Saturday

Day 47 - Sabtu 17/12/2011

Bangun pagi tadi baru rasa lega sikit, tak ada lenguh-lenguh pun. Sepanjang malam ada  2 kali jer aku tersedar untuk check Forex aku, I'm still holding a few losing positions, yang lain tuh semua kena hit, dapatlah a few more bucks.
My account stands at USD 619-96 now. 

Buat cekodok ikan kering pagi nih for breakfast, lebihnya buat bekal nak makan kat store. Macamlah jauh sangat kongsi aku ke store tuh kan sampai nak bawak bekal bagai. Tapi harinih Saturday, Forex mana bukak, tak kuasalah aku nak ulang alik ke kongsi. Kalau weekdays masa Forex, berpuluh kali aku ulang alik.

Aku start kan pam, mengepam air dulu sekejap sementara kasi ikan makan. Apa pasal tah, kebelakangan nih banyak pulak ikan yang mati kat Kolam 3 tuh, tapi kebanyakan yang mati tuh macam dah lama matinya, badan dah reput dan 
baunya busuk gila. Rasanya yang mati tuh semuanya yang bermastautin kat kawasan yang banyak pokok-pokok rimbun tuh agaknya. Harinih ada 7 ekor yang timbul, semuanya lampam. 

Then aku menyembur tanah lumpur sebab air yang dipam keluar tuh macam jernih, bersih aje, sedangkan tujuan utama nak buang tanah lumpur. So itu ajelah, sejam sekali aku tukar kerja, sejam menyembur tanah, sejam mengepam air. Slow kerjanya guna satu pam nih tapi who gives a fuck? 

Aku banyak melepak aje lah lepas tuh, sesambil makan rambutan, best harinih sebab cuaca panas, tak ada gaya nak hujan.

Sunshine on my shoulders makes me happy
Sunshine in my eyes can make me cry
Sunshine on the water looks so lovely
Sunshine almost always makes me high

If I had a tale that I could tell you
I'd tell a tale sure to make you smile
If I had a wish that I could wish for you
I'd make a wish for sunshine all the while

Aku terperasan yang macam sunyi aje, kecuali bising bunyi mesin pam air. Rasa macam ada yang tak kena nya, so aku pusing-pusing buat spot check. True enough, kipas kat Kolam 3 tuh tak jalan. Seingat aku, aku hidupkan kipas tuh lepas kasi ikan makan tadi. Tapi bila aku start, kipas masih tak hidup, sedangkan electric ada. Sudah, apa hal pulak nih? Nak ganti dengan kipas yang lain semuanya either tersadai dalam kolam lain atau kat atas darat. Kipas yang paling dekat pun nun jauh dalam kolam, tak larat aku nak menaikkannya ke darat sorang-sorang, lainlah kolam tuh ada air. Kalau kipas yang kat darat, nak kena 4 orang baru boleh diangkat. 

Mampuslah macam nih, give up aku kerja sorang-sorang macam nih. Bila aku talipun Pinky, dia suruh aku check minyak hitam, sampai aku berkasar sikit dengan dia, aku kata what if bukan pasal minyak hitam? Macamana pun aku tak 
serupa dulu bila tak ada elektrik ituhari, kali ini aku tenang aje, aku redha, kalau ikan nak mati semuanya, lantaklah. 

Pinky kata dia outstation dan dia akan cuba talipun sapa-sapa suruh datang tolong aku angkat kipas. Mulanya aku nak mintak tolong Joko, Keling tuh sama Mamat Lone Ranger tapi diaorang tah kat mana-mana. Empat lima kali aku turun tengok-tengok kipas tuh, apa yang tak kena nya? Tiba-tiba aje. 

Pergi rumah Mamat Lone Ranger sebab nak tanya dia cara nak taruk minyak hitam, dia pinjamkan aku botol sebab takut nanti minyak tumpah masa nak mengisinya sebab kipas tuh kan ker dalam kolam yang airnya paras leher. Mamposlah kalau minyak tumpah, kojol semua ikan-ikan tuh nanti.

So perlahan-lahan aku mengerjakan kipas tuh, secalit minyak pun tak kena air walaupun nak membukak tempat isi minyak hitam tuh punyalah siksanya sebab berkarat marat, terpaksa taruk grease, guna spanar, screw driver dan hammer. Aku dah agak dah, memang tak ada kena mengena pasal minyak hitam lah, kipas tuh still tak hidup lepas tuh. Berkali-kali aku cuba tapi masih tak jalan, and so aku kata, lantak ko lah. 

Terus aku pergi ke Kolam 2 tempat mengepam air, yang masa tuh mesin pun dah mati tiba-tiba. Susah rupanya kerja sorang-sorang nih, terkejar sana sini, dan Pinky macam tak kisah aje, dah berjam aku tunggu masih tak ada khabar berita dari dia sedangkan ikan dah penuh timbul di permukaan kolam. 

Bila dah hampir 4 jam tak ada news dari Pinky, aku cuba-cuba lagi mengerjakan kipas tuh, aku bukak sana sini, aku ketuk itu ini, then bila aku hidupkan suis, ada bunyi, as if kipas tuh nak memberitahu aku sesuatu. Aku tutup matikan suis lagi, aku peratikan yang kipas tuh macam nak bergerak tapi tak boleh. Aku macam tau baca kata hati kipas tuh yang kata, "aku nak mengipas tapi aku tak mampu, tolonglah aku". Aku ambik hammer, aku ketuk-ketuk keping-keping kipas tuh, aku pusing-pusingkan secara manual, sambil kata dalam hati, ini kali terakhir aku cuba, aku tak tahu what's wrong with you. Aku tetap picit-picit suis (yang jauh kat Kolam 2 sana tuh), dan tiba-tiba kipas tuh berpusing!

