Thursday

Day 51 - Rabu 21/12/2011

Alhamdulillah selsema aku dah hilang bila aku bangun pagi tadi, gamaknya sebab semalam aku makan seperiuk besar sayur-sayuran kot? Tapi, masalah lah pulak nak breakfast, tak tau nak makan apa. Semua benda-benda jahat i.e tepung, minyak, tak aku beli ituhari. Tak kan breakfast pun nak makan sayur, kan? So makan ajelah biskut sesikit, tak boleh makan banyak, rasa "guilty" sentiasa menjelma bila aku bukak tin biskut. 

And so aku turun ke kolam, dengan perut yang lapar. Yer lah kan, nak buat cekodok dah tak boleh kan? So berlapar jer lah kan? Dan aku berjanji dengan diri aku sendiri yang harinih aku tak nak makan rambutan, walaupun sebijik. Durian apa tah lagi kan? Aku nak tengok sejauh mana aku boleh menahan diri dari lambaian dahan rambutan di sekeliling kolam tuh. 

Aku rasa kat Kolam 2 tuh ada mata air lah, pasal aku perasan, tiap pagi air akan bertambah, walaupun malam sebelumnya tak hujan. Semalam tuh masa aku habis kerja, dah kering dah bahagian kanan kolam, dah tinggal lumpur aje. Tapi tadi aku tengok air banyak semula, so aku pun mengepam air aje lah. 

Banyak pulak bocor nya hose biru tuh, so untuk ambik jalan mudah, aku potong aje. Sebab yang bocor tuh semuanya dekat dengan ke kepala pam. Of courselah bahagian yang aku potong tuh aku buang jauh-jauh kan?

Aku tengah online (aku bawak laptop ke store) bila Mamat Lone Ranger datang, dia tengok banyak graf kat screen laptop.

"Oooo, ko main saham ker? dia tanya aku.

Now, that's very impressive, sekali tengok aje dia dah boleh agak yang aku main saham. 

"Tak, foreign exchange, lebih kurang macam saham tu lah", aku jawab gitu.

"Ooo, pertukaran wang asing?", kata dia. Man, that Mamat Lone Ranger terrer sebenarnya, dari dulu dah aku perasan yang dia nih knowledgable, dia punya English pun ok, dan dia tahu banyak pasal benda-benda yang "orang macam dia" biasanya tak tahu. Tah-tah dia ada Degree kot? 

Pelik aku, sebab tak ramai orang tahu pasal Forex. David for example, dia walaupun New York City Hall punya Attorney, dan dia kerja kat kawasan Wall Street, tapi dia tak tahu apa-apa pasal Forex. Dulu masa aku beritahu dia pasal aku cuba-cuba memorex, dia kata dia terpaksa google kan perkataan Forex tuh, dan dia kata it looks like a very tricky business.

Aku kelaparan, nak memasak sup sayur malas, so atas nasihat Nekrock, dia kata, makan ajelah timun tuh. Mulanya aku nak makan carrot mentah-mentah tuh sebab itu biasalah yang orang buat, makan raw carrot. Masa aku kat Tahanan dulu, bulan Puasa especially, tiap-tiap hari dapat sebungkus carrot stick, yang tak pernah aku makan pun. Dan masa kerja volunteer untuk menyediakan makanan buka Puasa, aku lah yang tukang potong carrot tuh jadi kecik-kecik. Tapi, carrot yang aku ada nih besar sangat, tak larat lah aku nak menggonggongnya.

So aku ambik timun sebijik, sambil bercangkung kat depan store, di bawah pokok rambutan yang rendang tuh, yang seolah-olah mengingatkan aku yang ada kah aku terlupa. Yang buat classic nya kan, kat sebelah aku tuh ada satu bag rambutan yang bini Joko kasi aku semalam, itu pun aku buat tak peduli aje. See, manalah sebelum ini aku tak mentekedarah berguni-guni rambutan, Joko, bini dia, diaorang selalu kasi aku rambutan (sebab diaorang nak ikan), as if aku tak pernah petik pun buah-buah rambutan di sekeliling kolam tuh. Diaorang tak perasan agaknya yang kalau aku kat kawasan kolam, tangan aku sentiasa memetik buah aje kerjanya. 

