Friday

Day 36 - Selasa 6/12/2100

Aku rasa selama aku bekerja di sini, harinih lah hari yang aku paling malas sekali. Gila punya malas hari ni nih.

Mungkin sebab Forex aku semenjak dua menjak nih macam tak bergerak aje, itu yang aku rasa tak bersemangat tuh. Puas aku fikir, macamana lah the first 2 weeks dulu aku boleh dapat dalam USD 400 sedangkan lately asyik loss aje. 

Either that, atau aku memang dah di tahap bosan yang terpaksa kerja hari-hari nih. 

Tadi, seingat aku, cuma sebaldi lumpur yang aku berjaya naikkan untuk buat menutup rekahan tanah yang semakin besar sebab hujan yang turun setiap hari. Dan kerja kasi makan ikan, of course. Itu aje kerja aku. 

Selebihnya aku melepak. Lepas melepak di sana, aku melepak di sini. Tak lama tuh aku melepak di situ. Kemudian aku ke sana semula. Then aku ke sini lagi. Then aku ke situ. Aku berada di mana-mana.  Dalam keadaan tak buat apa apa.
  
Berbeza sungguh dengan keadaan keling yang kerja dusun Thamby tuh. Da terlari sana sini sambil membawak bakul kecik untuk memetik sayur. Yang terlari-lari macam orang dikejar tebuan tuh apa pasal nya? Nak kejar apanya? Why does he have to run, he already is a loser kan? Kalau betul-betul nak kerja, bawaklah bakul besar sikit, ini takat bawak kotak kecik yang muat dalam sesekilo kacang panjang, nampak sangatlah auta nya kan? 

Why can't he be like me, sitting on my ass, walaupun nampak macam tak kerja tapi sebenarnya I'm waiting for things to happen. 

He works hard for the money
(Ehek ehek)
So hard for the honey
(Ehek ehek)
He works hard for the money
So you better treat him right
(Ehek ehek)

*Nyanyi ikut style Hank Azaria nyanyi, dalam film The Birdcage*

Tengah sedap mengelamun, siren berbunyi. Elektrik terputus. Kipas padam. Semuanya tak jalan. Dan lamunan aku terhenti di situ.

Terus aku cuba-cuba godek sana sini, aku pun dah ada experience sekali dulu tuh kan? Masih tak ada elektrik. So aku startkan generator, masalahnya pulak, apa aku kena buat lepas tuh. Takat hidupkan generator, kipas tak akan hidup sendiri. Seng tak ajar aku macamana nak on kan meter. Shit! Terus contact Pinky, then dia contact Seng. 

Mamat Lone Ranger kata bekalan elektrik terputus kat seluruh area situ sebab masa dia ke kedai tadi dia tengok ada cable kat mana tah yang putus dihempap pokok. Lega jugak aku mendengarnya sebab semua orang terlibatlah kalau macam nih. 

Aku bimbag kalau lama baru elektrik ada, haruslah mati semua ikan-ikan Kolam 3 sebab kolam tuh kecik dan ikannya banyak. Menurut kata Seng, dalam masa 2 tiga jam kalau kipas tak pasang, ikan akan timbul di permukaan kolam. 

"Sekejap lagi saya datang", kata Pinky. Aku ingatkan dalam sesetengah jam gitu dia akan sampai tapi dari sejam ke sejam aku menunggunya. Kat tepi kolam, sesambil tengok ikan yang semakin lama semakin banyak yang timbul, yang akhirnya jadi macam tempat menjemur ikan aje, berteraburan ikan kat permukaan kolam. 

Nak rasanya aku juntaikan kaki sambil kocak-kocak air kolam tuh so that ikan dapat oksigen. Nazak dah ikan tuh semuanya dan kalau semuanya mati, adalah belasan ribu ringgit rugi. 

Lepas 4 jam menunggu barulah Pinky tiba, aku masa tuh macam dah redha aje kalau ikan-ikan tuh mati, dan kalaulah ada sapa-sapa yang menyalahkan aku pasal tak reti nak sambungkan generator ke kipas, then akan aku maki habis-habisan. 

