Monday

Day 30 - Rabu 30/11/2011

Awal aku turun ke Kolam 2 harinih pasal air dah surut, kot-kot boleh menangguk ikan. Tapi, macam semalam jugak, takat anak ikan aje yang berjaya masuk jaring, yang besar-besar tuh semuanya lari masuk lumpur. Payah jugak rupanya sebab kolam nih dasar dia macam rata gitu sebab penuh lumpur. 

Masa tengah melepak in between tangkap ikan tuh, aku sembang-sembang dengan keling dusun Thamby tuh, pasal bunyi bising semalam tu lah. Dia kata Joko gaduh dengan bini dia dan bini dia merajuk, itu yang tidur kat reban ayam tuh. Sampai tengah malam Joko datang memujuknya. 

Tak lama lepas tuh aku berkesempatan sembang dengan Joko pulak, memang dia kata bini dia merajuk tapi dia kata sebabnya pasal Keling tu lah yang tak boleh langsung tengok diaorang rileks-rileks. 

Dah lama aku peratikan diaorang bertiga tuh, kerjanya macam nak berlawan-lawan. Orang ini komplen pasal kerja orang itu, orang itu komplen pasal kerja orang ini. Keling tuh for example, kalau kerja tuh, siap berlari-lari lagi as if nak kena disiapkan secepat mungkin sedangkan diaorang bertiga aje yang kerja. Lain lah kalau Thamby ada, kan? Itu yang kalau masa Thamby ada, macam lipas kudung masing-masing buat pura-pura buat kerja. 

Jauh bezanya dengan aku yang buat kerja ikut mood aku sendiri, kalau malas, aku layan malas. Kalau rajin, aku layan rajin. 

Joko kata Keling tuh takut dengan dia sebab semalam tuh dia dah tumbuk Keling tuh pasal asyik nak menyuruh Joko buat kerja sedangkan dia melepak aje. Aku dengar aje lah, sambil fikir, aku tak akan rasa terperanjat kalau suatu hari nanti aku akan jumpa mayat kat reban ayam tuh. Diaorang nih bukan boleh percaya sangat.

Aku tak perasan pun Pinky datang sebab aku sibuk menangguk ikan. Bila dia tengok keadaannya baru lah dia tahu yang tak praktikal kerjanya, so dia kata tak apalah ikan Kolam 2 tuh tak habis ditangkap. Dia buat tak tahu jer bila aku kata Mamat Lone Ranger banyak tolong aku semalam. 

Dia tanya aku kalau-kalau aku ada kawan yang nak kerja di sini. Tersengih aku dibuatnya sebab mengenangkan yang aku mana lah ada kawan, dan kawan yang ada pun semuanya kerja best-best. Aku terbayang dua orang jer, Deo sama Wak. Takkan nak ajak Deo kerja sini, dia kan kerja Petronas? Wak? Wak kan ker tv presenter kat RTM?  

Lastnya aku beritahu dia yang aku boleh buat kerja sorang-sorang tapi slow lah sikit. Dan jangan pressure aku sebab I can't handle pressure. Nak handle the thought yang aku terpaksa duduk sorang-sorang kat sini pun dah susah, itu yang aku beritahu Pinky. Sedangkan aku rasa best jer duduk dan kerja sorang-sorang nih.

Masa aku tengah melepak, (perasan dak yang aku selalu "tengah melepak", jarang sangat "tengah kerja") Teh, abang aku, talipun. 

"Awak kerja kolam ikan tu lah yer? Jom duduk sama aku aje lah, take care of my tuition centers", lebih kurang gitu yang Teh cakap.

Ooooo dratts!!!! Teh pun baca blog aku! 

Aku gelak-gelak ajelah but at the same time aku dengar ajelah apa yang Teh kata. Teh ada a few tuition centers sama nurseries kat Rawang. Teh ni suka main golf so you get the picture lah kan, yang dia ada ramai powerful punya kawan, yang dia boleh kenalkan aku yang paper-less nih (hence aku susah nak dapat kerja).

Bercampur-campur perasaan aku masa tuh, malu, sedih dan rasa proud dengan Teh. Aku rasa malu sebab aku yang dah tua bangka nih pun masih memerlukan pertolongan orang. Aku rasa sedih sebab aku macam menyusahkan adik-beradik aku. Iyalah, sejak semalam, aku rasa, words tersebar luas pasal aku. Even mak aku pun dah tahu yang aku kerja jaga kolam ikan. Dan aku rasa proud sangat dengan Teh yang menalipun aku dengan offer dia tuh. Yeah, that's my brother.


