Saturday

Day 54 - Sabtu 24/12/2011

Pukul 7 suku Kinky called aku tadi, aku dah siap mandi semua dah. "Ok, you are already up", dia kata gitu, terus dia matikan phone. Aku ingatkan dalam sesetengah jam paling awal, dia akan sampai. So aku online sekejap, nak tunggu dalam pukul 8 baru nak keluar. Then ada orang ketuk pintu, rupanya Keling tuh, dia kata ada Boss aku tunggu. Laaa, rupanya Kinky talipun tadi masa dia dah sampai, awalnya? 

Ada dalam 20 minit diaorang tunggu aku rupanya. Jon, Kinky, adik Jon sama bini dia. Adik Jon pun kawin dengan Cina rupanya. Aku ingatkan diaorang nak ajak aku keluar tapi macam tak ada gaya pun. Jon terus beritahu aku yang dia punya plan untuk business kolam dia nih. Yang kat sini, kat Semenyih, dan yang dia akan beli kat Ipoh. Millions punya business rupanya. Tak payah aku cerita panjang-panjanglah tapi, macam yang dia cakap kat aku mula-mula dulu, dia nak aku manage a few kolams dia nih. Tapi aku kena mula dari bawah, aku kena tahu apa nak buat. Rupanya kolam Seng yang kat Semenyih tuh masih Seng yang punya, diaorang beli kolam yang lain, kat area situ jugak. Dan yang kat Ipoh tuh luas, dalam 20 hektar. Yang kat sini cuma 3 empat hektar aje.

So dia nak aku tahu serba serbi pasal penternakan ikan, dan later on aku kena kerja kat office. Aku gelak aje lah, aku bukan apa, aku malas fikir jauh-jauh sangat, aku cuma fikir untuk sesebulan dua nih aje dulu. We have a few kolams 
yang nak dibersihkan and we don't have manpower nak buat. Aku nak buat sorang-sorang? Tak boleh. Mungkin boleh tapi slow sangatlah. 

Then dia tanya aku yang dia kata dia dengar dari Kinky aku tak puas hati kerja kat sini. Aku katalah yang aku nak jumpa mak bapak, dah 2 bulan aku kerja setiap hari, I need a break. Selamba aje dia kata ok, dia kata aku entitled to 4 days off sebulan, so gunakanlah cuti tuh untuk melawat mak bapak dan buat benda-benda lain. Laaaa, kalau dari awal diaorang beritahu, tak lah aku meroyan kan? Tak lah aku sampai nak mogok kerja kan? Rupanya dengan diaorang nih, kalau aku tak tanya pasal cuti tuh, diaorang buat tak peduli aje.

"You have to understand, I am a local guy you know, I'm not like those Indonesians, Indians, they have nowhere else to go. I have a life, man", aku kata gitu. 

Dan dia kata yang Seng akan hantar one Indon couple untuk kerja di sini, aku kena train them, dan aku boleh ambik cuti untuk 3 atau 4 hari for the New Year. Yeah, boleh pergi Times Square nih tengok Kathy Griffith sama Anderson Cooper kat CNN stand, 5 tahun straight rasanya aku melepak kat Times Square tunggu "drop of ball" masa tahun baru)

"Look, you are not kerja kolam ikan, you are a Supervisor here, that's why we are paying you higher than what we pay those workers in Semenyih", kata Jon. 

They are paying me RM 1500 sebulan. I know it's sad pasal masa aku kerja dulu, many years ago, aku punya EPF yang dideduct, lebih dari RM 1500 sebulan. Tapi, I can live with that, duduk kat sini aku dah banyak berjimat cermat, kalau aku kerja lain pun dan duduk kat luar sana, aku tak rasa aku boleh secermat macam sekarang. 

"It's a good opportunity for you to slowly climb those steps", kata dia lagi. 

Banyaklah lagi yang dia cakap, suruh aku mula cari rumah sewa kat area taman perumahan kat hujung kampung nih untuk aku duduk sebab Supervisor mana boleh duduk sama pekerja kan? Since lesen aku mati, mungkin dia akan kasi bike aje untuk aku, sebenarnya Jeep yang Sham selalu bawak tuh tujuan dia khas untuk kerja ikan nih aje. 

Ok, to cut the whole thing short, ini pendapatan aku. I'm not looking to build up a career, it's too late for me to do so, bagi aku lah. Janjilah sebagus mana dengan aku, aku tak akan teruja nya lah. Sebab aku tahu yang suatu masa nanti (yang aku tak tahu bila. Bila-bila) aku akan berhenti kerja sini. I know myself too well yang sure adanya "new things'/new developments/new adventures" yang akan buat aku blah dari sini. Aku nih mudah bosan orangnya, dan aku berani keluar dari my "comfort zone" untuk buat benda lain. Walaupun kadang tuh, keluar mulut harimau, masuk mulut buaya kind of thing, tapi aku tak akan regretnya lah, as long as it makes my life colorful, I'm all game. 

Ok, mungkin after a few more months (or even next month) tiba-tiba aku decide nak berhenti kerja, balik duduk kat Bangsar dan cari kerja lain. Itu satu kemungkinan kan, bosan jugak duduk dalam hutan macam nih lelama.

Dan katalah tiba-tiba Forex aku maju sampai aku boleh kembangkan untung dengan buat benda lain (beli physical gold/silver, beli "physical currencies" for example) tak kan aku masih nak kerja sini kan? 

