Tuesday

Day 43 - Selasa 13/12/2011

"Pagi-pagi lagi udah ngelamun, Bang!", bini Joko tegur aku masa aku tengah melepak atas tayar. 

Aku nak turun ke Kolam 1 sebenarnya tapi selalu gitu, termelepak gitu sambil juntai-juntai kaki atas tayar tuh. Dah sebulan lebih aku kerja kat sini, kehidupan aku macam aman damai aje, tak ada masalah apa pun. Masalah besar aku cuma, apa nak masak setiap hari, itu aje. Aku jadi macam pelik jugak memikirkan yang aku tak fikir pun lagi what am I going to do next. Iyalah kan, tak kan selama-lamanya aku nak kerja jaga kolam ikan nih kan? This is only a paid-vacation yang soon akan berakhir. Unless aku extend kan vacation aku tuh. 

Aku menjala lagi pagi nih, susah menjala pakai glasses nih sebab masa nak menangkap ikan yang dalam jala tuh, bertempek-tempek tanah yang terpercik ke muka aku, so terus tukar pakai contacts. Pelik jugak aku apa pasal lama dah Pinky tak datang nih, tak pernah pun dia menengok aku menjala, aku nak lah jugak membuktikan yang aku bekerja keras, kan? 

Aku masih berulang alik ke kongsi untuk memorex, yang by about noon, most of my positions kena hit sebab ada a little rally. Dapatlah sikit untung. Aku tengah bersandar sambil baring-baring kat susunan tayar yang tinggi dan condong yang best dibuat tempat melepak tuh, sesambil posing macam artis, bila tiba-tiba aku namak kereta Pinky kat gate. 

And so, Camera! Light! Action! lah kan? Memang tadinya pun aku sibuk menjala, aku cuma break for a few seconds aje kan? 

So aku menjala lah, membelakangkan arah gate. Tekun aku menjala, sampai tak sedar pun Pinky panggil aku. Bila dia tanya aku kat mana aku belajar menjala, teruslah aku kata kat YouTube. Dia macam tak percaya bila aku kata ada more than 100 ekor ikan yang besar-besar yang aku tangkap harinih, so aku tunjukkan dia ikan-ikan yang kat tangki tuh. Happy aje dia tengok, sehappy aku yang dapat menghappykan dia. 

Tak lama lepas tuh dia pun blah, dia kata mungkin petang ini dia datang lagi bawak mesin cuci kolam. Dan waktu kerja aku untuk harinih pun berakhir the moment kereta dia keluar dari gate. 

I'm such a fake kan? Pura-pura rajin kononnya. Tak apa lah, asalkan aku tak menyusahkan orang kan? Dan jugak demi kebaikan aku sendiri kan? Alah, lagipun bukannya aku tak biasa dengan fake-mengefake nih kan? Dulu kat US, aku "faked" kan diri aku macam legal immigrant (walaupun aku sebebanrnya illegal), aku happy aje kan?. 

Oh yes I'm the great pretender (ooh ooh)
Pretending I'm doing well (ooh ooh)
My need is such I pretend too much
I'm lonely but no one can tell

Oh yes I'm the great pretender (ooh ooh)
Adrift in a world of my own (ooh ooh)
I play the game but to my real shame
You've left me to dream all alone

Too real is this feeling of make believe
Too real when I feel what my heart can't conceal

(Queens - The Great Pretender)

Eh tak, kerja aku belum berakhir. Aku kena pindahkan ikan-ikan tuh ke Kolam 3, kalau tak harus mati macam ikan-ikan dulu tuh. Masa nak pindahkan ikan tuh, Keling tuh datang, dia nak ikan, so aku suruh dia ambik sendiri aje. 2 ekor talapia yang paling besar diambilnya. Tak sepadan dengan labu kecik yang dia kasi aku semalam. 

Hujan turun lebat, dan aku sibuk di dapur, memasak. Buat lauk asam pedas. Sebelanga besar aku buat. Oklah rasanya, tak boleh nak dibanggakan sebab bahan-bahannya tak cukup sangat pun. 

Elok aje aku siap mandi, berpelikat, cadangnya nak ke tempat Mamat Lone Rangers sebab pagi tadi dia kata nak pinjam duit, Pinky talipun, beritahu dia nak sampai dalam masa 5 minit, so dia suruh aku bukak gate sebab dia malas turun kereta gamaknya, hujan masih renyai-renyai. 

Sekejap jer diaorang datang, hantar mesin cuci kolam, esok Seng akan tunjuk cara macamana nak cuci kolam. Nampak gayanya mulai esok aku akan sibuk, tak boleh nak memorex waktu siang sebab Sham, Malik dan Ridzuan akan turut sama-sama kerja. Dengar katanya it takes 2 weeks nak bersihkan satu kolam. Mamposlah kalau macam nih.

Jon nak rambutan so aku sama Sham pergi petik rambutan, dekat seguni dapatnya. Then aku kasi diaorang durian 3 bijik, bila Jon tanya aku apa pasal aku tak makan durian tuh, geram jer aku nak kata yang aku tak makan durian sebab durian berkalori tinggi. 

Aku clearedkan almost all my positions (update nya kat kanan tuh, kat Projek Tabung Ayam Forex), mungkin aku taruk a few new positions sebab soon aku tak boleh nak monitor sangat Forex aku nih. Akaun aku masih dalam USD 500 lebih, tak dapat gayanya aku nak withdraw bulan nih sebab aku akan hanya buat withdrawal of USD 200 bila akaun aku cecah USD 700. Tak apa lah, slow-slow lah kan, sebulan setengah yang lepas, akaun aku cuma USD 5 aje kan?