Ok, aku yang empunya diri, aku boleh dapat rasakan apa instinct aku selama bersembang dengan Teh on the phone tuh. Kalaulah aku rasa sedih sangat, aku tahu yang I need help. Tapi, aku lebih banyak gelak-gelak (dan kasi alasan, sebab aku tak nak menyusahkan family aku, diaorang dah suffered long enough dulu tuh), yang secara otomatik aku tahu yang aku boleh teruskan apa yang aku buat sekarang nih. Not that I don't need Teh's help (atau pertolongan dari adik beradik aku yang lain for that matter) tapi aku rasa aku ok kot untuk masa sekarang nih. 

Tapi, kalau semuanya tak berjaya, then I have something to fall back on kan? Nasib baik Teh selalu kata, "Think about it, think about it", sebab aku rasa macam serba salah, I'm already settled here, dan walaupun cuma kerja buruh tapi aku tahu yang I'm not going to do this kind of job my whole life kan? Cumanya aku tak nak berhenti separuh (not even sesuku pun sekarang nih) jalan, sebab aku pun macam Bryan Adams jugak, I Can't Stop This Thing I Started.

Tak jadi kerjalah aku lepas tuh, asyik memikirkan pasal my phone conversation tadi tuh. Aku tak menyesal pun yang aku beritahu adik beradik aku pasal blog aku, at least diaorang akan tahu what's up with me. Deep down aku rasa aku nak adik beradik aku baca blog aku so that diaorang akan tahu yang what kind of  person I really am. Tapi kalau diaorang baca dengan open mind lah kan? 

Banyak benda lain yang aku terfikir sama. Dalam keluarga sedara aku, ada yang "membawak diri", for reasons yang aku tak tahu. Dan aku rasa it's fair lah kalau dalam keluarga kitaorang yang besar nih, ada yang "membawak diri". I'm that potential candidate untuk "membawak diri".

Lagi satu yang aku fikir, Teh, Ani dan Ida (dan yang lain-lain), sure fikir yang kerja aku buat sekarang nih berat bagi aku, tapi in all honesty aku cakap, kerja aku sekarang nih is nothing compared to kerja-kerja yang aku buat masa aku kat US dulu. 

Siap aku korek balik blog Dendam Perantau sebab nak cuba ingatkan kerja-kerja yang pernah aku buat selama aku duduk sebagai penduduk haram di Amerika. Ok, ini kerja-kerja yang pernah aku buat, mengikut States yang pernah aku duduk:

New York State:

A. New York City

1. Jaga King Mongkut yang paralysed from the neck down tuh, kerja yang paling lama pernah aku buat, 2 tahun lebih.
2. Part time Personal Assistant to Carter, yang last-last nya jadi my best friend.
3. Part time kerja sebagai housekeeper, general helper untuk Executives yang malas dan tak ada masa. Jugak untuk orang tua yang tak ada family.
4. Kerja jaga kedai runcit.

B. Poughkeepsie

5. Kerja sebagai Counter Person kat fast food restaurant. Yang aku pakai baju dan seluar sampai 3 lapis sebab malam nya nak cabut ke New York City "sehelai sepinggang" sebab tak tahan dengan Boss.


C. Johnson City, dekat Binghampton, NY Upstates -

6. Kerja restaurant Cina/Asia di Mall.

Massachusets

A. Boston dan sekitarnya - 

7. Kerja warehouse di OfficeMax - berhenti pasal Manager tuh nak jadikan aku pekerja tetap sedangkan aku tak ada legal papers, so sebelum dia tahu status aku, might as well cabut dulu.
8. Kerja kilang buku, kilang kertas, ladang blueberries, kerja tanam bunga etc.

Concord, New Hampshire

9 .Kerja kat Asian fast food restaurant kat mall. Benda jahat yang pernah aku buat, aku kencingkan ke dalam botol Listerine tokay aku pasal semalamnya dia "kencingkan" aku, dia berhentikan aku kerja tiba-tiba dan suruh aku balik ke NYC dalam masa salji tengah turun lebat. An eye for an eye gitu.


New Haven, Connecticut
10.Kerja membersihkan rumah orang, masa tu aku masih duduk di NYC tapi dibayar harga tiket keretapi untuk ke New Haven.

Dover, Newcastle, Wilmington (Delaware)
11. Kerja kilang kopi, kilang makanan, pembungkusan, kerja kebun bunga, greenhouse etc.

