Tuesday

Day 50 - Selasa 20/12/2011

Malam tadi internet buat hal lagi, terpaksa aku tidur awal, daripada nak menunggu dapat connection yang tak dapat-dapat tuh. So awallah aku bangunnya kan? Pukul 5 aku dah tersedar, nasib baiklah dah ok sikit, dah boleh bukak Forex Terminal. 

Nak habis dah biskut yang aku beli semalam tuh, tinggal sejenis aje lagi. Lepas tuh aku start lah kena selsema, asyik terbersin aje, hidung tersumbat. Tapi itu semua tak menghalang aku dari menyediakan bahan-bahan untuk memasak. Dah dua hari berturut-turut aku makan maggi mee masa tengahari, aku kena makan benda lain lah pulak.

And so aku menyiang segala sayur mayur yang aku beli semalam, mentimun pun aku taruk jugak dalam sup sayur aku tuh. Lecehnya nak mengupas dan menyiang sayur nih kan? Tapi aku sabar, lagipun, aku kena masak jugak sayur-mayur tuh at least sekali, sebelum aku tak ada mood dan biarkan semuanya busuk. 

Aku tengok kat almari di dapur tuh banyak rempah ratus yang Indons ituhari tinggalkan, segala macam alat penumis. So aku taruk semuanya, jintan, kulit kayu manis, cengkih, segala macam kulit-kulit dan bijik-bijik yang aku pun tak tau apa nya tuh, all I know is semua tuh bahan masakan, the more aku taruk, the more sedaplah jadinya kan?

Then aku rasa macam ada sesuatu yang tak kena pasal sup sayur aku tuh, bukan aku tak pernah masak sup sayur kan, tapi lama dulu tuh. Then Nekrock kata yang kalau nak masak sup sayur, tak payah taruk all those penumis. Itu semua kalau nak buat sup ayam atau daging. Duuhhh, apa lah lembabnya aku nih?

Sebelanga besar aku memasak, dan memang sedap pun (mungkin sebab aku tertaruk Ajinomoto kot?), sampai 2 mangkuk aku makan, kuahnya siap aku hirup-hirup lagi.

Eh, korang pernah ada rasa macam apa yang aku rasa tadi dak? Lepas makan vege soup tuh, aku rasa macam best jer, aku rasa macam bangga aje yang aku mengamalkan permakanan yang sihat. Serupalah kalau lepas makan durian for example, kita akan rasa macam "bersalah", rasa "macam tak best" aje kan? Itulah perasaan aku tadi, rasa best, rasa happy, rasa macam aku lah orang yang perlu diteladani. 

Itu yang macam bersemangat jer aku nak kerja tadi tuh walaupun bersin aku semakin menjadi-jadi. Hidupkan kedua-dua pam, satu memecahkan tanah lumpur, satu lagi mengepam air. Then pergi kasi ikan makan kat Kolam 3, ada 5 ekor yang mati. Rasanya yang mati tuh ikan yang aku taruk semalam kot. Diaorang tak biasa agaknya dengan suasana tempat baru, jenis ikan yang tak reti membawak diri nih. 

Sebelum tuh aku matikan kedua-dua kipas, aku nak tengok, elok tak kipas yang rosak dulu tuh kalau aku on kan suisnya nanti. Macam apa yang aku agak, kipas tuh tak berpusing. Saja jer cari penyakit aku nih, cuba aku biarkan aje kipas tuh berpusing tadi tuh, ini yang aku gatal-gatal nak uji kononnya, dah terpaksa aku turun ke Kolam 3 tuh untuk gerak-gerakkan kipas yang dah berlumut sana sini tuh. Tapi, macamana pun, aku dah tau apa nak buat kalau kipas tuh meragam lagi sebab after a few times pusingkan bilah kipas, kipas tuh berputar bila aku on kan suis nya. 

Elok aje aku melepak makan rambutan (seriously, aku kena hentikan makan rambutan lah sebab dalam sehari, ada dalam seguni rambutan yang aku makan, and it's getting ridiculous now, aku asyik nak terkencing aje jadinya) mesin menyembur tanah (yang hosenya ditukar semalam tuh) tuh mati, yang bila aku cuba start, rupanya tali kipasnya putus.

Adusss, diaorang nih, bila tukar hose tuh, diaorang ambik aje yang Cina kedai tuh kasi, yang Cina tuh kata, kalau rosak pun tak apa. Dah berapa kali dah asyik-asyik hose tuh yang buat hal, dan diaorang akan datang bawak hose yang lebih teruk. 

So aku terus hantar sms kat Pinky. Nak tau apa yang mother of all cunts tuh jawab? K! I mean, c'mon larr, dah 4 kali berurut-turut kalau tak salah aku, dia jawab gitu, tulis "K" aje. Tau lah sibuk tapi, dulu bukan main bersemangat lagi, sekarang nih bila part yang susah-susah, buat senyap aje sebab harap kan aku sorang. 

Ok, from now on aku nak panggil dia "Kinky" (instead of Pinky) sebab dia selalu jawab "K" gitu tuh. 

Terus jadi tak bersemangat aku nak buat kerja, back to square one, guna satu mesin. Tak kuasalah aku nak tukar-tukar, pindahkan mesin tuh dari sejam menyembur tanah dan sejam lagi mengepam air, aku nak biarkan mesin terus pam air aje. 