Ok, dengan buah satu bag tuh pun aku tak pedulikan, apa tah lagi yang kat dahan-dahan tuh kan? Punyalah kuat iman aku, aku tetap kata yang it's all in my mind, kalau aku decide tak nak makan rambutan, then aku boleh tak makan. Ada jugak aku rasa macam sayu jer bila pandang gugusan rambutan yang merah menyala tuh, tapi aku bayangkan yang kat pokok sana tuh ada Nekrock kat atasnya, yang pokok lagi satu ada AM, yang aku tahu kalau aku cuba-cuba nak petik buah rambutan tuh, diaorang akan henjut dahan tuh kuat-kuat. 

[Eh cop kejap. Bagi sesiapa yang tak tahu, yang tak pernah baca Dendam Perantau or even Kisah Seorang Banduan, Nekrock sama AM nih kawan internet aku, Nekrock di Arizona dan AM di Oklahoma. Masa aku ditahan di Niagara Falls dulu, aku sama-sama dengan Nekrock dan AM masa tuh. AM ada ladang besar kat Oklahoma, Nekrock ada butik kat www.afbutik.blogspot.com Kalau sesiapa nak beli barang, nak buat special request ker, boleh contact dia. Jangan lupa mention pasal aku untuk dapat diskaundan kalau Nekrock tak kasi diskaun, kasi tau aku ekekekek)

Tengah aku menggonggong mentimun yang sampai termonyeh-monyeh aku memakannya tuh, aku dapat satu sms. Very well written, sure dari peminat nih, kata aku dalam hati. Dia tulis, 

"Salam. How are you. Have been following yr blog. Glad that u are enjoying yr
 adventure..Nonetheless. 

Sebagai seorang artis pencen, once in a while aku akan dapat message dari orang yang tak aku tahu siapa, memperkenalkan diri sebagai silent reader blog aku ker, things like that. Biasanya aku tak layan sangat, dua tiga ayat yang orang kirim, aku sekadar kata "Thanks" aje. Tadi tuh aku tak dapat nak balas sebab cellphone dah lama habis kredit dan laptop pulak kat kongsi sebab aku charge battery. 

Tak lama lepas tuh dapat lagi satu message dari nombor yang sama.

 "...Dot dot dot... Teh is still waiting for yr yes, so am I. Dot dot dot ... Call me and pls yes yes.

K.teh

OMG! KAK TEH? Kak Teh baca blog aku????? Oh shit! Aku kan ker banyak mencarut kat blog tuh, bertubi-tubi aku mencarut. Oh shit!

Sikit pun aku tak terfikir yang Kak Teh (wife abang aku) baca blog aku, aku tahu yang Teh ada baca dulu-dulu tuh tapi tak lah masih baca. Yang aku rasa baca blog aku pun mungkin Ani. Adik beradik aku yang lain pun sapa yang nak baca? Tak kan Pui, Ida, Long, Kak The ada baca, kan? Ngah lagi lah tak mungkin. Lan ( I want him to read my blog actually) , Ipin, Nuar tak mungkin tahu kot? 

Jadi termalu kat diri sendiri aku sekejap, mengenangkan yang selama ini aku pakai tulis ikut sedap jari aje. Nampak gayanya from now on aku tak boleh mencarut sangatlah ( I don't mean it pun sebenarnya, saja jer nak kasi biar nampak jahat, macho dan sexy ekekeke. Dan jugak untuk mengonfusekan orang)

"Kalau macam nih aku kerja sama Teh & Kak Teh lah", kata aku dalam hati. How do I say NO to my ahli keluarga kan? Then again, aku dah settled kat sini, dan macam yang aku cakap kat entry lepas kot, I'd rather buat hal aku sendiri tanpa melibatkan ahli keluarga aku sebab diaorang dah suffered banyak sangat dah selama aku tak ada yang I can't even look at them in the eyes. 

