Wednesday

Day 33 - Sabtu 3/12/2011

Kelam kabut jugak aku pagi nih sebab semalam berjaga sampai pagi, sampai Forex tutup for this week. Then nak tidur kejap lepas Subuh, tapi mengenangkan yang diaorang nak datang by 7.30 am, itu yang aku terus aje breakfast dan turun ke kolam buat apa yang patut. Bukak empangan, cabut kayu-kayu penanggah jaring yang masih tercacak, yang nampak macam pokok bakau aje tuh. Then ketepikan kipas, teruslah aku turunkan jaring dan ikat siap-siap. 

Pukul 8.45 am baru diaorag datang, sambil makan karipap. Malik aje yang datang awal sikit, dalam pukul 8 gitu. Tak ramai yang datangnya pun, Sham, Malik, Pinky, Jon, Alex dan Agnes. 

Jon nak jugak menjaring kat Kolam 2 yag ikan besar-besarnya ada more than 100 ekors tuh tapi aku kata buang masa aje sebab most of the ikans there, yang besar-besar, diaorang menyorok bawah tanah lumpur. 

"So in that case we use the other jaring then", kata Jon, "we just tarik the jaring atas tanah lumpur. Easy, kan?", kata dia lagi.

So kitaorang bertujuh pun mulalah menarik jaring, tak payah diikat kat mana-mana pasal air nya cetek, just a matter of tarikking and tolakking jaring tuh aje. Bila sampai kawasan lumpur, mulalah stuck, dan aku pulak kerja di bahagian tengah, di kawasan lumpur tuh. Punyalah siksa menarik jaring yang kainnya macam kelambu tuh, penuh dengan tanah lumpur aje. Si Pinky sama Agnes takat pegang birai jaring jer. 

Sampai ke hujung, not even a single ikan besar yang dapat ditangkap, takat anak-anak bilis banyaklah. What a waste of time!

Lepas tuh ke Kolam 1, banyak lah ban yang jatuh, yang tumbang pasal masing-masing tuh nak turun ke kolam punyalah nak berpaut, nak berkerabat sana sini. Diaorang tak tahu yang aku berpeluh-peluh (walaupun dalam air) masa merepair ban tuh dulu nya. Iyalah kan, orang KL nak turun kolam, kan? Tapi, aku orang New York, apa pasal selamba aje turun kolam tanpa pegang ban pun?

Jon suruh buat betul-betul sebab nak tarik jaring sekali aje, so every single tayar tuh aku godek-godek sebab banyak ikan yang menyorok dalam tayar. Banyak jugak ikan yang lepas pasal Agnes, Alex sama Pinky asyik terlucut jaring yang di kaki aje. 

Siksa jugak nak habiskan menangkap ikan tuh sebab tak cukup orang, itu yang walaupun cuma satu round aje menarik jaring tapi letih gila. Dapatlah dalam 7 bakul ikan, itupun ada yang terlepas banyak sebab jaring tuh bocor. So kat Kolam 3 sekarang adalah dalam 6 tan ikan semuanya.

Jon suruh aku tetap buang kan air Kolam 1 sebab nanti nak dicuci sekali dengan Kolam 2. Itu antara kerja-kerja berat nanti tuh, membersihkan kolam yang perlu disembur dulu tanah lumpur sebelum ditaruk kapur. 

Sebelum diaorang balik, Jon suruh aku cari 2 orang untuk kerja di sini sebab dia kata mati lah kalau aku kerja sorang-sorang. Dia nak buat kolam nih elok sikit, lebih professional gitu. Instead of pasang tayar, dia nak pasang plastik hitam so that tak akan ada ikan yang menyorok, dan maintenance pun tak tinggi. 

Pinky kasi RM 40, biasalah aku buat pura-pura tak nak terima tapi bila dia kata yang bukannya selalu menangkap ikan, dan semua yang lain pun dapat jugak, itu yang aku ambik tuh. Rezeki jangan ditolak, kan? 

Petang, badan aku mula terasa sakit, lenguh sana lenguh sini, terkapar aje aku, mana dengan tangan yang luka sana sini, mana dengan kaki yang berdarah dan macam bisul aje sebab ada tercucuk duri. Sampai ke malam aku menahan sakit, asyik menengok telapak kaki aje. Risau jugak aku, janganlah sampai jadi macam dalam novel Ranjau Sepanjang Jalan pulak. Lepas Isyak terus aje aku tidur.