Teh ada hantar sms, dia kata yang offer dia dulu tuh (jaga Tuition Center dia, or something to that effect) still valid/open pasal sekolah mula buka jan 4th. Now, that got me into serious thinking. Aku fikir, apa salahnya aku terima offer Teh tuh sebab katalah ada Rumah Anak Yatim, atau Rumah Kebajikan ker, yang nak kan service aku, nak pakai orang, aku akan terima dengan senang hati, lepas dapat gaji nanti pun aku boleh blah. Apa tah lagi kerja tolong adik beradik sendiri kan? Mungkin ini masanya aku bayar balik so-called hutang aku kat adik beradik kan? Kalau kerja tak bergaji pun, dengan niat tolong adik beradik, itupun aku sanggup, asalkan makan minum ada. Now, that sounds like Mamat Lone Ranger pulak, kan? Dia kerja tak bergaji, jaga dusun dan kolam adik ipar dia. 

Tapi, kesian pulak aku kat Kinky nih, dia sama Jon percaya aku, dan walaupun kebelakangan ini aku rasa macam kurang puas hati sikit, tapi aku nih as loyal as a dog, kalau dengan orang yang percaya kat aku (and treat me well).

Lagi satu, kalau aku terima offer Teh, aku tak nak nanti terdengar kata-kata dari "orang lain" (bukan adik beradik dan keluarga adik beradik, tapi orang lain yang tak kena mengena), I'm a freaking sensitive guy, aku lemah dengan suara-suara halus gitu, so might as well aku hindar dan jauhkan diri dari sumber-sumber yang boleh menyebabkan adanya anasir-anasir tak bermaruah gitu. I don't mind duduk dalam hutan, buat labor job macam nih as long as I'm happy dan aku tak berpeluang mendengar suara-suara halus yang bercerita pasal aku. 

I trust myself whole-heartedly yang one day aku akan jadi macam orang lain jugak. 

Tak tau lah, having said all that, I'm keeping my options open. Entah-entah lepas dapat gaji nanti aku terus aje balik ke Bangsar. Aku nih bukannya boleh percaya sangat. Kat dunia nih aku rasa aku lah orang yang tak boleh dipercayai, sampaikan aku sendiri tak percaya dengan aku sendiri. *Ada beza antara "percaya dengan aku sendiri" sama "percaya dengan diri sendiri"*

Bosan melepak sementara menunggu Sham datang (Kinky ada talipun aku akhirnya), aku menangkap ikan aje lah, sebab air dah surut sangat sampaikan ikan semuanya berenang mengiring, semuanya berenang leper aje, kesian aku menengoknya, bukan niat aku nak mendera ikan-ikan tuh tapi itulah hakikatnya, aku nak bersihkan kolam. Ada aku buat laluan untuk ikan-ikan tuh pergi ke kawasan yang airnya masih dalam tapi dalam keadaan sengsara dan kelam kabut gitu, manalah ikan-ikan tuh perasan semuanya. So aku guna tangguk aje, sekali menangguk berpuluh-puluh ekor ikan yang dapat, sampaikan aku rasa aku macam mengalahkan nelayan laut dalam lagi dengan hasilnya penuh pukat. 

Letih, aku ulang alik balik ke kongsi, dah berapa mangkuk sup aku makan tapi perut aku tetap lapar, tinggal sikit jadinya sup aku yang seperiuk besar tadi tuh. Rasa macam nak masak nasi sebab best kalau sup tuh dimakan sama nasi, tapi aku percaya diri sendiri. Yang aku tahan godaan bisikan-bisikan suara halus gitu.

Dalam pukul 4 gitu, aku matikan pam menyedut air sebab air kolam dah surut sangat dan tanah macam belum berusik. Semakin air surut, semakin lah banyak tanah yang timbul, kan? Aku dah agak dah, yang air tuh akan kering dulu tapi tanah lumpur masih belum habis dibuang. Nampak gayanya kalau ada mesin lagi satu nanti, aku kena pam air dari Kolam 1 untuk menyembur tanah Kolam 2. Ah, tak nak fikirlah sangat, tengok aje lah macamana nanti. Masalahnya, Kinky tak tengok sendiri keadaannya. 

Sampai pukul 5 lebih masih tak ada sesiapa yang datang, aku dah lah semakin teruk bersinnya, dan aku betul-betul harapkan diaorang datang sebab aku nak kirim tolong bayarkan bill internet aku, yang aku rasa sesehari dua lagi (tak pun esok) akan dipotong sementara pasal ada bill tertunggak. Tak kan aku nak suruh Ida lagi tolong bayarkan, nanti sure dia ingatkan aku tak ada duit nak bayar. Aku ada duit tapi aku tak ada kesempatan nak bayar, aku duduk kat hutan. 

Dalam hidup aku sekarang nih, ada 3 jer benda yang penting. Bayar sewa rumah, bayar bill internet, dan potong rambut. Siksa sungguh rasanya bila ketiga-tiga tuh aku tak dapat buat. 

Bengang sebab diaorang tak datang, kat luar hujan, aku makin teruk selsemanya, aku kopek aje durian yang aku kutip, cadangnya untuk kasi Sham. Terbayang jer muka Nekrock. Aku gelakkan aje. Tapi bila dikopek, tengok-tengok isinya masih keras, durian muda. Terbayang aje muka Nekrock menggelakkan aku. 

Harinih Forex aku kurang rezeki, as of writing nih, my account dah down to USD 613.93, ada a little rally tadi GBPUSD, EURUSD, AUDUSD sama USDCHF. 

And I'm still nursing my selsema yang doesn't seem to want to go away walaupun dah 3 gelas teh limau yang aku minum. Itu ke ubat nak hilangkan selsema hah? Aku pakai tibai aje.