I have no choice other than to suruh Delinn untuk tolong settlekan internet bill aku, kalau tidak sure malam nih kena bar line aku. Melulu jer dia bayar. Best pengikut-pengikut aku nih, macam kerbau dicucuk hidung semuanya, apa yang aku suruh, cepat-sepat diaorang buat. Bulan depan, kalau aku masih kerja di sini, aku nak suruh Limah settlekan bill aku, nak tengok macamana. Limah nih degil sikit orangnya. Macam kerbau balau ekekekke

Lapar, dan nak cepat sebab aku rasa Sham akan datang bila-bila masa aje, aku masak sup sayur lagi. Tapi taruk maggi mee. Aku sembang sama Mamat Lone Ranger lagi, aku beritahu dia yang aku rasa aku dah tak lama kat sini. Kalau pun aku tak kerja dengan abang aku, aku nak cari kerja lain, aku nak berhenti dari sini. Mamat Lone Ranger pun kata yang memang tak patut aku seseminggu dua nih dibiarkan kerja sorang-sorang. 

"Sebab diaorang tahu ko boleh buat kerja sorang-sorang, itu pasal diaorang tak datang tuh", kata dia. 

Then aku tercerita kat dia sejarah aku, pasal aku duduk secara illegal kat US, pasal aku kena tangkap and all that shit. Tengah-tengah sembang tuh nampak jeep masuk gate. Rupanya Sham sama Kinky. Aku baru lepas mandi, sembahyang, memanglah pakaian tak basah, dan nampak macam bersih aje walaupun berkati-kati baju aku beratnya sebab tanah lumpur kat baju aku tuh kering, so diaorang "nampak" aku macam tak kerja lah. Pam pulak dah lama aku matikan sebab air semakin surut. 

Aku tak tahu tapi aku pandang Kinky macam lain aje, aku boleh sense it yang dia pun macam pandang aku lain aje. Ada a few things yang buat aku jadi bengang, for example dia ingatkan aku macamana cara nak taruk pam tuh, hose kena lurus, kepala hose kena betul-betul dalam air kalau tidak mesin cepat rosak (daaa!!!). 

Look bitch, dah satu kolam air aku keringkan, aku tahu lah apa dan macamana nak buat. Dalam hati aku kata, ok, banyakkan benda yang aku tak suka, banyakkan benda yang buat aku marah, so that aku ada reason nak berenti kerja. So far reasons aku tak cukup kuat. Keep them coming, bitch!

"Aku rasa aku tak lama kat sini", aku kata kat Sham masa nak mengangkat makanan ikan dari jeep ke store.

"Apasal? Janglah gitu, ko nak aku carikan orang tolong ko ker?", kata Sham. 

"Ko orang pertama yang tahu nih, aku tak rasa aku akan lama kat sini", aku kata gitu sambil gelak-gelak. 

Kinky suruh aku tanya kalau-kalau Mamat Lone Ranger nak kerja part time tolong aku, so terus aku ke tempat Mamat Lone Ranger. Dia kata dia tak nak sebab dia pun sibuk, so aku suruh dia beritahu Kinky sendiri. Ada jugak dia kata yang dia kesian tengok aku kerja sorang-sorang.

Kinky tanya aku yang masa kipas mati ituhari ada ikan yang mati atau tidak. Terus aku kata ada 58 ekor yang mati sebab ituhari ada aku beritahu Sham ikan mati sebanyak itu. 

"Five, six hours without oxygen, banyaklah ikan mati", aku kata gitu. 

"Six hours meh? What time you messaged me? Only 2 hours later you messaged me again meh, cannot be 6 hours", kata Kinky. 

Listen to me bitch, jangan tanya details sangat pasal aku agak-agak aje, manalah aku time kan bila aku sms ko. Ooo, dia nih beria sangat nak tahu, dulu masa kipas tuh rosak, aku yang beria-ia berusaha nak kasi kipas tuh ok, dia cuma K aku aje. Ok, that's another reason untuk aku nyah dari sini. Malas lah aku melayannya orang yang tak mengenang susah payah aku, boleh dia nak debatekan pasal how many hours pulak. 


"Dia punya hose kena straight, saya ingat itu pasal dia putus", kata Kinky masa aku tanggalkan hose yang putus tuh.