Sesambil Seng kasi instruction itu ini kat phone, kitaorang buat apa yang disuruh. Benda yang aku buat pun sebelumnya. Dan masih tak berjaya nak hidupkan kipas. Panjang nyawa ikan-ikan tuh sebab tak lama lepas tuh elektrik pun ok semula. Lega masing-masing akhirnya.

Pinky beritahu aku yang kemungkinan minggu depan aje nak cuci kolam sebab Seng sibuk dengan bisness dia yang lain. Aku beritahu Pinky yang kalaulah tak ada orang nak kerja, boleh upah Joko, bini Joko sama Keling tuh aje, tapi kerjanya di waktu malam lah sebab siangnya diaorang kerja. Ituhari diaorang ada tanya aku kalau-kalau ada kerja yang diaorang boleh buat, they will do anything for some extra money. Diaorang kata tak kisah kerja malam sebab itu saja masa yang sesuai, lagipun waktu siang diaorang boleh kerja rileks-rileks kalaulah malam sebelumnya diaorang kerja di kolam Pinky nih. See, diaorang pun sebenarnya bukan kerja sangat pun di waktu siang tuh, gaya aje lebihnya kan?

Pinky setuju dan dia kata she will let me know. Aku pun kata yang aku ok aje kerja malam, must be fun kan kerja malam-malam, pasang spotlight gitu. Dan esoknya tak payah kerja. 

"Tapi you kata malam you buat Forex?", Pinky tanya aku. Ish, prihatin dia nih.

"Not every night", aku kata gitu. Tak kan aku nak kata yang kalau tak buat malam, aku buat waktu siang, kan?

Sebelum diaorang blah, Malik kasi aku sejadah. I was surprised and a little moved by his gesture macam tuh, so thoughtful of him. Orang macam aku jer yang thoughtful macam gitu kan? Itu yang aku ternganga macam budak dapat hadiah aje, even Pinky pun senyum-senyum aje bila dia tegok yang macamana happy dan terkejutnya aku. 

Malik kan ker selalu tumpang sembahyang kat bilik aku? Dia perasan yang aku tak ada sejadah, itu yang dia kasi kat aku tuh. Bagi aku, sejadah tak penting, asalkan sembahyang di tempat bersih. 

Lepas pada tuh aku janji dengan diri aku sendiri yang aku akan jaga sejadah tuh baik-baik, aku akan bawak ke mana aje aku pergi, kalaulah aku pindah etc. Macam yang sejadah yang Akak The (kakak aku) kasi kat aku masa aku punya 15th birthday, belasan tahun aku guna sejadah tuh, yang tah kat mana dah sekarang nih. 

Biasalah, lepas diaorang blah, aku pun tak turun dah ke kolam, aku terus aje melepak kat bilik, memorex dan memasak. Buat sayur kobis, sayur paling senang untuk diusahakan, tak ada apa yang kena dibuang, tak ada bijik, tak perlu dikupas, tak payah dipotong, diricih-ricih guna tangan pun ok. 

Mamat Lone Ranger laung aku dari kejauhan, ingatkan apa lah yang penting sangat. Rupanya dia nak pulangkan duit RM 10 yang dia pinjam ituhari. Aku kata aku dah halalkan aje duit tuh tapi dia berkeras suruh aku ambik jugak, "Eh tak boleh macam tu, hutang kena dibayar", kata dia.

Pelik kan, kalau kita sembahyang (aku) kat sejadah yang orang kasi, kita (aku) akan cuba buat betul-betul, buat lagi baik (not that sembahyang lain kita tak cuba buat betul-betul) knowing yang pahala (kalau ada) sembahyang tuh akan dapat kat orang lain jugak so might as well kasi buat baik-baik sikit. Aku rasa Malik tuh bertuah sebab masa sembahyang, lepas sembahyang, aku teringat kat sejadah dia tuh, so masa berdoa pun aku berdoa biar dia pun dapat kebaikan dari doa aku. Tak banyak pun sikit, or even tempiasnya.