Wednesday

Day 44 - Rabu 14/12/2011

Biasalah, aku ingatkan sure awal pagi diaorang nak datang untuk mencuci kolam, itu yang aku awal-awal lagi dah bersiap sedia. Sedangkakan aku kurang tidur semalam pasal tidurnya lewat. Aku kalau lebih dari pukul 11, memang sampai ke pukul 2 lah baru boleh lena. Tu pasal aku selalu masuk tidur before 11 pm tuh. Lagi satu hal, adalah sekor tikus nih dok mengacau aku, mulanya aku ingatkan apalah, takut jer kalau-kalau binatang melingkar tuh, dan bila aku intip betul-betul, rupanya tikus tengah sibuk menggodek guni berisi kulit durian. Sampai seguni durian yang aku makan kan? Ooopppsss.

Since aku nak guna banyak tenaga inihari so aku makan nasi awal-awal pagi. Jemu dah aku makan ikan, tak sampai separuh lauk yang aku makan sejak semalam, dan aku tak rasa nak makan lagi dah lauk tuh harinih, even kalau aku ada masa. Cuma aku ratah semua kacang bendi yang dekat sekilo aku taruk semalam tuh. 

Ku tunggu dan menunggu tapi masih tak ada yang datang. So aku buat lah kerja-kerja yang patut, kemas sana sini, gulung jaring, pindahkan tangki, kasi makan ikan dan .buat parit. Antara Kolam 1 dengan Kolam 3 tuh, ada parit yang kalau hujan, sure penuh dengan pasir dan tanah, so aku clearkan parit tuh, aku dalamkan lagi. Tercungap-cugap aku menyangkul dan menyekop tanah, walaupun tak sampai 10 kali menyangkul aku berhenti rihat. Pengelat gila aku nih, pemalas. Sampai aku terfikir, sesambil melepak tuh, apa pasal aku nih malas sangat orangnya? Kalau di depan orang, aku memang rajin tapi bila tak ada orang, aku akan malu sendiri dengan kemalasan aku. 

Masih tak ada sesiapa yang datang walaupun dah pukul 11. Aku dah lima enam kali ulang alik ke kongsi mengecheck Forex. Then aku message Pinky, buat pura-pura tanya kononnya, then bila Pinky kata yang dia akan sampai dalam masa sejam lagi, maknanya adalah lagi sejam aku boleh melepak, kan? So aku bawak lapto, ambik gambar-gambar.

 Kolam 1

 Kolam 3

 Kolam 1

 Kolam 2 Kat kanan tu lah store tempat aku selalu melepak, dulu-dulu tuh.

Villla Mamat Lone Ranger

Elok jer aku ternampak jeep diaorang kat gate, terus tangan aku capai cangkul, sambung menyangkul parit tadi tuh. Macam semalam jugak, punya ralit aku kerja, sikit pun aku tak sedar diaorang dah tiba. Cuma Sham, Ridzuan dan Pinky 
aje yang datang. Diaorang bawakkan aku nasi, lepas kitaorang makan, mulalah memasang mesin dan hose etc. Satu mesin ok, satu lagi tuh tak boleh start, so Sham sama Pinky pergi hantar ke kedai untuk ditukar. 

Sementara diaorang tak ada, aku Sembahyang. Lepas tuh lepak sembang-sembang sama Ridzuan. Alim orangnya Ridzuan nih, bila aku tanya dia, "Ko tak apa ker buat kerja-kerja macam nih?", dia kata yang semua tuh rezeki Tuhan. Then kitaorang sembanglah, aku ceritakan kat dia pasal kisah aku di US dulu, aku tekankan pasal 2 benda yang betul-betul menginsafkan aku. Pertamanya kisah aku menjaga King Mongkut yang cacat tuh, then pasal waktu aku di tahanan selama 6 bulan tuh. 

Tak lama tuh Seng tiba, dia kata ituhari dia nak bawak sorang pekerja dia untuk tolong kitaorang mencuci kolam tapi rupanya dia datang sorang aje. Bagus jugak sebab sure nya dia tak akan lama kat sini. Dia suruh aku sama Ridzuan buat cangkul kayu untuk menarik tanah-tanah lumpur. Aku manalah reti bertukang, nak guna hammer pun terkial-kial, tapi nasib baiklah termenjadi apa yang aku buat, Sham awal-awal lagi dah surrender. 

Tak lama tuh Seng blah, tinggallah kitaorang berempat, so aku, Sham dan Ridzuan pun mulalah meranduk kolam, ke tanah lumpur dan lumpur tuh ditarik arah ke pam untu disedut keluar. Simple jer kerjanya tapi meletihkan jugak. Dan aku yang kalau di depan orang memang pulun punya kerja, memanglah letih. Sampai pening-pening kepala aku. Tak sedar aje dah 5-30 pm, hujan nak turun dan diaorang pun dah nak balik. Sambung esok lah pulak. 

Pinky tanya aku, berapa lama boleh siap, aku kata seseminggu dua baru selesai kot Kolam 2 tuh. Dia tau yang 3 orang bekerja memanglah lambat siapnya, itu yang dia kata mungkin dia akan suruh Sham ajak kawan-kawan dia kerja. And looks like weekends pun akan kerja jugak. Adusss. 

Tak apalah, nampak gayanya days ahead aku akan jadi busy. Tadi tuh, punya ralit aku kerja sampaikan aku sikit pun tak teringat kat Forex aku walaupun aku ada a few open positions, yang bila aku berkesempatan check, tengok-tengok ada 3 positions aku kena langgar stop loss nya, rugi a few dollars. Macamana pun aku masih hold sell positions aku yang nun jauh di atas tuh.