ada dipasang, harus mati ikan-ikan tuh. Sejam lebih aku terkial-kial memasang kipas, dan merungkai (bukak ikatan tali yang bergumpal-gumal) tuh pun dekat sejam, hopeless sungguh lah aku nih. 

Mamat Lone Ranger kasi epal, limau dan rokok a few batangs, macam dia tahu jer yang aku tak ada rokok. Aku nih gitu lah, kalau ada rokok aku hisap, kalau tak ada tuh aku rileks selamba aje, tak ada lah sampai ke tahap cari dalam ash tray kalau-kalau ada puntung rokok yang masih panjang yang boleh dihisap sesedut dua. 

Tenang ake aku memorex malam nih pasal semua positions aku positive, kalau aku closekan semuanya dapat untung dalam USD 50 tapi since I'm bearish Euro, aku nak hold sampai minggu depan. Bukan tamak, tapi strategy.