New Jersey
12. Kerja cuci pinggan di Elizabeth, my first ever job. Berhenti sebab kena pukul dek mamat Mexico yang mabuk.
13. Kerja restoran lain di Vineland, Princeton dan Cape Mays.
14. Kerja KFC di Atlantic City

Maryland
15. Kerja restoran Jepun di Baltimore.
16. Kerja ladang di Elkstown, dan a few other places yang aku lupa nama.
17. Kerja restoran Pak Tua di Frederick/Hagerstown, kerja restoran yang paling lama, setahun setengah.

Virgina
18. Kerja kilang RiteAid di kawasan Chesapeake Bay, dan a few other kilangs di sempadan Maryland/Virginia.

Jacksonville, Florida -
19. Kerja sebagai waiter kat Chinese Buffet Restaurant.

Pennsylvania
20. Berpuluh-puluh kerja kilang, warehouses di Philaldelphia and surrounding areas, aku di sana dalam 3 tahun. 
21. Kerja restoran di Pittsburgh - berhenti pasal lari sebab apartment kena seal, ada amigo nih dia rogol Minah Salleh kat apartment kitaorang tengah malam.
22. Kerja jaga kedai runcit.
23. Kerja kedai dobi.

El Segundo, California -
22. Kerja ladang jagung, kerja petik labu Halloween, ingat tak yang aku kena kejar dek labu yang besar tuh, labu tuh bergolek dari atas bukit. 

Dan berpuluh-pulu lagi kerja lain yang aku buat.

There you have it, my not-so-complete CV. Kalau ada sapa-sapa nak employ aku, just let me know :-) Gaji kecik pun tak apa asalkan aku dapat online untuk memorex sesuka hati aku. 

Oh and by the way, aku ada Diploma dari ITM dan Degree dari UK. And my best achievements in life (so far), aku pernah bersalam dengan Bryan Adams (2 kali), dengan Jon Bon Jovi sekali, lepas tengok konsert diaorang. Jugak dengan Phil Keoghan, host of The Amazing Race. Dan aku pernah masuk tv Amerika, sengaja atau tak sengaja. Tak sengaja tuh termasuk dalam CNN, masa aku tengah menjenguk Dow Jones Building kat Times Square, masa stock jatuh beratus-ratus points tuh, in 2008 rasanya. 

Keduanya masa sama-sama Phil Keoghan kat CBS (tak dapat aku nak korek-korek Dendam Perantau, ada clip nya kat dalam tuh, sebab line aku tak laju nih)

-----------------------------------------

The rest of the day macam tu lah, keja menangkap ikan, kejap menangkap pips Forex. Kalaulah boleh dibawak laptop ke dalam kolam, alangkah bestnya. 

Thamby ada datang, so masa sembang dengan dia, aku kasi tahu pasal Joko sama keling tuh, walaupun tak ada kaitan dengan aku tapi sebagai orang yang perihatin, aku rasa lebih baik Thamby tahu sedikit sebanyak pasal pekerja dia. Thamby kata semuanya tuh berpunca dari tv, sorang nak tengok film Indo, sorang nak tengok cerita Keling. Sekarang nih dia dah belikan tv lagi satu untuk diaorang. 

Tak bernasib baik aku malam nih, I got hammered by Forex, lost about USD 75. Semua tuh gara-gara 6 Central banks yang nak buat pact untuk stabilisekan Euro. I lost quite big tuh pasal aku naikkan pip aku dari USD 0.10 ke USD 0.30. Tamak punya pasal, padan muka aku. Macamana pun itu akan jadi lesson pada aku, lagipun selama ini aku asyik profitable aje kan sampaikan aku rasa Forex nih is not that difficult to grasp.

Aku rasa aku nih bermulut capoi orangnya. Tadi, aku publishkan blog entry aku yang aku kata, aku tak takut hantu selagi tak tengok dengan mata kepala aku sendiri. Alih-alih malam nih aku mimpi hantu ko! Bukan hantu Melayu, bukan jenis jumpa pocong, pontianak atau seumpamanya. Ini jenis macam hantu orang putih, paranormal activity gitu. Sampai ada orang yang mati gitu. 

Bila aku sedar, aku tak boleh bergerak, aku rasa badan aku ditindih-tindih gitu. Berkali-kali aku baca Ayat Seribu Dinar, Ayat Kursi, dan bila aku rasa aku dah tak kena tekan badan, terus aku bukak kelubung (aku berkelubung masa tuh sebab lampu terpasang, sebab sebelum tuh aku terjaga, memorex), sambil kata, apa nak jadi, jadilah, aku bersedia nak 'jumpa" apa-apa di luar kelubungan aku. 

Tapi tak ada apa pun.