Thursday

Day 45 - Khamis 15/12/2011

"Nanti sore mau ngikut gak, Bang? Saya sama istri mau dibawanya supir jalan-jalan ka kota, pergi mall, lihat-lihat", kata Joko masa aku tengah melepak memikirkan apa kerja yang aku nak buat sementara menunggu Sham sama Ridzuan tiba untuk meneruskan kerja mencuci kolam. 

"Aku gak iso, aku kerjaaaa!", aku jawab gitu. Ada macam Jawa dak?

Macam ramah pulak Joko, asyik membontoti aku aje, masa aku nak kasi makan ikan, dia pun datang sambil tunjuk kat aku durian-durian yang berteraburan atas tanah. 

"Ambil aja durian ini, kalo makan, kulit nya dibuang jauh", kata dia. 

Dia tak perasan pun yang dalam wheelbarrow aku ada 2 bijik durian yang aku dah ambik, untuk kasi kat Sham sebab durian yang aku kasi semalam tuh masih muda, belum betul-betul masak. Biasanya aku tak ambik durian yang jatuh ke tanah, yang jatuh dalam kolam aje yang aku ambik.

"Ngomong-ngomong...", kata Joko sambil senyum. Waduh, kapan kita ngomong nya sih?

"Apa'an?", aku tanya dia tapi aku boleh agak yang dia nak pinjam duit.

"Masih punya nggak?", dia tanya aku. Susahlah kalau tak nak cakap direct gini.

"Berapa?", aku tanya dia.

"Dikit aja", dia balas.

"Iya, brapaaaa?", aku tanya keras sikit.

"Lima puluh kalo bisa", Joko masih senyum-senyum. 

Heck, doesn't he know how many Niggers (Orang Asli ?) I have to fuck to get that much of money? Fuck! Ekekekekke

Makin naik nilai matawang pinjaman Joko nih, dulu sekali pinjam RM 20 aje, sekarang terus berani nak pinjam RM 50. Janganlah dua tiga kali nak pinjam sebanyak tuh sebab bulan lepas 3 kali dia pinjam. 

Aku iyaka aje sebab memikirkan yang dia nih nak ke KL, duit yang dia pinjam dulu dia ada pulangkan, dan aku pulak memang ada lah duit untuk dipinjamkan. Aku tak nak lah kedekut sangat, nanti tertutup pintu rezeki. Aku pun ada a few open positions nih, entah-entah dengan aku kasi dia pinjam duit, Forex aku akan untung. So aku kata yang nanti bila diaorang nak pergi, mintak sama aku lah pasal masa kerja mana aku bawak duit. 

Dari sejam ke sejam aku menunggu, tapi diaorang masih belum tiba. So asyik ulang alik memorex jer lah aku, nasib baik Asian session nih slow kalau tidak memang tak aman aku.

Aku ada 3 batches of positions, so far semuanya winning positions. Batch pertama kat atas harganya (sell) yang aku tak rasa price akan capai ke tahap itu unless ada big big rally. Euro is like a sick puppy now so rally yang besar-besar is very unlikely. 

Batch kedua yang dalam lingkungan 50 to 80 pips untung yang ada harapan stop loss dan take profit points aku kena hit. Batch ketiga yang positions yang aku baru bukak, yang within current price, yang ini susah sikit sebab silap-silap 
aku akan rugi. Dan kalau rugi pun, batch kedua tadi boleh cover. Biasanya macam tuh, batch ketiga aku akan rugi tapi dicover dengan batch kedua. Batch pertama tuh aku maintain, aku bela elok-elok, tak akan aku ambik profit unless kena hit (yang obviously profits dia jadi semakin kecik). Batch pertama nih floating profits yang minima, 120 pips, maksima dalam 200 pips. Setiap batch ada 4 positions, long USDCHF, dan short EURUSD, GBPUSD dan AUDUSD. They work in tandem walaupun GBPUSD tuh selalu jugak buat palat, Gold, Silver, EURUSD turun, dia naik.

Bosan menunggu, aku pun buat lah apa yang patut, aku tarik hose yang kitaorang tinggalkan semalam kat dalam kolam tuh, sebab Mamat Lone Ranger nak pam air kat sungai tempat kitaorang buang air lumpur tuh, so kitaorang kena alihkan hose kitaorang, kalau tidak air kotor yang akan dipamnya.

Masa tarik hose tuh baru aku terperasan yang dalam hose tuh penuh pasir, haruslah pam semalam tuh tersedut banyak pasir daripada lumpur. Bila aku tengok pam dan hose yang Sham guna, tak ada pulak pasir yang dipam sama. Apa pasal lah kerja yang aku buat semuanya ada cacat celanya hah? So puaslah aku membuang pasir melalui hose plastik sepanjang 100 meter tuh, ya ampun lah beratnya. Nasib baik aku terperasan awal, sebelum diaorang kutuk aku. 

Terbaring aku lepas tuh, keletihan. Selamba aje aku baring atas tanah, berbantalkan guni berisi pasir, di bawah pokok rambutan yang masak ranum.Then baru teringat nak petik buah, sebab Sham sama Jon suka rambutan. Aku tak berkenan Sham ambil sendiri rambutan kat dahan-dahan yang bergantungan tuh, sebab dia nih macam keluang tau dak? Tadi ada sebijik cempedak yang jatuh dalam kolam, aku ada taruk kat tepi tebing dekat stor tuh, niat aku nak kasi diaorang aje lah.

Dah dekat pukul 12 masih belum ada yang datang, aku dah kelaparan sebab pagi makan biskut jer a few  kepings.Lama dah tak makan maggi, so masak maggi aje lah. Masa aku tengah mencangkung sambil makan di depan pintu, sesambil tengok kalau-kalau ada yang dah sampai, bini Joko datang, nak pinjam duit. 