Entah-entah one of my siblings, atau kawan baik yang mintak tolong sangat-sangat aku run kan business diaorang, tak kan aku masih nak kerja sini kan?

Dan kalaulah Mak dan Pak aku setuju, aku sanggup jer duduk kat kampung, jaga diaorang, sesambil buat kerja kampung now that aku dah tahu sikit-sikit kan? 

Until then aku rasa I'm better off kerja kat sini, bertahan dari sebulan ke sebulan. Jangan tanya aku, "Sampai bila ko nak kerja jaga kolam ikan?", or stuff like that. It hurts a little pasal nampak sangat yang kerja aku buat nih hina sangat di mata korang kan? Sebab aku sendiri pun tak tahu sampai bila. Sampai bulan depan? Sampai tahun depan? Sampai aku dah boleh buat passport semula?

Some things are better left unsaid, kata orang tuh, so aku tak nak tulis apa sangatlah kat blog nih. Aku mungkin "look a little stupid now" but I do have a brain, walaupun my brain tuh still stucks up my ass.

"You tahu, when I was little, kawan-kawan I gelakkan I sebab I Keling Melayu (Jon nih dipelihara keluarga Melayu), tapi sekarang I banyak tolong diaorang", kata Jon masa aku petik rambutan sama dia. 

"I want your parents to be proud of you, lupakan itu cerita you duduk ilegally itu semua, we all have stories. Look at my brother, he used to have a dark spot in his life. But now he has more than 300 people working for him", kata dia lagi.

Aku gelakkan aje bila dia kata Keling Melayu tuh sebab aku rasa I have something in common with him, pasal aku nih Bangla Melayu. 

"So, do I have your words?", Jon tanya aku bila diaorang dah nak blah.

Aku tak cakap apa, cuma angkat bahu aje, but I shook his hand afterwards. Dah dia hulur tangan kan?

Ok, now, what am I going to tell Teh and Kak Teh? Kalau aku tak ikut Teh/Kak Teh, aku nih tak mengenang budi ker? Aku bodoh sombong ker? What if I need their help nanti, will they help me? Serba salah betullah aku jadinya. 

As of now, masa menulis nih, aku lebih pada untuk teruskan kerja di sini sebab aku akan dapat off days, aku akan ada 2 assistants, dan aku tak sampai hati nak tinggalkan Kinky sama Jon after about 2 months kan? Kerja kat sini not as bad as yang korang baca kat blog aku, I'm having a good time, hidup aku aman damai. And all that shit. Harap-harap Teh/Kak Teh faham. 

Tapi, kalau decision aku nih menyebabkan aku dianggap bodoh sombong, tak mengenag budi orang yang cuba menolong aku, and all that stuff, aku dengan rela hati akan ikut kerja sama Teh/Kak Teh. Aku ada masa lagi nih nak tanya pendapat mak bapak dan a few of my siblings. Dah tua bangka pun nak tanya pendapat keluarga kan? 

-------------------------------------------

Since Kinky kata yang Seng akan hantar dua orang pekerja secepat mungkin (kalau tak today,esok), so malas lah aku menyambung kerja aku yang sempat aku buat dalam sejam aje lepas diaorang blah. Nak tinggalkan kerja berat-berat, boleh buat sama-sama nanti kan? 

Jon pesan kat aku suruh tegas sikit dengan pekerja, even yang perempuan tuh nanti, dia nak aku suruh perempuan tuh potong rumput, turun kolam, buat apa yang lelaki buat. Jangan kerjanya nak memasak aje, sapu lama kongsi, benda-benda gitu.

Mamat Lone Ranger mintak tolong aku ikut dia ke pekan Hulu Langat ambik motor dia yang lagi satu, dua kali kitaorang pergi, baru lah kedai tuh bukak. Singgah kejap kat kedai elektrik sebab dia nak beli barang. Aku jeling wallet dia, ada duit rupanya Mamat Lone Ranger nih. Dan lepas tuh singgah kedai runcit kejap, aku beli barang sesikit (habislah RM 30), aku tengok dia beli benda-benda penting aje, tak ada pun jajan ker yang dibelinya sedangkan aku barang yang aku beli semuanya untuk dimakan. 

Aku kasi jugak dia biskut yang aku beli tuh sebab dia ada tegur, sampai 2 macam biskut yang aku beli. Since tupperware yang dia kasi suruh aku taruk biskut yang nak dikasi dia tuh besar, tinggal sikit aje lah aku punya jadinya.

Tengahari aku tidur, petang aku mula pindahkan barang aku ke tingkat atas. Aku dah naik taraf Supervisor kan, dah climb a step of corporate ladder kan, kena lah duduk kat atas, kat bawah tuh untuk orang-orang bawahan aje kan? Lawa aje pemandangan dari atas, rasa macam duduk kat Malibu Beach, overlooking kolam yang macam laut tuh. Kat kongsi tuh ada Indon ituhari tinggalkan gitar buruk, so aku cuba-cuba petik, terralit jadinya. Ada sekali tuh aku terpetik macam intro lagu Summer Of 69 (Bryan Adam).

Dan for the very first time aku bukak pintu malam-malam, biasanya pintu sentiasa berkunci. Satu jer yang tak bestnya, kat depan kongsi nih ada pokok pisang, ada satu pelepah/daun pisang tuh bila ditiup angin kolam, asyik melambai-lambai aje, sampai selalu aku tersaspen kejap.