Wednesday

Day 58 - Rabu 28/12/2011

"Best lah ko, tak payah buat kerja", kata Mamat Lone Ranger, masa dia datang nak mintak makanan ikan. Aku beritahu dia yang petrol dah habis, so aku tak tahu nak buat apa. 

"Diaorang nih tak tahu, setong minyak tu sehari jer kalau ko guna betul-betul", kata dia lagi. Dia sorang jer yang memahami keadaan aku yang bersemangat nak buat kerja tuh. 

And so aku rileks jer lah awal pagi tuh, siap buat cekodok sesepuluh ketul, buat bekal makan kat store. Rasa guilty asyik ulang alik ke kongsi sebab nak online, aku pun mula lah buat apa yang patut. Aku turun ke Kolam 2. Instead of guna cangkul kayu yang berat tuh, aku guna real cangkul, aku menyangkul tanah lumpur yang macam keras-keras lembut tuh. Lumpur tuh sebenarnya tanah yang bercampur taik ikan, yang aku rasa, elok kalau dibuat alat mekap kot. Sebab aku tengok texture tanah lumpur tuh, dia macam ada lubang-lubang pores, dan tak berketul-ketul. Sapa-sapa nak try, just let me know, nanti aku pek kan. 

Terralit jugak aku buat kerja tuh, mungkin sebab mencangkul tanah yang lembut kot? Kalau menyangkul tanah keras, lama dah aku berhentinya. Aku menyangkul sekeliling pulau tuh, yang makin lama makin kecik jadinya pulau hijau yang berlumut kat atasnya tuh. Puas hati aku. Aku nih gitulah, dalam malas-malas aku tuh, sebenarnya aku nih rajin.

Elok jer aku nak naik ke darat, aku nampak kereta Kinky. Fuck! Kalau aku tunggu seseminit dua tadi, sure dia akan nampak aku tengah pulun kerja. Dia pakai pakaian biasa aje, diaorang tengah cuti semuanya kot? Dia bawak setong minyak, yang tak penuh sangat pun, so aku dah fikir yang aku nak berjimat guna minyak tuh. Maknanya tak payah hidupkan pam the whole day lah pasal esok sure minyak tuh akan habis. Dia tak tanya pun bila kerja mencuci kolam tuh akan siap (kalau tanya, sure aku carut-carutkan aje), aku tahu yang dia macam kesian sebab aku terpaksa buat sorang-sorang. Dia kata dia akan talipun Seng, nak tanya pasal pekerja yang dijanjikan nak dihantar ke sini tuh. Gamaknya pekerja tuh sibuk menangkap ikan sebab sekarang Seng tengah nak clearkan kolam-kolam dia. 

Tak ada pun dia tanya pasal cuti aku yang sepatutnya hujung minggu nih. Aku pun buat faham-faham ajelah yang since Indons belum datang, so tak kan aku nak cuti jugak kan? Tak kan aku akan tinggalkan kolam nih kan? Tapi, ada jugak aku terfikir, buatnya minggu depan dia akan tanya aku, "Eh, saya ingat you sudah cuti, last week janji you mau cuti for the New Year, meh?". Ha, ada kemungkinan macam tuh nanti tuh. Kalau that scenario jadi, aku tau lah apa nak buat. Akan aku ajar cukup-cukup diaorang nih.

So tengahari aku kat store ajelah, sesambil online, sesambil memerhati dari kejauhan pam-pam menyedut lumpur dan mengepam air. Tak ada niat pun aku nak jejakkan kaki aku ke dalam kolam. 

Ada lah dua tiga orang yang post kan pasal blog Kisah Seorang Banduan aku kat a few sites, so harinih banyak pulak visitors ke sana. Then mulalah ada yang postkan kat Facebook. Then aku terralit menjejak a few of them, ada yang baca dari awal, dari satu entry ke entry seterusnya, sampaikan aku pun terikut-ikut sama baca my old entries. Best pulak baca kisah-kisah lama.

Sedangkan aku tuan punya blog, boleh terralit baca, apa tah lagi orang lain, kan?