Monday

Day 41 - Ahad 11/12/2011

Unlike semalam yang mulanya aku ada niat nak buat kerja (tapi akhirnya aku akur dengan kemalasan aku), harinih tak ada sekelumit niat pun aku nak buat apa-apa. Aku dah kasi ikan makan and that's it, I'm done for the day (petang kalau tak kasi makan pun tak nya mati ikan-ikan tuh).

Kalaulah Pinky ker, sapa-sapa lah yang datang suruh aku buat kerja harinih, harus aku tonggeng-tonggeng, sambi tepuk-tepuk bontot, kata, "kiss my ass lah".

Tapi, aku nak buat apa harinih? Nak mengelamun? Dah puas dah semalam tuh aku mengelamun. Nak keluar ke kedai, macam yang selalu aku buat hari Ahad tuh? Tak boleh keluar awal-awal, siapa nak jaga kolam? Laaa, rupanya aku walaupun tak kerja tapi sebenarnya aku bekerja. Kerja jaga. 

So melepak aje lah akhirnya. Aku tertidur sekejap sementara tunggu Zohor, tiba-tiba Seng talipun. Rupanya dia kat luar gate, dia tak ada anak kunci gate yang baru tukar tuh. Adusss, susahnya, apa asal Jaga-Jaga lain boleh tidur waktu kerja, sedangkan aku tak boleh? Nasib baik jugaklah Seng tak ada kunci, kalau tidak sure dia masuk compound nih then tengok aku tengah sedap tidur mengangkang macam orang baru lepas kena rogol, itu lagi haru kan?

Seng datang nak ambik jaring sebab nak menangkap ikan kat kolam yang lain tuh. Dia bawak sorang Indon yang mulanya aku ingatkan untuk kerja sama aku kat sini. Baik jer Seng cakap dengan aku, dua tiga kai dia tanya aku samada dah dapat gaji ke belum. Geram jer aku nak kata yang Pinky bayar aku a few hundreds more dari yang Seng nak bayar.

Kitaorang pergi petik rambutan sekejap, sakan Mamat Indon tuh, macamlah tak pernah jumpa rambutan. Seguni rambutan yang kitaorang ambik, macamlah aku tuan punya dusun. Thamby kat Johor dengar ceritanya, itu yang aku buat dusun tuh macam aku yang punya. 

Tengahari tuh aku melepak ajelah bawah pokok, sambi bawak laptop. Then aku terfikir, apa kata aku ambik gambar untuk taruk kat blog guna Yahoo webcam? Iyalah kan, aku miskin, manalah ada digi cam, cellphone aku pun yang seratus ringgit tuh yang tak ada camera. 

So sibuklah aku ke sana sini mengusung laptop ambik gambar, orang lain guna iPad ambik gambar, aku guna iLaptop jer. 

So ini antara gambar-gambar yang aku ambik. Akan datang, InsyaAllah, aku akan ambik banyak lagi gambar. Nak mengupload gambar-gambar nih punyalah siksa, connection aku lembab sangat.

 

Ini gambar Kolam 2, diambik dari Villa kediaman aku.

Gambar bawah ni jalan masuk ke Villa aku. Sebelah kanan tuh Kolam 1, kiri Kolam 2. Yang kat depan sana tuh resortnya Mamat Lone Ranger.


Bawah nih Kolam 1, yang kat belakang tuh reban ayam, angsa dan merak. Villa aku terlindung, sebelah kanan reban ayam. 


Di bawah pokok nih, mengadap Kolam 1, tempat aku selalu lepak.



Bawah nih gambar Keling dari India tuh. Lepas aku ambik gambar dia, asyik mengekor aku aje suruh ambik gambar dia banyak-banyak lepas tuh masukkan dalam CD. Siap dia kasi aku labu sebijik.


Ini gambar dari atas bukit, belakang reban ayam dan Villa aku.


Bawah nih masih pemandangan dari atas bukit.



Bawah nih gambar Kolam 1, yang macam pulau kat tengah tuh sebenarnya tanah lumpur yang kena dibersihkan minggu depan. Mamposlah!





Tak jadi aku nak ke kedai lepas tuh sebab hujan turun lebat, tak apa, esok ada Pasar Malam kan? 

Malam nih aku sms housemate aku kat Bangsar sebab nak tanya macamana nak bayar sewa rumah now that aku tak ada peluang nak keluar, bank terdekat pun tah kat mana. Housemate aku kata dia aka bayarkan dulu untuk aku. Cayalah housemate aku nih. 

Then aku terkasi blog address aku sebab aku rasa dia tak perasan yang aku dah ada blog baru sebab blog Kisah Seorang Banduan (yang dia ada baca) tuh dah tak ada updates nya dah. Aku suka housemate aku nih sebab dia cool, dulu-dulu aku selalu cerita kisah aku kat dia, dan dia suka mendengarnya. Pernah dia kata, dia rasa macam bertuah sebab dia kenal aku dulu baru dia baca blog aku. Sebab dia kata, dia tak percaya aku yang tulis Kisah Seorang Banduan tuh.

Dia tak baca Dendam Perantau pun kan, kalau tidak sure dia lagi tak percaya ekekeke. Aku rasa ada betul apa yang dia cakap sebab (pada pendapatan aku lah kan?) katalah dia baca blog aku dulu, then baru jumpa dan kenal aku, sure dia punya expectation tuh macam tinggi aje kan?  

Aku dah nak tidur dah (sebab nak bangun awal pagi nak menyambut pembukaan Forex for the week) bila aku dapat sms housemate aku yang buat aku terkekeh-kekeh sengsorang. Antara lain, housemate aku tulis..."meh lah balik. Sian aku baca blog ko. Meh lah balik..." 

Lepas tuh kitaorang sembang kat phone aje lah. Ada aku ajak dia datang ke tempat aku nih weekend, sementara musim buah ni kan? Sementara aku masih kerja kat sini sebab ada aku kata yang entah-entah sesebulan dua nanti aku surenya dah ada kat Bangsar semula.