Oh Tuhan, hose tuh memang lurus masa aku turunkan dalam kolam, dan aku tak sentuh apa-apa dah lepas tuh dan dalam masa 2 jam lepas tuh, pam mati dan bila aku nak startkan semula, aku terperasan yang hose tuh putus. But how do I explain that to her? How do I tell that bitch to shut up?

And so diaorang ke Ampang untuk ambil hose baru, dan aku ke Kolam 3 sebab nak check outlet dan inlet kolam tuh. Kinky suruh aku check pasal air kolam tuh busuk baunya, bau bangkai ikan. Tak sampai sejam diaorang dah balik semula bawak hose baru. Cepatnya, ituhari Sham sama Ridzuan sampai 3 jam lebih pergi Ampang. 

Aku mintak tolong Sham untuk pindahkan mesin ke Kolam 1 pasal aku nak gunakan air Kolam 1 untuk menyembur ke Kolam 3 yang airnya dah tinggal sikit. Then aku tunjukkan Kinky outlet sama inlet Kolam 3 yang semuanya tersumbat. Aku suruh dia call Seng pasal ada surat/check dari Thamby yang dia suruh aku kasi sama Seng. Dalam setengah jam lepas tuh Seng tiba. Aku dengar aje bila dia ingatkan aku cara-cara nak mengepam, as if aku belum pernah buat kerja tuh. 

Then kitaorang ke Kolam 3, terpaksa gali sana sini, cucuk sana sini, nak kasi outlet ok semula. Gila letih aku kena menyangkul tanah/pasir, kena penuhkan guni dengan pasir, kena turun kolam etc. That son of a gun Seng tuh memang lah nak kena, ada sekali tuh I made him and Kinky know yang aku marah. Memanglah, nak mengarah orang memang senang, kan? 

Sampai dekat pukul 7 kitaorang kat kolam, aku dah menggigil kesejukan. Then aku suruh Seng tunjukkan aku macamana nak kasi sambungkan generator kalau tak ada letrik. Ituhari beria sangat dia kata aku tak tahu, sedangkan dia yang tak ajar. Bila dia nak startkan enjin, bila dia check sana sini, dia kata yang mesin tuh kena direpair dulu. Ma cibai! So esok akan ada mechanic datang, dan dia pun datang sama untuk repair generator tuh. 

Lepas Seng balik, dan masa Kinky nak berangkat, dia panggil aku.

"Sham kata you mau berhenti kerja? Betul ka? Apa pasal?", dia tanya aku.

Aku dah agak dah. Aku iyakan aje, aku kata yang aku rasa nak berhenti.Dia suruh aku kasi reasons apa sebab aku nak berhenti kerja. Aku kata yang aku letih kerja sorang-sorang, aku kasi contoh last weekend masa kipas rosak, belum habis aku settlekan pasal kipas, pam pulak mati. Aku tak boleh nak handle benda gitu sorang-sorang.

"And you didn't seem to be interested, ada ka patut you balas saya punya message tulis K saja?", aku tambah lagi.

"Noooooooo, itu saya acknowledged saya terima message you", kata Kinky. 

Eh, setahu aku, K tuh singkatan dari OK kan? Agaknya dia pelik sebab benda kecik macam tuh pun aku nak ungkit-ungkit. She doesn't know yang as a classy guy, I pay attention to small details like that sebab the devil is always in the details. (Ingat tuh korang, always pay attention to details, kalau pergi shopping ker apa ker, ada offer ker, sign agreements ker, baca details, baca fine prints dia, ok?)

Dia beritahu yang masa tuh dia on her way to a dinner, dan dia pun rasa bersalah sebab tak dapat nak suruh orang tolong aku. Dan dia tahu, dan Jon pun tahu yang memang susah nak kerja sorang-sorang Dan sekarang nih memang diaorang tengah cari orang untuk tolong aku kerja di sini. Dari dulu dah cari nya, tak dapat-dapat. 