Don't you ever do that to me again, you fucking bitch! 

I solve my problems and I see the light
We gotta plug and think, we gotta feed it right
There ain't no danger we can go too far
We start believing now, that we can be who we are

Grease is the word.

Lega gila aku lepas tuh. So aku hantar sms kat Pinky, "Kipas is ok now, I used a hammer :-) ". Tak ada dia call pun, biasanya dia akan terus reply, memang dia tengah sibuk kot, sesibuk aku.

Dah lama lepas tuh, masa aku tengah rileks-rileks kat stor mengupdate blog sesambil menyelia pam, barulah Pinky balas sms aku. Yang buat aku tersengih nya, dia cuma tulis "K" kat sms tuh. Not a word of praise, not a word of encouragement kan? What a cunt!

Petang nih aku masak sambal tumis peria/ikan kering. Dah nak habis dah barang-barang kat dapur, tepung, minyak, bawang, cili, ikan kering. Tak apa lusa nanti Pasar Malam. Tak sangka pulak ikan kering yang masa aku beli dulu tuh aku tak tahu nak buat apa pun, rupa-rupanya ikan kering tu lah jadi bahan utama aku untuk memasak, sumber protein yang utama, buat cekodok boleh, buat sambal tumis boleh, masak sayur kubis pun boleh guna ikan kering tuh untuk gantikan ikan bilis. 

Mulanya aku tak cadang dah nak turun ke Kolam 2 petang nih, takat nak hidupkan pam dan biarkan aje, tapi bosan jugak melepak aje tak buat apa so aku melumpurkan diri lagi lah. 



[ Tengok, dah banyak tanah lumpur yang berjaya aku "pecahkan", masalahnya sekarang, takut nanti air habis dipam tapi tanah lumpur masih tak habis dipam keluar. Sejak semalam dah dalam sekaki setengah air yang aku pam keluar ]

Pukul 5 aku dah berhenti kerja pasal, rileks-rileks kat kongsi sesambil dengar radio, lagu Krismas. First time dengar lagu Krismas tahun nih. Bila sorang-sorang macam tuh, sambil dengar lagu, mulalah fikiran aku melayang jauh. Teringat kat David/King Mongkut, time-time gini aku biasanya dapat duit bonus USD 500. Ada a few songs yang bila aku dengar, aku akan teringat sesuatu. Lagu yang liriknya macam nih,

It's beginning to look a lot like Christmas
Everywhere you go; 
Take a look in the five-and-ten, glistening once again
With candy canes and silver lanes aglow, 

lagu tuh buat aku teringat masa aku duduk Philadelphia, pergi kerja kilang naik van sama Indons dan Spanish, kerja kat Morristown, New Jersey masa tuh.

Bila dengar lagu,

I'm dreaming of a white Christmas,
Just like the ones I used to know.
Where the tree-tops glisten,
And children listen
To hear sleighbells in the snow,

aku teringat film Home Alone, dan memang aku punya yearly routine, time-time snow masa dekat-dekat Krismas, aku ke Rockerfeller Center tengok orang main ice-skate, then menyusur Fifth Avenue sampai ke Plaza Hotel (yang dalam film tuh), then aku ke Central Park, jalan sampai kat jambatan tempat budak tuh melepak dan jumpa that kind-hearted homeless woman. 

Tapi, my all-time favorite holiday song tetap Fairytale Of New York (The Pogues & Kristy MacColl), selalu aku pergi kat arch kat Washington Square (dekat area West 4th Street, dekat rumah Anderson Cooper) tuh pasal kat situ video clip lagu tuh dibuat. Ada tunjuk Matt Dillon kat penjara pulak, lagi lah buat aku teringat New York. 

I could have been someone
Say, so could anyone
That I took your dreams from you
When you first found me

But I kept them with me, babe
I put them with my own
Can't make it all alone
Built my dreams around you

It's Christmas eve again
In the drunk tank
I'm an old man now
I won't see another one

So I'll sing a song
And sleep when I'm through
Dream of another life
Where all our dreams came true


Tak habis dengan mood Krismas (kalau sorang-sorang, on a Saturday night pulak tuh, memang best melayan mood semasa), aku pun hantar email kat David/King Mongkut, Carter, dan to a few kawans setahanan dulu, Patel-India, Ky-Vietnam/US dan Dexter-Jamaica. Saja jer lah nak wish diaorang Happy Holidays. Walaupun aku cuma seorang Penjaga Kolam Ikan, tapi aku tetap classy kan?

Eh, sementelah aku cakap pasal member setahanan dulu, ini perkembangan terbaru yang aku dapat dari diaorang.

Amir-Bosnia : Masih di Banja Luka Bosnia, kerja sendiri buat renovation rumah. Dia cadang nak cari kerja kat Germany tahun depan.

Samir-Bosnia: Dah dideport balik ke Bosnia, menumpang rumah kawan, masih tak kerja.

Dexter-Jamaica:Dibebaskan dan dibenarkan duduk US sebab Jamaica tak terima dia (dia gay) dan UK declined dia punya asylum. Dia kat Syracuse, New York.

Patel-India: Dibebaskan atas jaminan, sekarang masih duduk di rumah dia di Buffalo, New York.

ImamKhan-Pakistan, Yousef-Somali, Jihad-Morocco, DrGeorge-Liberia: Masih ditahan di Batavia, New York. Yang lain-lain tak tahu, tak dengar khabar berita, rasanya Keita/RevJoshua-SierraLeone, Eric-France sama Ramadhan-Haiti masih ditahan kot.

Ky-Vietnam/US:He's a married man now, masih berbusiness di Atlanta, Georgia.

LondonBoy: Jadi bricklayer kat South London.