"Maaf deh asyik merepotin abang melulu", kata dia. 

Serba salah nak buat kerja aku jadinya menunggu diaorang nih. Nak pasang pam tuh kena berdua, malaslah aku mintak tolong Mamat Lone Ranger, or even Keling yang tiba-tiba ada datang kat store, rupaya dia nampak cempedak yang aku taruk kat tebing tuh, so dia ambik. Memang dasar kedekut punya Keling. 

Sembanglah sekejap dengan dia, dia kata dia tak ikut driver tuh ke KL sebab dia takut kena tangkap, permit dia ada masalah. Sebulan sekali Thamby akan suruh driver dia bawak Joko sama bini dia jalan-jalan ke KL. Then ceritalah pasal duit. Keling tuh kata dia belanjakan RM 100 aje sebulan, dia tak ada masalah sebab sayur-sayuran diambil aje dari kebun. Dan sakan dia mengutuk Joko yang cuma dikasi duit belanja RM 300 (untuk berdua) tapi belanjanya tak berpadanan sampaikan selalu pinjam duit dengan aku. Dengan Keling tuh dah tak berani Joko nak pinjam sebab bini Joko cemburu. Aku tak faham apa sangat apa Keling tuh cakap tapi dia ada buat aksi kongkek-kongkek masa dia cerita tuh. 

Letih aku menunggu diaorang, aku cuba-cuba jugak menyekop tanah lumpur tuh, tapi dapat 2 kali skop aku dah berhenti. Tapi tak kisah, at least ada kesan, ada proof yang aku ada buat kerja, kalau diaorang tengok nanti. Kadang pelik jugak aku, aku boleh letih bila tak buat kerja tapi masa diaorang ada, aku tak letih pun kerja tak henti-henti. Pelik aku nih kan orangnya.

Masa London session, connection aku tak jalan pulak, risau aku dibuatnya. Masa penting macam nih, waktu itulah internet aku buat kacau. By the time aku dapat online, a few of my positions kena hit, ada yang untung dan ada yang rugi. And so aku taruk a few new ones. I saw Euro at 1.29XX semalam, the lowest yang pernah aku tengok sejak aku memorex live hampir setahun lalu. Dulu masa aku mula, Euro was at 1.32XX and it went all the way to 1.49XX. Gold pun masa tuh dalam 155X and it climbed to 19XX, sekarang Gold dah turun semula ke 159X, dan Euro is still plumetting. Maknanya USD makin menguat. Damn Yankee! Ekekekek

Bila macam confirmed yang diaorang tak datang, aku pun beransurlah balik ke kongsi, hari pun nak hujan dan aku seharian tak buat apa sangat pun, sampaikan durian yang aku cadang nak kasi Sham tuh habis aku makan kedua-dua bijik. Ooopppsss.

Aku memasak, buat sambal tumis kacang/ikan kering yang aku potong kecik-kecik. Rileks jer aku kat tingkat atas kongsi, duduk atas kerusi, sesambil tengok kolam, sesambil tengok kalau-kalau ada sesiapa datang (takut diaorang datang last minute aje, masa-masa hujan pun pernah diaorang datang, kan?), sesambil menyiang kacang buncis. Boleh tahan masakan aku kali nih, tak pedas sangat dan cili boh pun tak banyak yang aku taruk, bawang besar cukup, semua cukup. 

Pinky talipun tanya khabar, dia suruh aku tanya Joko sama Keling tuh kalau-kalau diaorang nak kerja for like 4 hours each day, dari pukul 7 malam sampai 11 malam. Dulu diaorang jugak yang selalu tanya aku, dan aku beritahu Pinky, itu yang Pinky suruh aku employ diaorang tuh. Nampak gayanya tak ada orang lain nak kerja nih. 

So aku pun pergilah ke rumah Joko dan Keling tuh, bila dia tanya gaji, aku katalah yang Pinky nak bayar RM 15 ke RM 20 untuk 4 jam bekerja. Diaorang kata murah sangat, diaorang tak nak. 

"Kalo kamu hitung, gaji kamu cuma seringgit lebih aja per jem", aku kata gitu bila diaorang tak setuju dengan gaji. Bodoh diaorang nih, tak reti mengira. 

"Kalo kamu kerja 4 jem sehari, gajinya lebih gedek dari gaji istri kamu sebulan", aku kata gitu. Gaji bini Joko tuh RM 550 jer sebulan, mana nak bayar duit agen lagi. Keling tuh pulak, dia nak kan kerja bersihkan kolam tuh dikontrakkan kat diaorang, bayar dalam RM 500 semuanya, dan dia kata baru dia setuju. Itu sekor lagi yang bengap. Kalau kerja 4 jam sehari, yang diaorang akan dapat tuh lebih dari RM 500 sorang, kan ker ada 2 kolam yang nak dibersihkan? 

So nampak gayanya tak ada oranglah yang nak tolong aku kerja mencuci kolam. Tengoklah macamana esok, nak consult dengan Pinky.

Tenang jer aku petang nih membawak ke malam, mungkin sebab aku tak letih (sebab tak buat kerja apa pun sangat sepanjang hari), Forex pun, as I write this, walaupun ada turun dan naikknya, tapi aku dah dapat a few bucks. And looks like Euro is going south again, I very much hope so sebab kalau aku realise kan floating profits aku, aku dah boleh buat second withdrawal of USD 200 dalam minggu depan. The momet account aku jadi USD 700, aku akan buat withdrawal.