Then dia tanya sebab yang lain. And so aku kata lah yang dah 2 bulan kat sini, aku tak tengok dunia luar pun, aku beritahu pasal kawan aku yang terpaksa settlekan bill internet dan sewa rumah aku. Dia kata dia boleh settlekan pasal semua tuh on my behalf, just let her know. Dan dia kata, kalau aku nak keluar, beritahu dia dan dia akan hantar orang untuk gantikan aku sekejap. No, I don't mean untuk keluar sekejap, aku nak keluar untuk sesehari dua, Ineed to go see my parents etc. Aku nak pergi potong rambut. Aku nak lunch dengan Ida. Aku nak tengok wayang tengah-tengah malam dengan housemate aku. Aku nak makan kat Portugese Grille. Aku nak melepak kat Leeyas Corner. Aku nak pergi internet cafe sebab nak tengok The Amazing Race, Survivor, The Big Bang Theory, Two And A Half Men pasal aku tak boleh tengok semua tuh sebab kat sini internet aku slow.

And then aku tercakap pasal my siblings tak berapa berkenan aku kerja macam nih. Aku cakap jugak pasal abang aku ajak kerja sama dia. 

"So what does your gut feeling tell you? Mau kerja sini atau sama abang you?", Kinky tanya aku. 

"I don't know, I'm open now, I can say yes to them and I might just stay put here. To be brutally honest, I really like it here, I really do', aku tahu yang aku jadi cair sikit bila tengok muka Kinky yang betul-betul mengharap aku terus kerja kat sini. 

"So stay here lah, saya cari one couple untuk tolong you, you jadi Supervisor ajar diaorang kerja, ok?", Kinky dah mula senyum.

"Ok, you cari 2 orang, then I'll go", aku kata gitu. 

"Tarak, saya cari 2 orang tapi saya mahu you stay sini, saya bukan mau halau you", kata Kinky. 

"No, this is nothing to do with halau, tapi 3 orang is a waste of your money. 2 orang sudah cukup, you cari husband and wife, itu lagi bagus", aku kata macam tuh.

"Kalau saya cari satu orang tolong you?", Kinky tanya aku.

"No, better you cari 2", aku kata lagi.

"Tapi kalau saya tak dapat cari orang macamana?", I knew that was coming.

"I don't know, there's a lot of works to be done here", aku jawab gitu. 

"So macamana?", Kinky tanya aku sambil senyum-senyum. 

"Seriosuly I don't know, let me think it over', aku kata gitu. 

Bila dia kata dia akan suruh Jon datang untuk slow talk dengan aku, terus aku kata yang niat aku nak berhenti tuh tak ada kena mengena dengan pasal duit, dan bukan jugak sebab abang aku offer nak kerja sama dia. Itu semua cuma kebetulan. 

Iyalah, manalah tahu diaorang ingat aku tak puas hati dengan gaji. Kalau diaorang nak tambahkan gaji, harus aku berhenti. Bukannya tak pernah aku buat gitu, Boss aku nak kasi gaji lebih, terus aku berhenti kerja. Bukan jugak sebab nak kasi tahu dia yang I'm worth more than yang dia nak tambah tuh, tapi sebab aku dah nekad nak berhenti kerja.

Ok, now, aku betul-betul tak tahu nak buat keputusan macamana. Aku boleh aje teruskan kerja di sini, aku boleh aje ikut kerja sama Teh, aku boleh aje berhenti kerja dan balik semula ke Bangsar. Aku boleh semua tuh. Yang tak bolehnya sekarang, nak buat keputusan. 

(Kena buat Sembahyang Istikarah nih cuma masalahnya aku takut nak keluar ambik wudhuk tengah-tengah malam)

Tak jadi niat aku nak bakar ikan harinih, semuanya pasal diaorang datang tadi tu lah, so makan sayur celur ajelah malam nih. Dah dua hari aku tak makan nasi kan? Caya lah! Dah lah tadi sebutir rambutan pun aku tak makan. 

Dan sebab aku tak dapat memorex petang tadi masa London session baru bukak, account aku dah rugi (ada failed rally), sekarang tinggal 500 lebih aje. Puaslah nak merepair a few positions yang aku masih hold nih, all of them are losing positions. Tak apa lah, itu lah Forex kan, kadang-kadang untung, kadang-kadang rugi.