Monday

Day 29 - Selasa 29/11/2011

Aku "peratikan" diri aku nih kan, aku nih rajinnya awal pagi aje. Since aku dah tak tidur lepas Subuh, aku sempat memorex, buat apa-apa yang patut. Then terus turun kerja, walaupun tak ada apa sangat nak buat, nak kasi makan ikan masih awal. Kalau nak buat kerja-kerja lain aku biasanya buat lepas kasi makan ikan. 

So lepas semuanya selesai, aku mulalah bersiap untuk menimba air, nak penuhkan tangki. Dua tiga kali mencebok air aku dah lenguh, dan the thought yang macam tak masuk akal aje kerjanya, itu yang buat aku jadi malas tuh. 

Mamat Lone Ranger jerit kat aku dari rumah dia, dia kata, "Bukak gate, bukak gate, mari aku tengok". Then dia kata dia akan pinjamkan mesin sedut air sebab dia kata kalau macam cara aku buat tuh, sampai besok pun tak akan penuh tangki tuh. 

Dia kata dia selalu peratikan aku kerja, kalau aku macam boleh buat aje kerja tuh, dia senyapkan aje tapi kalau aku macam terkial-kial aje kerjanya, dia akan tolong. Tak sampai setengah jam aje, penuh kedua-dua tangki tuh, aku janji dengan dia yang aku akan mintak duit kopi dari Pinky, nak kasi dia sebab dia tolong aku. Kalau pun Pinky tak nak kasi, aku nak kasi duit bila dapat gagi aje lah, nak kasi dia dalam sesepuluh ringgit kot.

So lepas tuh terus lah aku cuba menangguk ikan, aku dah agak dah, memang susah. Terlari-lari aku mengejar ikan, sekor pun tak dapat. Aku dah kata, ikan nih ada otak lah. Diaorang lebih pandai dari aku. Aku nih bukanlah bodoh sangat orangnya kan tapi diperbodoh-bodohkan oleh ikan-ikan tuh, itu betul-betul menguji kesabaran aku. 

Akhirnya dapatlah 3 ekor ikan yang besar, dalam 300 ekor yang kecik-kecik (aku kira sekor-sekor sebelum pindahkan ke tangki), tapi yang banyaknya anak-anak ikan liar yang macam tadpoles tuh. Aku kumpulkan setempat anak ikan kecik yang liar tuh, silap-silap boleh aku jadikan ikan bilis. 

Dah nak masuk sebulan aku kerja sini, aku dah pun publishkan blog aku, aku rasa macam dah settled dah kat sini. So aku rasa tiba masanya aku beritahu family aku pasal kerja aku nih, I just want to know what they have to say. So aku messaged Ani, adik aku kat Taiping, sebab dulu dia kata dia selalu baca blog lama aku. I know she didn't mean it tapi gila aku terasa hati gila dengan reply. Bila Ida kata yang dia pun nak tanya benda yang sama, then baru aku rasa cool sikit. 

Aku rasa macam menyesal jugak lepas kasi tahu pasal kerja aku nih kat adik-beradik aku tapi aku malaslah nak "menipu" dengan kata yang aku masih kerja restoran di Bangi, kan? Raya Haji aku tak dapat balik, dan biasanya aku off hari Rabu (masa kerja restoran tuh dulu) tapi sekarang langsung tak cuti, sure orang akan tertanya-tanya kan? Might as well cakap terus terang aje, after all kerja yang aku buat nih is bukannya teruk mana pun. Lagipun selama ini aku tak cerita pun pasal aku kat keluarga aku, aku cuma tulis kat blog aje, my friends (my blog readers) know me more than my parents do. 

The rest of the day aku ulang alik menangguk ikan dan memorex aje lah. Setengah jam menangguk, 10 minit check my Forex. 

Masa aku jalan-jalan pusing kolam, aku terperasan yang banyak tanah runtuh, dan tunggu masa nak runtuh aje. Bahaya gila, dan kalau runtuh, punyalah azab nak merepairnya nanti tuh sorang-sorang.

Baru tadi aku pulangkan beras Joko, kasi dia ikan 2 ekor. Semalam dia nak pinjam duit tapi aku kata aku pun tak berduit. Bahaya dah gayanya nya Joko nih, asyik nak meminjam aje kerjanya. Ituhari aku ada sembang dengan dia, dia nasihatkan aku jangan rapat sangat dengan Mamat Lone Ranger pasal dia kata Mamat Lone Ranger tuh kalau pinjam duit tak pernah nak pulangkan. But as I see it, who's talking now?

Banyak jugak aku lost malam nih, dalam puluhan dollars, Euro kept creeping up dan I kept selling. Memang a good recipe for a disaster lah kan kalau melawan arus nih. Nasib baiklah aku main on profits sekarang nih.  

Aku tak tahu what was going on kat luar, kat bangunan reban ayam, sampai pukul 9 lebih aku dengar suara orang. Ada jugak aku intai-intai, ada terdengar suara Joko, suara bini dia. Tak kan sampai malam diaorang kerja, tapi kerja apa pulak dalam gelap tuh? Nak kongkek pun tak kan dalam reban ayam kot? Tak tahu lah kalau diaorang nak spice up their sex life kot?